Nästa storbygge - en Catalina PBY-5A

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars 41an

• apr 2014
    • 714

Nu är fenan klar för att täckas med 2 mm balsa. Det skall också sitta balsaklossar i gångjärnslinjen som gör att fenan och sidrodret inte kommer att se ut som på NÅGOT annat flygplan. Märklig konstruktion av Consolidated i början av 30-talet!

Klicka på bilden för större version

Namn: Fenan_8.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,8 KB
ID: 505778
    Denna plankade kropp med många plywooddelar väger nu 2 kg och jag anar att modellen kommer att bli baktung. Varje extra gram i stjärten måste kompenseras med 2 gram i nosen. Det gör att dessa fem balsabitar kommer att kosta 48 g på totalvikten. I fortsättningen kommer det att bli några avsteg från mitt vanliga sätt att bygga skalamodeller som blir för tunga.

Namn: Fenan skall plankas.jpg
Storlek: 73,0 KB
ID: 505779
    De långa klossarna är på plats och balsatrianglar i olika storlekar ligger på ritningen.

Namn: Fenan delplankad.jpg
Storlek: 57,0 KB
ID: 505780
    Första steget av täckning blir så här mycket eftersom balsaflaken är 100 mm breda. Här hänger de flaken på prov.

Namn: Fenan plankad_1.jpg
Storlek: 91,8 KB
ID: 505781
    Här är hela täckningen nylimmad. Skönt att slippa plankandet!

Namn: Fenan plankad_3.jpg
Storlek: 75,7 KB
ID: 505782
    När jag limmade de återstående klossarna för upphängning av sidrodret använde jag tejp för att hålla dem på plats. En balsaskiva täcker nedre delen av fenans styrbordssida.

Namn: Fenan plankad_4.jpg
Storlek: 64,4 KB
ID: 505783
    Babords sida ser ut så här när limmet har torkat. Nu har jag roat mig med att slipa fenans täckning och en stor del av bakkroppens plankning. Det blev så fint att jag snarast vill bygga fenans framkant. Jag hittade några grova och lätta balsabitar som får duga till framkanten. Fenan är tillräckligt stabil som den är så vikten är viktigare än styrkan.

Lars

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
      • 714

Efter en dag med vindstilla och några lyckade landningar så är det dags att rapportera från delprojekt FENAN.

Namn: Fenan plankad_5.jpg
Storlek: 81,1 KB
ID: 505793
      Här har jag byggt ut fenan framåt med en (skarvad) framkantslist, två klossar i mitten och två på vardera sidan.

Namn: Fenan plankad_6.jpg
Storlek: 78,2 KB
ID: 505794
      I närbild ser det ut så här.

Namn: Fenan plankad_7.jpg
Storlek: 80,4 KB
ID: 505795
      Dagens påbyggnad är ytterligare två klotsar...

Namn: Fenan plankad_8.jpg
Storlek: 64,2 KB
ID: 505796
      ..och här är de täljda till önskad form.

De tre klotsarna på vardera sidan borde ha varit EN på varje sida men man tager vad man haver...kunde förstås ha beställt stora klotsar och börjat med sidrodret i stället. Jag ville dock bli klar med bygget av fenan snarast och nu återstår bara två bitar. Gissa till vad!?!

Lars

Kommentar

• Lelle
        • aug 2007
        • 1472

Snyggt jobbat där !
        /Lelle

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
          • 7676

Attans tjusigt blir'e, allså!
          Retroholic!

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
            • 714

Tack Lelle & Thomas!

Nu är det slipning, spackling och lite mera slipning som gäller.

Lars

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
              • 714

Hobbyarbete då och då med sidrodret har gett resultat:

Namn: Sidrodret_1.jpg
Storlek: 74,9 KB
ID: 506022Klicka på bilden för större version

Namn: Sidrodret_2.jpg
Storlek: 79,3 KB
ID: 506023
              Först skar jag till de delar som ligger på min ritning av fenan. Bakkantslisten består av 1 mm plywood och två smala bakkantslister av balsa. Plywooden är till för att övre halvan av rodret skall följa med nedre halvan där roderhornet skall sitta.

Namn: Sidrodret_3.jpg
Storlek: 68,7 KB
ID: 506024
              Här är övre och nedre halvans delar förenade på en stödlist...

Namn: Sidrodret_4.jpg
Storlek: 75,0 KB
ID: 506025
              och här hänger de samman med den förstärkta bakkantslisten.

Namn: Sidrodret_5.jpg
Storlek: 74,1 KB
ID: 506026
              Sen var det dags att göra flera delar till detta unika sidroder.

Namn: Sidrodret_6.jpg
Storlek: 65,2 KB
ID: 506027
              Nu börjar jobbet ge resultat. Alla delar i sidrodret är ihoplimmade och hålls på plats vid fenan. Ett 4 mm kolfiberrör fungerar som vridaxel. Axeln är lagrad i fyra bitar av ett vitt plaströr som syns i toppen av fenan.

Till sist klädde jag sidrodret med fyra bitar av 2 mm lätt balsa. De bitarna väger 14 g och måste kompenseras med 28 g i nosen. Jag tänker förstås att det skulle ha varit enklare och lättare med en kärna av cellplast, klädd med 1 mm balsa. Man måste dock ha fyra bitar av balsa i framkanten, fästpunkter för gångjärn och roderhorn samt den förstärkta bakkanten. Det hade inte blivit enklare men möjligen lättare tack vare 1 mm balsaklädsel. Det avgörande blir ytbehandlingen av de c:a 7 dm2. Glasfiber, epoxy och färg kommer att väga 25 g. Oracover på 7 dm2 väger 5 g. Lyxbehandling längst bak måste alltså betalas med 40 g extra i nosen … Med enbart Oracover, utan 2 mm balsa på sidrodret, skulle hela den färdiga Catalinan blic:a 100 g lättare:
              14 + 28 = 42 g, 25 + 50 = 75 g, 5 +10 = 15 g, 42 + 75 – 15 = 102 g.

Namn: Sidrodret_7.jpg
Visningar: 2
Storlek: 76,1 KB
ID: 506028
              Så här ser det ut när 25 delar har förenats till en. Oslipat väger rodret nu 57 g.

Lars

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                • 7676

Sicket pill-arbete!
                Men snyggt blir'e, allså.
                Och halva nöjet är ju att skapa något med sina egna händer....
                Retroholic!

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                  • 714

Stabilisatorn skall bli i två delar, sittande på ett 12 mm Strongal-rör. Framkantens läge skall bli justerbart så att jag kan ändra anfallsvinkeln till dess att jag kan flyga med stabbe och höjdroder i samma plan.

Namn: Stabbmitt_2.jpg
Storlek: 73,7 KB
ID: 506116
                  Nu har de två balsastavarna 25 x 25 mm och avrundningar framför limmats fast med PU-lim som är förlåtande när det sväller och fyller ut springor.

Namn: Stabmitt_1.jpg
Storlek: 88,0 KB
ID: 506117
                  Undersidan ser ut så här.

Namn: Stabbmitt_3.jpg
Storlek: 75,0 KB
ID: 506118
                  Dessa "hyllor" är än så länge höga framtill så att jag kan palla upp stabbens framkant med mm-brickor. Efter några flygningar skall hyllornas framkant anpassas till stabbens profil.

Namn: Stabbmitt_4.jpg
Storlek: 80,6 KB
ID: 506119
                  Till sist satte jag kantskivor av 1,5 mm plywood på hyllorna. Därmed är kroppens bakdel klar. Nästa utmaning skymtar i bakgrunden.

Lars

Kommentar

• Zazzu
                    • maj 2007
                    • 278

Det ser bra ut Lars nu är det dags för vingar. Har du bestämt dig för vad då skall ha för motorer.

/Ulf

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                      • 714

Hej Ulf!

Först blir det de små vingarna baktill, dvs stabben med höjdroder. Sen skall jag rita in utrustning på vingarnas ritning.

Jag bestämde mig i somras för att ha 10 cc 4-taktsmotorer. Lindinger hade ett oemotståndligt erbjudande på PH.61 som sägs vara detsamma som ASP.61. Om de inte duger så får jag väl offra halva hobbybudgeten nästa år och köpa två st OS.56 Alpha.

Hoppas att du följer tråden framöver ändå, trots att du vill ha allt elektriskt nu för tiden.:icon_wink:

Lars

Kommentar

• Lelle
                        • aug 2007
                        • 1472

Bra val av motorer, Lars. Det ska låta lite av ett sånt här flygplan. Det är enkelt med el, men man saknar ljudet. Jag har också börjat flyga el, men kommer aldrig att överge mina förbränningsmotorer.
                        /Lelle

Kommentar

• ivve
                          • nov 2006
                          • 736

Ursprungligen postat av Lelle
                          Bra val av motorer, Lars. Det ska låta lite av ett sånt här flygplan. Det är enkelt med el, men man saknar ljudet. Jag har också börjat flyga el, men kommer aldrig att överge mina förbränningsmotorer.
                          Lyssna på den här Lelle. El behöver inte låta tråkigt. Ett bra sätt att avliva en twinkärra e att köra med glöd. Hehe

Kommentar

• flygrc
                            • aug 2013
                            • 329

Min åsikt är att känslan på den typen av plan försvinner med el oavsett högtalare vilka jag bara tycker låter syntetiskt även om ovan är en bättre variant.
                            Ledsen om jag sårar någon men så känner jag.

Det finns lite hjälpmedel för synkningshjälp

Fast en del av utmaninen ligger i att få två riktiga nostalgiska motorer att snacka med varandra.

Oavsett vad du väljer är tråden kul att följa
                            Senast redigerad av flygrc; 2015-10-24, 22:58.

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                              • 714

Bra tips Ivve och flygrc, Tack!

Jag har en Wike R/C TwinSync Engine Synchronizer liggande sen Pond Racer bygget. Jag satte aldrig i den trots att jag hade dragit kablar till motorerna. Tyckte det blev för mycket krångel i kärran och de två YS-motorerna hade aldrig svikit mig förr. I den situation jag var när en motor stannade så hade inte TwinSync räddat kärran (se inlägg #60) men det är ju lätt att säga i efterhand...:bawling:

I Catalinan sitter motorerna närmare varandra och installationen av TwinSync blir enklare. Det kan ju vara trevligt med motorer som sjunger bra tillsammans och duon PH.61 behöver kanske hjälp med det. :dance3:
                              Därför skall jag installera TwinSync den här gången.

Intressant att Down and Locked nu har tagit över produkten TwinSync från Wike R/C och att den kan köpas i Europa genom Bigplanes.nl. Jag köpte min genom Troy Built Models i USA och det var krångligt.

Lars

Kommentar

• ivve
                                • nov 2006
                                • 736

Ursprungligen postat av Lars 41an
                                Bra tips Ivve och flygrc, Tack!

Jag har en Wike R/C TwinSync Engine Synchronizer liggande sen Pond Racer bygget. Jag satte aldrig i den trots att jag hade dragit kablar till motorerna. Tyckte det blev för mycket krångel i kärran och de två YS-motorerna hade aldrig svikit mig förr. I den situation jag var när en motor stannade så hade inte TwinSync räddat kärran (se inlägg #60) men det är ju lätt att säga i efterhand...:bawling:

I Catalinan sitter motorerna närmare varandra och installationen av TwinSync blir enklare. Det kan ju vara trevligt med motorer som sjunger bra tillsammans och duon PH.61 behöver kanske hjälp med det. :dance3:
                                Därför skall jag installera TwinSync den här gången.

Intressant att Down and Locked nu har tagit över produkten TwinSync från Wike R/C och att den kan köpas i Europa genom Bigplanes.nl. Jag köpte min genom Troy Built Models i USA och det var krångligt.

Lars

Hej Lars.

Jag köpte en twinsync en gång i tiden för att ha i min DC3a, men den kom alldrig i. Bensinmotorerna gick så fint utan så det fick bero. Twinsynken är ju även bra så tillvida att den blixtsnabbt drar ned gasen på motsvarande motor om en skulle knasa. I starten t.ex. Kan säkert rädda en o annan twinkärra.

Vad det gäller din Catalina så tror jag att den säkert är hanterbar på en motor Motorerna sitter ju som sagt väldigt nära varandra så det kan ju inte bli särskilt mycket sneddrag.

Kommentar

Arbetssätt...