Graupner Extra 300L

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • colsson
    • maj 2006
    • 1165

nice!
    Vi väntar med spänning på premiären nu!
    / Christian Olsson

Kommentar

• bokis
      • maj 2006
      • 5041

Hej igen,såg ju att det fanns en tunnel och för mig så hade den nog räckt..
      Det som kan vara lite intressant är att det är oförutsägbart hur motorn uppträder om du får s.a.s övertyck inne i kåpan..
      När du testar den på backen nu,kolla hur länge bränslet räcker,mina är inte direkt bränslesnåla..hur stor är tanken som hängde med ?
      Inget fel med över 400cc,gärna en halvliter..
      // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
      (nu även med biskvier!)

Kommentar

• T5
        • jul 2006
        • 1300

Premiären ska hur som helst flygas utan kåpa då det endast är kosmetika.
        Jag vill ha enkel access till motorn för att ställa in den och ha bättre koll på den under de första flygningarna.

Tanken är original, kanske 400cc, vet inte riktigt.
        Motorn går förmodligen 10-12min på den....

ps. Finns det något man kan använda som förlängare på avgasrören? Jag vet att det finns dyra flexslangar, men jag undrar om man kan köpa något i den lokala järnhandeln att hänga på?
        Kommer annars bli kladdigt med raka rör!

Kommentar

• bokis
          • maj 2006
          • 5041

Jag har använt vanliga siliconslangsförlängare o det har funkat för mig!
          Men det kanske finns bättre ideer?
          // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
          (nu även med biskvier!)

Kommentar

• T5
            • jul 2006
            • 1300

Finns det att köpa silikonslang på metervara i byggvaruhandeln eller på järnaffärer?
            (Eller menar du de där 4-5cm förlängarna man köper på modellbutiken?
            )

...Skulle behöva typ 10cm förlängare att trä på avgasrören så jag kan routa ut dem under planet för att minimera gegg.

Kommentar

• Casimir_rc
              • maj 2006
              • 371

Jag köper siliconslangar i olika storlekar hos en butik,som säljer verktyg ,rep och annat.
              Butiken heter Industri Etola

Kommentar

• T5
                • jul 2006
                • 1300

Hittade 10/14 silikonslang på Mertek här i Åbo, case closed

Kommentar

• T5
                  • jul 2006
                  • 1300

Hmm, lite konstigt med balansen?
                  Eftersom det är en ARF har jag monterat allt efter anvisning och med den tunga motorn jag använder borde den INTE vara baktung!?!

Blir att blya lite i nosen... Skumt tycker jag då jag använder en motor på 1.1kg?

Kommentar

• T5
                    • jul 2006
                    • 1300

Radion är klar. (Óbservera dragavlastningen på antennsladden, det är ett vanligt servohorn från ett Futabaservo)
                    De två honorna är till skevservona.

Silikonavgassystemet med slangklämmor och kattstrypare

Nu är allt klart, radion proggad och i princip klar för flygning...MEEEEN,,, planhelvetet är så baktungt att det kommer krävas 780gr dövikt på brandväggen!
                    Sur blir man då jag använder en rekommenderad motor och bygger enligt anvisning... Nu blir det ju en riktig blykärra!

Kommentar

• T5
                      • jul 2006
                      • 1300

Allright, motor och tank avmonterade och 700gr bly placerat i nosen.
                      Monterat ihop allt igen och nu balanserar planet fint 120mm bakom LE.
                      Premiär imorgon, håll tummisarna allihopa

Kommentar

• Taylorcraft
                        • maj 2006
                        • 359

Smooth flying och happy landings min vän!

Mvh
                        Taylorcraft

Kommentar

• T5
                          • jul 2006
                          • 1300

Sådärja, nu har den flugits också.
                          Motorn går helt perfekt, 9000rpm med 17x6 apc, men jag ska testa en mindre prop med mera stigning för att få mer fart.
                          Nu flög jag full gas hela tiden för att ha tillräckligt med fart för manövrarna, trottlade jag ned gick det för sakta för tex en vanlig looping.

Vädret var fint men det blåste ganska friskt... Flög tre tankar = ~1.5L soppa och det blev högst 30min flygtid, förmodligen mindre... Ganska törstig motor, kanske kör 8-9min full gas på en halvliter eller 400cc (vet inte hur stor tank jag har).

Det här är det största plan jag flugit och jag måste medge att det gav mersmak. Det är helt stabilt och penetrerar vinden som om det var helt lugnt. Manövrarna blir rena och förutsägbara utan nervösa svajningar.
                          Aningen undermotoriserat, men jag hoppas en snabbare prop gör att jag inte behöver flyga med plattan i mattan hela tiden...

Nu vidare till nästa projekt, konvertera en PA Mini Katana till OS.30fs att flyga på fotbollsplanen här utanför

...Kan säga att ljudet på filmen inte gör motorn rättvisa, den låter helt grymt!
                          [ame=http://www.youtube.com/watch?v=E1XiFEQZp94]FILM[/ame]

Kommentar

• sundqvistjohan
                            • jul 2006
                            • 1289

Grattis till premiären!

Jag tror nog att det går mindre bränsle när du kört in motorn ordentligt. Jag har också 0,4–0,5 l tank i min Sukhoi. I början hade jag sändartimern på 8 min, har väl kört 12 gallon bränsle genom min 1.41-tvåtaktare vid dethär laget, stor skillnad på kompressionen nu och i början. Kör numera 14 min och har ordentligt med bränsle kvar då jag landar.

Synd bara att du var tvungen att blya :-(

Det är härligt med kärror som inte är vindkänsliga.
                            Medlem i Suomen ilmailuliitto (SIL) = Finlands flygförbund (FFF) = Finnish Aeronautical Association (FAA)
                            Min hemsida http://johansundqvist4.googlepages.com/home

Kommentar

• colsson
                              • maj 2006
                              • 1165

Roligt att allt gick som det skulle!!
                              / Christian Olsson

Kommentar

• ssn
                                • maj 2006
                                • 796

:up:
                                What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)