F9F-8 Cougar med kolibri!

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henke2
    • mar 2011
    • 3188

Ursprungligen postat av Sebbe
    Tjena!

Hur har du fått till ditt fina FOD skydd? Behöver ett till min kolibri men verkar inte finnas några färdiga att köpa..

//Sebbe
    Finns hos Lambertåterförsäljare, men kostar apa tyvärr. Alternativ är på väg, men inget bra finns klart idag. Grumania har i plast, men de funkar inget vidare tyvärr. (Finmaskiga plastnät smälter för väldigt lite värme)

Superhero

Kommentar

• K-Å
      • maj 2006
      • 1184

Köp en tesil av rätt diameter gärna lite spetsig, ta dremeln och kapa av toppen, ta lite siliconslang som du skär upp längs med och sätt den på kapytan så den följer den runda kanten på kapsnittet, blir det som tätar mot startmotorn. Ta lexanborren och gör 2 hål på rätt plats för gas och bränsle och voila där finns insugsskyddet.

MVH K-Å
      MVH Kjell-Åke Skoog
      Ordförande RCFF 2023/2025.

Kommentar

• Pekkala
        • maj 2006
        • 1159

Har byggt lite på denna men inte uppdaterat tråden med bilder, blir kanske i kväll om jag hinner!
        Jag behöver en pilot till denna, och det vore praktiskt om det fanns en jetpilot som man kunde printa ut i 3D skrivaren
        Kan man hitta en sådan någonstans?
        MVH/Christer

Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:

Kommentar

• Pekkala
          • maj 2006
          • 1159

Vingarna är nu permanentade!
          Klicka på bilden för större version

Namn: P1010332.jpg
Visningar: 1
Storlek: 90,4 KB
ID: 499825
          Fick tag på en pilotfigur som kunde skrivas ut

Namn: P1010333.jpg
Visningar: 2
Storlek: 68,2 KB
ID: 499826
          Piloten målad och placerad på kontoret

Namn: P1010335.jpg
Storlek: 77,6 KB
ID: 499827
          Har lekt lite med Pro-Mark nitar som jag haft liggande ett tag :lollypop:

Namn: P1010337.jpg
Storlek: 67,8 KB
ID: 499828
          2,6 kg väger modellen nu och då saknas en motorack till turbinen och 2st luckor på undersidan kroppen, så ca 2,8 kg torr på denna maskin är inte fel kan jag tycka

Namn: P1010338.jpg
Storlek: 92,1 KB
ID: 499829
          MVH/Christer

Kommentar

• henke2
            • mar 2011
            • 3188

Ursprungligen postat av Pekkala
            2,6 kg väger modellen nu och då saknas en motorack till turbinen och 2st luckor på undersidan kroppen, så ca 2,8 kg torr på denna maskin är inte fel kan jag tycka
            Det är ju mycket vinge och gott om pulver i maskinen så det skall gå hur fint som helst. Jag provflög en kompis L59 tidigt i söndags morse och den gick som på räls efter de förbättringar som gjorts i samband med install av jetmotorn. Är inte jätteförtjust i dessa billiga glasmaskiner, men denna flög helt okej.
            Superhero

Kommentar

• Pekkala
              • maj 2006
              • 1159

Idag blev det premiärflygning :applouse:
              Slutvikten blev 3,1 kg med allt bly jag fick sätta i nosen och invägd TP på 95mm, den lättar väldigt fort och det är fullt tillräckligt med motor, den kändes lite baktung och vingarna vaggade upp och ner vid lite lägre fart, speciellt när jag tog ut klaffen, 30 gram mera bly i nosen innan den andra och sista starten för dagen så blev det bättre, men inte helt bra så mera utprovning blir det. Förvånansvärt snabb är den tycker Jag, trotts att det är stora hål i kroppen vid landställ. Den kräver all klaff man kan få för att ta ned farten inför landning, och hjulbromsar måste jag fixa, provade att låta hjulen rulla lite tungt men det är ingen bra lösning.
              RC-Lander har elektriska bromsar som passar, vad mer finns det?
              Nä nu är grillglöden perfekt och familjen skriker efter mat! :sarcastic:
              MVH/Christer

Kommentar

• LIP
                • maj 2006
                • 1315

Vad kul att det gick bra på premiären.
                Det var synd att det var uthämtning av husbil idag, jag skulle gärna ha varit med på premiären. Men det går fler tåg.....flyg.
                /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare åren 1964-1978.
                Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
                Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
                Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Kommentar

Arbetssätt...