ZIROLI´s TURBINATOR
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Att montera flaps är lite anderlunda på Turbinatorn. Dom sitter med tre Robart pingångjärn. Man har fräst ut ett spor i undersidan på flap och vinge. När gångjärnen väl är limmat på plats, täcker man utfräsningen med en plywoodbit på båda flap/vinge. Dom limmas på efter att klädseln är tagit bort. Jag har klädd plywood bitarna med vit oracover... ser snyggare ut!?
Senast redigerad av petera38; 2015-01-25, 16:02.Lämna en kommentar:
-
Det räcker faktisk att gnugga med en nagel, då blir ytan lite mattare. Det gjorde jag nämligen, när jag skulle lägga Aluclade´en på. Varje sida är gjort av 3 paneler plus vingspetsarna, så man kan mattera dom olika panelerna i olika grader ....
Nu väntar nästa jobb: I limning av skevroder och flaps.Lämna en kommentar:
-
Det ser jättebra ut! Åtminstone på bilderna.
Är det mattat också?? Eller ska det vara spegelblankt?Lämna en kommentar:
-
-
Hej Thomas,
Det beror på att jag istället för att klä den med glasfiber, har valt att använda Oracover och Aluclad. Och nu börjar jag att få rätta känslan mht strykjärn och temperatur, så nu går det som en lek.
/PeteLämna en kommentar:
-
-
Har lagt kroppen åtsidan och tagit fram vingen. Upptäcke att den Oracover, som jag tänkte använda på undersidan, inte funkade mera. Limmet härdade liksom inte,men förblev mjuk och kladdig, efter det hade kylt av. Bara att slänga rubbet och beställa nytt. Medan jag går och väntar, silverlödde jag mina stötstänger till flaps och skevroder. 2,5mm pianotråd.
Lämna en kommentar:
-
Limmade Robart stiftgångjärnen på plats i höjd- och sidroder med Hysol i går kväll. Idag var det dags för montage av servon med stötstänger.
Stötstången till sidrodert, dvs den 3mm gängade stålstång, som sitter ytterst på kolfiberröret, blev limmat på plats med Hysol. När limningen hade härdat blev den skruvat på roderhornet och funktionen testat.60mm utslag till vardera sida fick godkännt. Höjdroderservon blev efterföljande skruvat på plats och funktionen testad.
Senast redigerad av petera38; 2015-01-15, 16:57.Lämna en kommentar:
-
Stabben är klar. Började med undersidan. Delade upp varje sida i två bitar, och använde tummen till att gnugga det på plats. När man har gjort några gångar, börjar man att få rätta känslan och det går ganska smidigt....tills att det var dags för översidan. Här är ytan lite mer krökt, så här var det inte så enkelt. Men till slut blev det ganska bra.
Senast redigerad av petera38; 2015-01-15, 16:24.Lämna en kommentar:
-
Andras byggtrådar ger en hel del. Me like! =) Det ger även habegär ... ;-) Bra och dåligt.Lämna en kommentar:
-
Det är precis, som du säger, även om man inte håller på med samma grej, upptäcker man ofta detaljer hos andra, som man har stor nytta av själv. Det är bl.a. det, som gör det intressant att följa andra byggtrådar m.m.Lämna en kommentar:
-
Hehe, misstolka mig rätt. Turbinatorn är ett spännande och udda bygge. Tycker det är härligt att följa med och se olika lösningar på olika utmaningar även om man inte mekar med samma modell så kan man ofta implementera liknande lösningar på liknande problem.
Kul att du sett min logg om vår lokal. Att planera från början rimliga ytor så att man allt eftersom kan nyttja alla vinklar och vrån på ett effektivt sätt är kul och där tar jag inspiration från lokaler som din, tight, organiserad och snyggt välfylld
Man fastnar mycket för liknande man själv trasslar i huvudet för tillfället
Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: