Scratchbygge Klemm 35 från Krick

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • senmathal
    • sep 2008
    • 1802

Göran: Jag får återkomma efter fisketuren men efter att ha gjort ännu en koll så verkar det nog snarare det är den andra av de två lika höga spryglarna som är för låg helt enkelt. När jag kollar vingbalken ser allt bra och rakt ut när jag tar bort den sprygeln. När jag sätter dit den så når den så att säga inte mellan övre och nedre vinbalken eller vingbalkarna då det är både främre och bakre vingbalkar.

Återkommer om någon vecka och då kanske med ett foto. Har dock i nuläget svårt att tolka det på annat vis än att jag måste öka höjden på en av spryglarna. Rimligen borde höjden minska ungefär lika mycket frän sprygel till sprygel. Det är väl bara det att man inte gärna vill tro att ritningen ska vara fel.

En sak jag lagt märke till då jag följer en tråd i ett annat forum där en kille från Norge bygger en Klemm 35 från en gammal byggsats är att jag har en annan upplaga av ritningen. På hans ritningen är det en ring runt numren på de olika delarna men det är det inte på min.

Mats

Kommentar

• senmathal
      • sep 2008
      • 1802

Blir inte riktigt klok på det här. Jag har nu mätt spryglarnas höjd på ritningen och trots att vingen är jämt avsmalnande var det två par spryglar på två ställen som var lika höga. Däremot minskade längden på spryglarna som de ska. På en jämnt avsmalnande vinge borde väl höjden minska successivt på spryglarna. Sprygel 8 och 9 är lika höga och 10 och 11 är lika höga. Spryglarna får högre nummer ut mot vingspetsen. Således räcker inte sprygel 9 och sprygel 10 till på höjden mellan vinbalkarna. Skumt skumt! Det kan väl knappast vara tänkt att vingen skall vara vågformad

/Mats
      Senast redigerad av senmathal; 2013-09-25, 07:35.

Kommentar

• LIP
        • maj 2006
        • 1315

Man kan aldrig vara säker på att en kopierad ritning blir rätt måttmässigt likt som originalet, för jag kan inte tänka att din ritning är tryckt.

Risken är att du får tillverka nya spryglar, men gör då ett paket med rätt antal sprygelämnen per vinghalva och ha en rotsprygel och en spetssprygel i plywood som du sedan snickrar/putsar så att de följer plywoodspryglarna.
        /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare åren 1964-1978.
        Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
        Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
        Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Kommentar

• senmathal
          • sep 2008
          • 1802

Tack för input Lars. Jag har gjort några sådana sprygelpaket som du beskriver men här blev lösningen en annan. Spryglarna ser lite olika ut sinsemellan beroende på var de sitter. Vissa spryglar har urttag för plankning andra för skevroder och lite sådär vilket gör det lite svårare att göra sprygelpaket. Jag gillar egentligen bättre att göra skevrodret i efterhand genom att kapa spryglarna och limma in lister i efterhand.

Blir inte riktigt klok på en del materialval på modellen. Sprygeln längst ut på vingtippen är dubblerad med 2 mm plywood. Varför då kan man undra. Utanpå detta sitter en vingtipp i massiv balsa. Har aldrig tidigare sett att man använt en pywoodsprygel längst ut på vingen.

Spryglarna som felade har jag gjort om nu och allt verkar se rakt och bra ut. Jag la den gamla sprygeln ovanpå ett nytt ämnet med en nål igenom längst bak på sprygeln. När jag skurit en sida vred jag ut framkanten på sprygeln lika mycket som det fattades på höjden. Det innebär ju i och för sig att måttet ökar mest i framkant och ingenting där nålen sitter. Det verkar dock som om det stämmer vid både främre och bakre vingbalkar. Hade jag ökat måttet lika mycket längs hela sprygeln hade den blivit för hög där bakkantlisten ska sitta. (Säger man vingbalkar? Det låter lite fel men kommer inte på vad man kallar de längstgående furulisterna)

Ska försöka ta lite bilder senare nu när bygget kommer igång lite smått.

/Mats

Kommentar

• senmathal
            • sep 2008
            • 1802

Klicka på bilden för större version

Namn: klemm vinge.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,6 KB
ID: 498042

En lite halvdassig bild på det som så smått börja likna en vinge.

/Mats

Kommentar

• senmathal
              • sep 2008
              • 1802

Nu undrar Ruff om det ska bli något av den där Klemm. Husse svarar då att husväggen har tagit all ledig tid i sommar men nu börjar det så smått hända lite grand.

Namn: Foto0313.jpg
Storlek: 43,2 KB
ID: 498139

Testar om den kommer att få bra kniveggsegenskaper.

Namn: Foto0317.jpg
Storlek: 49,4 KB
ID: 498138

Här är vingstålen inlimmade i sina plywoodhållare

Namn: Foto0314.jpg
Storlek: 44,4 KB
ID: 498140

Rotsprygeln med urtag för vingstålen. Vingstål med hållare
              går igenom ytterligare två spant. Här har jag limmat ihop balsasprygeln
              med en 3 mm plywoodsprygel.

Namn: Foto0315.jpg
Storlek: 63,7 KB
ID: 498141

Här är det bakre vingstålet på plats och det främre på väg in.
              Jag väntar dock att limma tills det är dags för ihoppassning med
              vingmittdelen som sitter i en enhet med kroppen. Där ska det sitta
              mässingsprofiler inlimmade i Plywood på samma sätt som vingstålen.

Namn: Foto0316.jpg
Storlek: 59,6 KB
ID: 498142

Här har vingen fått plankning på översidan. Innan det är dags
              att planka undersidan måste servo och roderlinkage för skverodret monteras.
              Enligt ritningen byggs det in helt undet plankningen. Jag funderar dock på en lucka
              så att det går att komma åt.

Namn: Foto0318.jpg
Storlek: 42,3 KB
ID: 498143

Ja det var en liten uppdatering. Nu funderar jag om jag ska ta tag i nästa vinge eller om jag
              ska börja med kroppen. Är lite sugen på det senare som om växling.

/Mats

Kommentar

• senmathal
                • sep 2008
                • 1802

En flygkropp kan börja att anas. Det fattas några strävor mitt på kroppen men dom får vänta
                tills det är dags att foga ihop vingarna med kroppen. Anledningen är att infästningen av vingarna
                ska limmas till dessa och måste då passas in exakt. Detta understryks noga i byggbeskrivningen. Det
                är väl det enda jag lyckats förstå av den tyska byggbeskrivningen

Namn: klemm kropp.jpg
Storlek: 95,0 KB
ID: 498146

En sak jag funderar på när det gäller plankningen av vingen. Är det bättre att limma ihop balsaflaken först så att man får ett tillräckligt stort flak att limma fast? Jag skarvade in allt eftersom och det gick väl också bra. Jag fick lära mig att det skulle gå bra att limma ihop flak om man på ena sidan drog en tejp efter skarven och sedan vek ihop och la i limmet från andra sidan. Sedan la man bara flaket på en plan yta med nordisk uppslagsbok ovanpå. Någon som brukar göra så?

/Mats

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                  • 7676

Ursprungligen postat av senmathal

Jag fick lära mig att det skulle gå bra att limma ihop flak om man på ena sidan drog en tejp efter skarven och sedan vek ihop och la i limmet från andra sidan. Sedan la man bara flaket på en plan yta med nordisk uppslagsbok ovanpå. Någon som brukar göra så?

/Mats
                  Ungefär så brukar jag göra om jag ska planka en plan yta. Dessutom brukar jag lägga en skarvlist (ca 2x10 mm balsa) över skarven på insidan.
                  Ska man planka dubbelkrökta ytor så blir det lite värre, här får man passa in flaken exakt och planka med en bit i taget.
                  Skarvlist på insidan här också!

Och ett tips när det gäller dubbelkrökta ytor:
                  Spruta fönsterputs med ammoniak på utsidan av plankningen!
                  Ammoniaken gör att träet välver sig på alla håll. Även längs fiberriktningen. Sedan måste man limma fast flaket direkt, träet "krymper" tillbaka en aning när det torkar, men då sitter det förhoppningsvis redan på plats.
                  Retroholic!

Kommentar

• LIP
                    • maj 2006
                    • 1315

När du skarvar flaken bör du använda transparent förpackningstejp, använder du den bruna så är risken stor att det blir bruna limrester kvar och det är inte så kul.
                    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare åren 1964-1978.
                    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
                    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
                    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Kommentar

• senmathal
                      • sep 2008
                      • 1802

Det ser inte ut att hända särskilt mycket med bygget trots
                      att jag försöker utnyttja varje ledig stund. Mycket tid går åt
                      att fundera ut hur det är tänkt att vara och i vilken ordning
                      det ska göras för att bli rätt. Det som skapat lite huvudbry är
                      infästningen av vingarna och jag vill vara så noga det bara går för att
                      allt ska bli rakt och rätt.

Här syns huvudspanten vid vilka guiderna för vingstålen skall limmas
                      fast. Spanten ska justeras in och limmas med vingarna på plats så att allt
                      blir rätt

Namn: Foto0326.jpg
Storlek: 51,4 KB
ID: 498170

Här är guiderna ihoplimmade med en sprygel för vingens mittdel
                      som sitter ihop med kroppen. Det sitter mässingprofiler inlimmade mellan
                      dom utstickande plywoodbitarbitarna.

Namn: Foto0327.jpg
Storlek: 45,0 KB
ID: 498171

Så här skall det sedan limmas ihop...

Namn: Foto0328.jpg
Storlek: 47,6 KB
ID: 498172

...och sedan skjuts vingen in så här. Enkelt! Men en massa tid och
                      funderande har gått åt för att limma ihop allt i rätt
                      ordning så allt stämmer i slutändan. Det blir väl så när man inte kan läsa
                      byggbeskrivningen utan bara har ritningen att titta på. (beskrivningen är på Tyska)

Namn: Foto0329.jpg
Storlek: 45,4 KB
ID: 498173

När vinginfästningen väl är klar känns det som om ett av de viktigare momenten
                      är avklarade.

/Mats

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                        • 7676

Ser ju himla bra ut!
                        Jo, man går och funderar och "torrbygger" ett bra tag innan man kommer till skott.
                        Men vingstålen ser lite korta ut, räcker dom till??
                        Retroholic!

Kommentar

• senmathal
                          • sep 2008
                          • 1802

Tack tack!

Ja jag tycker också att dom är lite korta men det beror nog på vingens form. Vore dom längre så skulle dom sticka ut under kroppen. Det är väl kanske därför man har använt två vingstål plus att det är rätt så mycket 3 mm plywood i konstruktionen. Allt är dock enligt ritningen så det borde hålla ihop. Nackdelen är väl att det blir lite glapp då man lyfter vingen upp och ner med så korta stål. Det blir väl i och för sig lite bättre då man drar ihop vingarna mot varandra med de hakar som sitter i vingarna och möts inne i flygkroppen. Nu har jag dock inte kommit underfund med vad hakarna ska dras ihop med för anordning. Det framkommer inte av ritningen. Hakarna eller vad man ska kalla dom är i form av en sträng som är fäst i rotsprygeln på vingen och går genom ett rör in i kroppen.

/Mats

Kommentar

• senmathal
                            • sep 2008
                            • 1802

Lite uppdatering och bilder på vad som hänt sedan sist.

Här limmas stödlister för vingmittdelens plankning in.

Namn: Foto0335.jpg
Storlek: 51,7 KB
ID: 498199

En del av den innersta sprygeln som ska sitta några mm utanför kroppssidan.
                            Sprygeln är i tre delar och limmas in mellan balkarna som håller infästningen
                            av vingen. Dessa utgör även två huvudspant som går tvärs igenom kroppen.
                            Man kan väl säga att det är modellens viktigaste delar.
                            Dessa styr även anfallsvinkeln och avgör om vingarna får en symetrisk V-form.
                            Trots att jag mätte in dem exakt som ritningen föreskriver blev dock anfallsvinkeln
                            någon grad fel då jag lägger modellen på högkant på ritningen. Det bort egentligen inte kunna bli fel men blev det ändå.

Namn: Foto0336.jpg
Storlek: 47,4 KB
ID: 498201

Framkanten på mittdelen har formats till så att
                            den stämmer emot vingen.

Namn: Foto0334.jpg
Storlek: 52,3 KB
ID: 498200

Här har plankningen på vingens mittdel kommit på plats
                            och kollas av så att den stämmer emot vingen och det gjorde
                            den ganska bra.

Namn: Foto0337.jpg
Storlek: 49,2 KB
ID: 498202

Frågan är... ska här sitta en ASP 61 FS eller en elmotor. Får förnuftet styra
                            blir det elmotor, får känslan styra så blir det en fyrtaktare. Just nu lutar
                            det åt att förnuftet får styra. Jag har förlorat ltie för många modeller pga
                            tjuvstannande glödmotorer plus att det är så enkelt med el.

Namn: Foto0340.jpg
Storlek: 60,2 KB
ID: 498198

Måste ju testa så att grejerna passar ihop. Men mest för att
                            det är så svårt att låta bli.

Namn: Foto0339.jpg
Storlek: 55,0 KB
ID: 498197

/Mats

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                              • 7676

Vilken skönhet!! Det blir ju jättefint!

Visst är det roligt när man kan sätta ihop kärran för första gången och se linjerna.

När det gäller motor, så hade jag nog gått på känslan.
                              Elmotor i all ära, men då får du sätta in en ljudmodul!
                              Retroholic!

Kommentar

• senmathal
                                • sep 2008
                                • 1802

Tack Tomas

Jo det är svårt att låta bli att montera ihop delarna då och då för att kolla lite. Jag ska fundera vidare lite på motorvalet. Det ligger en .61 fyrtakt och väntar i källaren och jag tror att den skulle räcka till för modellen. I alla fall skulle det bli ganska skalenligt då det gäller motorstyrkan.

/Mats
                                Senast redigerad av senmathal; 2013-09-25, 07:40.

Kommentar

Arbetssätt...