Scratchbygge Klemm 35 från Krick

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChristerL
    • maj 2006
    • 1228

Jag skulle nog göra täcklisten i 0,4 mm glasfiberplatta, eller ännu bättre offsetplåt.

Halkskydd har jag fått tips om att göra genom att först måla svart, sen innan det torkar pudra på microballonger. (Kanske det skulle fungera med riktigt fin sand?) Sen troligen ett lager svart färg till.

Har inte själv provat, men gör det på annan yta än modellen först! :-)

PS. Riktigt snygg Klemm!
    /Christer Landberg

Fw190D9
    Fw190F2
    Hawker Tempest Mk. V
    S29C Tunnan

Kommentar

• senmathal
      • sep 2008
      • 1802

Tack tack!

Så här i efterhand så ångrar jag mig att jag inte byggde upp en list med glasfiber och epoxy som varit fixerad på vingen och liksom trycks över kanten på mittdelen. Det hade ju räckt om den bara gått 1 mm in så den precis täckt skarven. Offsetplåtar är ju ofta använda men jag har aldrig fått Kläm på var man får tag i sådana. Tryckerier pratas det om men det finns väl inte många sådan i Sverige idag. Jag har i och för sig några jättetunna mässingplåtar men inte nog långa.

/Mats

Kommentar

• ChristerL
        • maj 2006
        • 1228

Mats,
        Hur långa och breda behöver du? Kan nog skicka lite plåt om de går ner i ett större kuvert. Så har du att prova med!
        /Christer Landberg

Fw190D9
        Fw190F2
        Hawker Tempest Mk. V
        S29C Tunnan

Kommentar

• senmathal
          • sep 2008
          • 1802

Det vore ju toppen! Dom behöver vara 45 cm långa och 15 mm breda ungefär.

/Mats

Kommentar

• Fyhren2
            • okt 2018
            • 48

Hej

Mässing är väl onödigt tungt även om den är tunn.Glödgas mässing blir den mjuk o fin .
            Man kan köpa AL-plåt 0,5 mm på slöjddetaljer - formatet är också ganska stort- annars kan man nita ihop eller limma med JP-Weld och således göra en hel remsa som viks runt vingen och låses med skruvar på undersidan. Ölburkar brukar vara gjorda av tunn AL-plåt också, dock oftast tunnare är 0,5 mm men värt att prova.

PF

Kommentar

• Ålänning
              • maj 2007
              • 6806

(nu vill man ju ha en Klemm...)
              www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• senmathal
                • sep 2008
                • 1802

Ja en Klemm måste du ha

Idag var jag i ute på gården för lite markkörning. Jag har varit lite orolig för att sporrhjulet inte skulle hålla och det gjorde det inte heller. Styraxeln eller vad man ska kalla det var lite kort på sporrhjulet jag hittade så jag hade skarvat det med en bit 5 mm pianotråd och trätt ett mässingrör över skarven. Tyvärr hamnade skarven precis i kanten utanför kroppen så det blev en perfekt brytpunkt där. Nu har jag gjort om så skarven hamnar högre upp inne i kroppen så påkänningen borde bli betydligt mindre. Axeltappen som sticker utanför kroppen är nu en hel del kortare så momentet blir mindre. Inte så skalalikt men det funkar. Helst skulle det ha varit någon typ av fjädring på sporrstället. De främre hjulen sitter ganska långt fram så det bli ganska mycket vikt på sporrhjulet. När det sedan slår i ojämnheter blir det ganska stor påkänning. Fördelen är väl att den inte kommer att ha så lätt för att stå på näsan vid landning.

Klicka på bilden för större version

Namn: sporrhjul.jpg
Visningar: 1
Storlek: 47,7 KB
ID: 512289

/Mats

Kommentar

• senmathal
                  • sep 2008
                  • 1802

Med hjälp av offsetplåtar som Christer L varit behjälplig med har jag fått till en täcklist över vingskarven, Den är limmad på vingen med ett par m.m. utstick som går in över mittdelen. Jag trodde det skulle vara besvärligt att göra så på grund av knäcken på vingen men det gick bra.

/Mats

Kommentar

• senmathal
                    • sep 2008
                    • 1802

Då så var premiärturen avklarad. Måste säga att jag var rätt nervös efter att modellen väntat så länge på att bli färdig. Men vädret var osannolikt bra i Härnösand idag. 17 grader varmt och knappt någon vind. Hur gick det då? Jo rätt bra får jag väl säga men lite trim behövdes det som vanligt. Ganska känslig på rodren så man behöver inte särskilt stora utslag. Nu har jag inte flugit på länge så finmotoriken är väl inte helt upptränad. Jag värmde upp men min E.F. Edge 540 för säkerhets skull. Efter några vänder så började jag komma underfund med hur den skulle flygas. Landningen gick bra även om jag var rädd för klipptendenser. Dom finns nog där så man ska inte komma in för långsamt på finalen. Men den flöt ut bra och landade utan studs.

Tyvärr blev det ändå en mindre malör. När jag skulle ta upp den en tredje gång var det som att den gick lite tyngre i gräset så jag fick ge full höjd för att inte stå på näsan. Naturligtivs lättade den innan jag hann med och överstegrade och vek sig mot ena vingen. Det dunsade till rejält med en piruett på marken men skadorna blev väldigt begränsade. Jag tror landningsstället är lite för vekt så att hjulen vill vrida sig utåt och bromsa. Möjligen att ena hjulet lutade lite inåt och släpade landställsbenet. Jag får se om jag kan räkna ut något sätt att styva upp det hela.

Klicka på bilden för större version

Namn: Klemm Extra 5.jpg
Visningar: 1
Storlek: 166,9 KB
ID: 512393 Klicka på bilden för större version

Namn: Klemm maiden.jpg
Visningar: 2
Storlek: 215,3 KB
ID: 512394

/Mats

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
                      • 1314

Grattis till lyckad premiär.
                      Måste kännas skönt at få den i luften?

// Mats W
                      Flygsmurfen

Kommentar

• senmathal
                        • sep 2008
                        • 1802

Tack tack. Jag det var skönt att få det gjort. Nu håller dom små skadorna på att vara åtgärdade och jag har försökt styva upp landstället en aning. Få se om det räcker. I annat fall får jag göra om det lite mera rejält. Men det som fungerar bra är själva fjädringen i teleskopbenen.

Det är svaga vindar även idag så det kanske blir en vända till fältet.

/Mats

Kommentar

• ChristerL
                          • maj 2006
                          • 1228

Grattis till provflygningen! :applouse:

Hoppas du får ordning på landstället!
                          /Christer Landberg

Fw190D9
                          Fw190F2
                          Hawker Tempest Mk. V
                          S29C Tunnan

Kommentar

• senmathal
                            • sep 2008
                            • 1802

Tack tack.

Jo jag tror att det ska fungera med landningsstället nu. Det var nog det mossiga gräset mer än landningstället som gjorde att det gick tungt. Jag försökte smyga upp den lite snyggt och skalalikt men drar man på lite mer bestämt går det bättre.

/Mats

Kommentar

• senmathal
                              • sep 2008
                              • 1802

Nu har jag flugit lite mer med modellen och jag är väl inte riktigt nöjd med flygegenskaperna. Den är lite lynnig och överreagerar på höjdrodret i lägre hastigheter. Jag har försökt åtgärda det genom att flytta fram tyngdpunkten och lite bättre har det väl blivit. Men nu är nog TP lite för långt fram. Den känns framtung just då den ska lyfta och vill gå lite på näsan första metrarna i luften. Utöver detta så har den tydliga klipptendenser och vill till och från dippa ena vingen och den känns lite vinglig och lynnig då man ska landa. Har man för hög fart vill den gärna studsa lite okontrollerat så att den viker sig och dimper ner på vingen. Har redan fått laga infästningen av ena vingen en gång. Det stora misstaget var nog att inte bygga in någon skränkning i vingen. Det var inte någon på ritningen och jag gjorde efter den. Tyvärr. Större delen av vingen är plankad så det finns ingen chans att vrida till den heller.

Trots att den är som den är vid landning flyger den fint när den väl är i luften och med lite fart. Den kräver sidroder i svängarna för att flyga bra och även en del motskev när den väl har lagt sig i bankning. På så sätt är den rolig att flyga och man får vara aktiv med spakarna.

Jag kanske får bygga nya skränkta vingar till vintern. Om den fortfarande är hel vill säga.

/Mats

Kommentar

Arbetssätt...