Måste ha något att göra...
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Hur flödigt måste du spraya för att kunna böja så mycket? Ska balsan vara genomtränkt eller bara lite fuktig eller mitt emellan. Det ska krökas lite balsa på Klemmen framöver.
/MatsKommentar
-
Amatör som jag är i detta sammanhang tar jag mig friheten att ställa en fråga om denna ädla konst... fattar inte om du menar att balsan ska blötas rejält med vatten på utsidan innan du sprejar på detta dundermedel eller om det är AJAX'en som skall stå för blötandet?
Ser spännande ut för övrigt!Kommentar
-
Det räcker med bara AJAX fönsterputs, eller nåt annat liknande som innehåller ammoniak.Amatör som jag är i detta sammanhang tar jag mig friheten att ställa en fråga om denna ädla konst... fattar inte om du menar att balsan ska blötas rejält med vatten på utsidan innan du sprejar på detta dundermedel eller om det är AJAX'en som skall stå för blötandet?
Ser spännande ut för övrigt!
Det luktar 'pekka', men ammoniaken sväller fibrerna på alla håll, alltså även en del längs fiberriktningen.
Bara att prova på en spillbit!Retroholic!Kommentar
-
På mitt projekt är det inte ens dubbelkrökta ytor utan bara krökta. Men intressant metod. Undrar om den går att kombinera med strykjärnsmedtoden där man stryker på vitlim som får torka en stund varpå man stryker fast det med ett strykjärn? I så fall skulle man väl stryka på limmet först och sedan spraya på fönsterputsen precis innan man ska stryka fast det hela. Har en känsla av att även värme böjer balsan lite.
/MatsKommentar
-
Tänk på att när du plankar med strykjärn på spant/spryglar så svankar balsan lite mellan spanten. Du bör nog testa på en bit först innan du beslutar hur du skall göra.
Men finns det stödlister mellan spanten så är det nog ingen fara./Lasse
Modellflygare sedan 1952
Fullskalaflygare åren 1964-1978.
Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.Kommentar
-
Kommentar
-
Tack för den upplysningen. Tror inte det blir rätt med något svank på den här modellen vare sig mellan spanten på kroppen eller spryglarna på vingen. Jag får testa lite och se vad som händer.
/MatsKommentar
-
Åsså var det dags för spackel!
Hade ändå ett ärende till Biltema, så jag köpte en tub Lättspackel, men vilken besvikelse... http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=l%c3%a4ttspackel
Tröögt att få ur tuben, tungt att jobba med, fäster sisådär, lång torktid.
Jag tror jag ska besöka Harald Nyborg och köpa en burk Polyfilla/Dana Lättspackel istället. http://www.harald-nyborg.se/dana-lat...ler-950ml.html
Marginellt dyrare, men mer lättarbetat och lättslipat.Retroholic!Kommentar

Kommentar