Prova att googla på "dzus",där går nog att hitta nåt i lämplig storlek... https://www.google.se/search?sourcei....0.PLaPbWbaNi0
DH82 Tiger Moth skala 1/3 - ny dokusåpa...
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Hej Lars,
Trevligt att du följer byggtråden. BUSAs Cub och Super Cub i 1/3 är alls inga simpla byggen. Jag har ritningarna till båda och tänkte bygga en av dessa när jag fick tag på Paoulo Severins ritning till L4 Cuben. På många sätt är bygget av en kropp i stålrör enklare och mera rakt på än motsvarande bygge i trä...
På din fråga om snabblås har jag tyvärr inget bra svar. Det är ju ett tag kvar tills det blir dags för den detaljen. Jag tackar Thomas som presenterat en översikt över möjliga ställen att hitta dessa. Kommer att använda hans sökning när det blir dags.
MVH
KjellKommentar
-
Mycket imponerande, den ser ut att bli lätt.
Man blir sugen på att bygga med rör./Lasse
Modellflygare sedan 1952
Fullskalaflygare åren 1964-1978.
Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.Kommentar
-
Hej Lars,
Trevligt att du följer byggtråden. BUSAs Cub och Super Cub i 1/3 är alls inga simpla byggen. Jag har ritningarna till båda och tänkte bygga en av dessa när jag fick tag på Paoulo Severins ritning till L4 Cuben. På många sätt är bygget av en kropp i stålrör enklare och mera rakt på än motsvarande bygge i trä...
På din fråga om snabblås har jag tyvärr inget bra svar. Det är ju ett tag kvar tills det blir dags för den detaljen. Jag tackar Thomas som presenterat en översikt över möjliga ställen att hitta dessa. Kommer att använda hans sökning när det blir dags.
MVH
Kjell
Som jag svarade till Thomas så fick jag napp via hans länk med butik i Sverige så kan jag åka förbi och klämma och känna på huvlåsen jag ska handla.
Men min BUSA motorkåpa behöver i sig modifieras, ser ju lite modifierad ut på den Super Cub jag vill efterlikna men det är en annan historia.
/LarsKommentar
-
Jag har inte kollat än på några lås men det var "DZUS" jag sökte på och fick napp via Google här i Sverige och i Karlskrona som verkade ha behövliga huvlås till billig penning:
Hittar du någon annan shop i Sthlm's området så hojta till, annars får jag vänta tills jag kommer till Karlskrona så jag får klämma på grejorna.
/LarsKommentar
-
Bygget har stått stilla ett tag men i går kom det ett paket från Hobbyträ i Älvdalen med lister och olika dimensioner av lättplywood. Alltså bara att börja med träarbetet, fräsa, fila och såga....

MVH
KjellKommentar
-
Lite bilder från snickeriverksta´n. Börjat tillverkningen av vingbalkarna. Det är I-balkar med 12x8 mm furulister och stående 3mm plywood. Balkarna har spår för plywooden. För att fräsa spåren gjorde jag en jigg i bänkborren. Använder ett skruvstycke med en lagom trälist för att på en lagom guide för listen och så en 3 mm pinnfräs som gå ner 2 mm i utrymmet där balken skjuts igenom.
Plywooden sågas i lagom bredder på bandsågen med ett improviserat sidostöd.
Det går åt 12 meter spårad list till balkarna och 6 meter 3 mm plywood, 10 och 20 mm bred.
Har också hunnit med att rita upp spanten för att mata fräsen med. Det behövs 50 hela spant, 50 undre delen av nosen och 90 övre delen av nosen så det är skönt att inte behöva såga för hand.

MVH
KjellKommentar
-
Ser ut som originalprofil. Skall bli intressant att se hur du löser linkaget för skevrodren, för dom har en lite speciell lösning, det nedåtgående rodret vänder och går tillbaka vid fullt utslag./Lasse
Modellflygare sedan 1952
-
Du har rätt Thomas! Modellbyggandet är egentligen bara en täckmantel för min passion att tillverka spån av olika slag....:icon_redface:
Vingprofilen är så lik originalets som jag kunnat hitta. Planerar att göra spryglarna i 3 mm lättplywood.
/KjellSenast redigerad av kjni; 2014-12-01, 09:54.Kommentar
-
Tack för den infon Lasse, visste inte att det var så. Har sett att det var rejäl mekanisk differentiering på skevrodren men inte att det nedåtgående vänder. Vad är effekten av detta på fullskalan?
/KjellKommentar
-
Jag tolkar det som, för att minska skevroderbromsen och följden av detta bör då bli att det behövs mindre sidoroderutslag i svängen, eller när man ligger i sväng./Lasse
Modellflygare sedan 1952

Kommentar