Nästa storbygge - en Catalina PBY-5A

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • magnuswrang
    • jul 2006
    • 32

Hej på er!
    Staffan i Alingsås bygger en sådan här.En Länk till bygget

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
      • 714

Innan jag började såga ”jack i kanten” för listerna så kontrollerade jag att
      formen stämmer inbördes mellan spanten. Det ser riktigt 3-vligt ut nu när
      bygget börjar bli 3-dimensionellt. Känns bra att bygga efter en riktigt bra
      ritning!

Klicka på bilden för större version

Namn: Stämmer spanten.jpg
Visningar: 1
Storlek: 69,4 KB
ID: 503430
      Tyckte dock att två spant behövde justeras lite. Jag filade och mätte och slipade och mätte och till sist hade jag tagit för mycket på F11. Som tur var så hade jag lite 4 mm plywood kvar. Sågade två nya spanthalvor som blev bra men nu är den plywooden slut...

En anledning till att F11 blev fel kan ha varit att jag ändrade konstruktionen från MJD. Jag flyttade steget i båtbottnen framåt från F10 till F9. Detta gjorde jag för att få planet att gå upp på steget lättare vid start från vatten och för att förskeppet inte skall gräva ned sig. Mats J har varit noga med att hans modell skall vara skalariktig och det har han lyckats bra med. Jag rådgjorde med Mats om detta för länge sen och han gav sitt bifall. Vad jag också har gjort är att ta råd av de kända modellkonstruktörerna Chuck Cunningham och Andy Lennon. Jag har dessutom läst Ivan Pettigrews råd om Flying Boat Design och försökt tillämpa dessa goda råd. www.ivansplans.com
      Detta leder till tre ändringar av designen från MJD:
      - Flytta steget fram till samma läge som huvudställets hjul skall få.
      - Förstora stabben 10% (21% på ytan) eftersom stjärten är så kort.
      - Minska vingens anfallsvinkel från 14 grader till 7 grader. (ref Ivan Pettigrew)

Namn: Såga jack.jpg
Storlek: 93,3 KB
ID: 503431
      Nu har jag jobbat länge med att såga uttag för lister i alla spanthalvor och kontrollera vartefter att listerna går rakt när jag lägger ner dem i spantens uttag. Det stämde bra så jag kunde lätt kopiera uttagen till den andra sidans spanthalvor.

Namn: Vä sida klar att limma.jpg
Storlek: 101,8 KB
ID: 503432
      Så är då ”byggsatsen” för kroppen klar. Limflaskan står och väntar på
      att användas men den får stå tills jag skall planka kroppen med smala
      balsaremsor. Jag tänker limma dessa plywood-delar och furulister med 12-timmars
      epoxy om ingen av er, kära läsare, har något bättre förslag.

Lars

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
        • 7676

Tjusigt!
        Retroholic!

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
          • 714

Ursprungligen postat av Thomas
          Tjusigt!
          Tack Thomas!

Annat har kommit emellan, så det har inte blivit nå't byggt sen sist. Nu är jag igång igen men vi får vänta på bilder tills limmet har härdat.

Namn: G-PBYA La Ferte Alais.jpg
Storlek: 84,4 KB
ID: 503490
          Under tiden kan vi titta på en härlig bild av förebilden från
          http://www.airplane-pictures.net/reg...n.php?p=G-PBYA

Lars

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
            • 714

Nu har limmandet kommit igång!

Namn: Stomme båda kroppshalvor.jpg
Storlek: 84,7 KB
ID: 503503
            Här är höger kroppshalva nylimmad. Kroppsgiggarna står i ett 4 mm spår i byggbrädan och fixerar spanthalvorna. Vänster halva ligger i bakgrunden på byggbrädan.

Namn: Nosställ skall in här.jpg
Storlek: 88,5 KB
ID: 503504
            Det går lätt att hålla longerongen på plats med limklämma när man har spant som är tunna bågar. Vid nosspantet fick jag göra en plåtklammer. Man kan se fyrkantiga hål för fästbalkar till nosstället.

Namn: Kroppshalvorna tillsammans.jpg
Storlek: 93,6 KB
ID: 503505
            Nästa dag gick det att sätta ihop de två kroppshalvorna. De passade acceptabelt. Ett stort steg.

Namn: Kroppshalvorna på rygg.jpg
Visningar: 2
Storlek: 76,9 KB
ID: 503506
            Sen klämde jag ned rygglisten (2st 3x8 mm) i den 6 mm springa som jag gjorde i mitten av byggbrädan. Det är presspassning nu så jag får slipa upp springan lite för att ge plats för Gladpack. När kroppen ligger på rygg kan jag limma fler lister och planka bottenytorna.

Det var allt för idag,
            Lars

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
              • 714

Det har gått en vecka sen senast jag rapporterade från projektet. Har hört att man skall skriva dagbok från sitt bygge här i Byggdagboken. Det skulle nog bli tunna inlägg eftersom jag bara har 14 timmars arbetsvecka i denna syssla. Nu har jag limmat fast nästan alla furudelar i kroppen och gjort lite bokföring:
              Vikten på denna stomme till kroppen är 1200 gram (budgeterat 1100 gram).
              Arbetstiden är 102 timmar på 7 veckor. Jag hoppas klara mig med 300 timmar totalt....???

Snart skall jag börja med plankningen. Då kan jag rapportera hur många plankor jag har limmat varje dag, nåja, vecka. :-)

Aeromodelling is my favourite waste of time!

Lars

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                • 714

Några bilder kan vara på sin plats. Allt detta limmades med 12-timmars epoxylim.

Namn: Kroppshalvorna på rygg.jpg
Storlek: 76,9 KB
ID: 503566
                Först limmade jag ihop kroppshalvorna med rygglisterna fastklämda i byggbrädans mittränna. Sen limmade jag två longeronger på kroppssidorna så att kroppen inte kan böja sig.

Namn: Många limklämmor.jpg
Storlek: 87,3 KB
ID: 503561
                Övriga lister krävde många limklämmor, tejp och ståltråd för att hålla listerna på plats.

Namn: Med glasfibertejp.jpg
Storlek: 85,3 KB
ID: 503563
                I nosen använde jag glasfibertejp som inte töjer sig.

Namn: Med tunga stöd.jpg
Storlek: 92,7 KB
ID: 503564
                Bakre delen av V-botten ser enkel ut men kantlisterna 4x4 mm furu var svåra att böja. Jag målade utsidan med vatten några gånger och böjde lite i taget. Efter en stund gick det att klämma listerna på plats.

Namn: Med lösa torndelar.jpg
Storlek: 78,5 KB
ID: 503562
                Nu är kroppens stomme befriad från klämmor och tejp. Skall det bli en U-båt???

Namn: Plats för retract.jpg
Storlek: 82,8 KB
ID: 503565
                Här skall landställsmekanismerna(2 st) få plats. Det blir ett delprojekt för sig. Denna del av kroppen är modifierad ifrån MJD's originalkonstruktion. De tjocka delarna till vingsadeln ligger lösa så att jag kan ta loss dem och ställa skrovet upp-och-ned i byggbrädan när jag skall planka botten.

Namn: Landställsmodell 2.jpg
Storlek: 102,7 KB
ID: 503568
                Detta är alltså vad som måste tillverkas i metall. Har just nu ingen aning hur det skall gå till. Misstänker att min Catalina blir en PBY-5 till att börja med och att den blir PBY-5A när jag har löst landställsproblemet.

Det var veckans arbete och funderingar.
                Lars

Kommentar

• mogge
                  • nov 2011
                  • 377

Detta du Lars 41an ska bli kul att följa. Ser ut att bli ett seriöst bygge. En Catalina i större skala lockar alltid. Lycka till och många timmar blir det. Hepp
                  mogge:icon_pidu:

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                    • 714

Ursprungligen postat av mogge
                    Detta du Lars 41an ska bli kul att följa. Ser ut att bli ett seriöst bygge. En Catalina i större skala lockar alltid. Lycka till och många timmar blir det. Hepp
                    mogge:icon_pidu:
                    Tack Mogge!
                    Det blir nog inga problem med att få tiden att gå till nästa flygsäsong.

Lars

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                      • 7676

Härligt bygge!!
                      Och smart byggbräda med raka "rännor"!
                      Retroholic!

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                        • 714

Sen sist har jag funderat en hel del på plankningen. Det blir 3 mm balsa i botten och 2 mm balsa på resten av kroppen. Hade ett tag tänkt mig 4 mm respektive 3 mm men det blir för svårt att böja plankorna då. Viktsminskningen för 1 mm tunnare balsa är inte skälet. Det blir bara c:a 100-140 g lägre vikt för 70 dm2 av 1 mm balsa.

Namn: Nosen utan balkar.jpg
Storlek: 93,8 KB
ID: 503620
                        Innan jag börjar planka botten måste jag dock installera fästen för det infällbara noshjulet. Så här ser det ut där noshjulet skall sitta.

Namn: Nosen med balkar.jpg
Storlek: 111,9 KB
ID: 503621
                        Med fyra 12x15 mm furulister väger kroppen nu ytterligare 40 gram.

Tanken är att jag skall skära bort de tunna plywoodstagen och en bit av kölen när noshjulsmekanismen skall monteras. Sen skall noshjulsluckorna täcka hålet och vara stabila nog för att ”plöja” i vattnet. De behöver dock inte vara täta. Flera tankar om detta är förstås:
                        - Noshjulsmekanismen måste monteras i ett vattentätt skott och kan inte vara elektrisk.
                        - Infällning och noshjulsstyrning måste ha var sitt servo.
                        - Skall dessa servon vara av den vattentäta typen HS-646WP och sitta intill mekanismen?
                        - eller skall servona sitta ovanför det vattentäta skottet och driva med vajrar?
                        - Dessutom måste noshjulsluckorna styras på något vattentätt sätt - hoppsan...
                        - Fördelning och förslöing av servosignalerna har jag redan en lösning på men ändå…..
                        Allt detta utöver utmaningen med Catalinans huvudställ gör att infällbara ställ blir ett projekt för sig själv.
                        Till en början bygger jag därför en PBY-5 som alltså blir en flygbåt.

Nu är skrovet i alla fall förberett för att bli en PBY-5A.
                        Lars

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                          • 714

Det går trögt med plankningen

Namn: Plankad botten 1.jpg
Storlek: 78,6 KB
ID: 503657
                          Bakre delen av botten är plankad med två breda flak på vardera sidan. Fogarna på mitten av vardera sidan gick si-så-där att slipa när limmet hade hårdnat. Bort emot fören sitter en balsaremsa på vardera sidan med klämmor. Längst fram blir det dubbelkrökning på konkava ytor.:concern: Det blir första gången för mig. Måste göra det med smala remsor så det kommer att bli många limfogar. Lim kommer att sippra ut så det blir slipning och spackling i ett tidigt skede av bygget.

Jag har använt Titebond II som är ett starkt och vattenfast PVA-lim. Tyvärr blir det torkade limmet hårdare än Sig Bond och ett annat gult trälim som jag har använt tidigare. Med Titebond II kommer slipningen att ta hårt på balsan så jag väntar med plankning tills jag har ett lämpligt lim. På flaskan står det "excellent sandability". Pyttsan! Vad finns att köpa i Sverige som är bra?

I väntan på lim så kom jag att tänka på vattenrodret som måste förberedas innan jag plankar längst bak. Varför inte ordna det så att man svänger med motorerna i stället? Alltså tog jag fram bruksanvisningen för min Spektrum DX7 och ställde in mixning. Det hade jag inte heller gjort tidigare men det var inte alls krångligt vad radion beträffar. Det svåra var att bestämma vad jag ville att mixern skulle göra.
                          Jag bestämde mig för att utnyttja utgångarna AUX1 och AUX2 till var sitt trottelservo. De styrs dels av trottelfunktionen och dels av sidroderfunktionen. Det blev till att utnyttja 4 av de 6 mixrar som finns i DX7 plus en 5:e som höjer gasen en bit när jag slår till vippan för sidrodermixning. Nu går trottelservona lite åt var sitt håll när jag svänger med sidrodret och det servo som backar går inte ned så långt att motorn på svängens insida riskerar att stanna. Ser ballt ut. Den enda nackdel jag har sett "på labbänken" är att Failsafe inte fungerar på AUX1 och AUX2. När jag läser boken noga så står det faktiskt att Failsafe drar ner trotteln och lämnar alla andra utgångar i det läge de hade före felet. Här tar jag gärna emot synpunkter och goda råd från er som är vana att utnyttja computerradio...tack.

Lars

Kommentar

• andWho
                            • nov 2007
                            • 550

Vissa spektrum mottagare (de flesta ?) kan ha två olika failsafe, fast förprogrammerat läge eller senaste läget, beroende på hur man gjorde bindningen. Med bind-pluggen sittandes kvar under hela bindprocessen så får man "Hold last failsafe" läge, tar man bort bindpluggen innan man bundit klart ( medans Rx blinkar för bindning) så får man ett fast failsafe läge..
                            Ref, Ar7010 manual: http://www.spektrumrc.com/ProdInfo/F...010-Manual.pdf
                            /A

Kommentar

• Fyhren
                              • nov 2006
                              • 316

Hej Lars

Man kan ju göra någon form av enkelt provisoriskt fast landningsställ så att man kan göra de första intrimningsflygningarna på land. Sen när ev. barnsjukdomar åtgärdats så kan man gå på projekt "infällbara vattentåliga ställ" - lagom till en vinter.

Ev. förberedelser för detta, som måste göras nu, måste man dock göra så att tänka igenom hur man gör är ju nödvändigt.

Pneumatik är väl sannolikt nödvändigt i detta läget och jag har bara bra erfarenheter av pneumatiska ställ även om det nu finns elektriska som ju är enklare och väger mindre i allmänhet.

Hälsningar
                              Peder Fyhr som följer bygget

flyger i
                              Eslövs mfk

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                                • 714

Ursprungligen postat av andWho
                                Vissa spektrum mottagare (de flesta ?) kan ha två olika failsafe, fast förprogrammerat läge eller senaste läget, beroende på hur man gjorde bindningen.
                                /A
                                Oj, vilken manual, 72 sidor!
                                Den manualen beskriver AR7010 men förprogrammerad Failsafe fungerar på min AR7000-mottagare också.

Tack Anders!

/Lars

Kommentar

Arbetssätt...