Klemm 35

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peso
    • jun 2008
    • 105

Hej Jörgen
    Jag har använt Koverall på 1/4 Cubbar. Har fäst med cellulosalack och i övrigt ytbehandlat som om det vore en fullskala. Det blir bra men man bör nog hålla till utomhus för hälsans skull. Inte minst för att buthyrate färgen måste sprutas. Misstänker också att det blir för tungt. Du bör nog försöka hitta lättare alternativ. Jag skulle tro att du kan hitta viktuppgifter på nätet.

Kommentar

• BJS
      • mar 2018
      • 650

Jag har använt Graupners konstsiden som jag glömt namnet på. Det har den fördelen att det inte lika lätt förstörs av solljus och blir sprött och svagt som japanpapper.

Det torde vara ungefär samma sak som SIG Koverall, dvs. ett syntetmaterial, måhända siden-Rayon.

Nylon är betydligt ännu segare, starkare och tåligare, men är väldigt svårarbetat. Det går inte att slipa skarvar på normalt vis, för det "flossar" och kräver extra fler lackningar över skarvarna efter upprepade slipningar. Dock mer eller mindre skottsäkert.

Kör på det, "Koverall". Siden må vara nostalgiskt men är ett sämre material.
      Senast redigerad av BJS; 2019-02-16, 21:13.

Kommentar

• jornat
        • jan 2008
        • 92

Tak för synpunkter. Ja jag gillar också (den tunnare) Koverall och (lite tjockare) Ceconite som väl är samma material (polyesterväv) Beträffande vikt kvalar väl Koverall in i nästan samma klass som tjockare japanpapper om man får tro de tabeller som finns på nätet. Beträffande butyratefärg på nitratdope har jag använt det någon gång när det varit frågan om metanol/syntetolja/nitro bränsle men med bensin och elmotorer går det ju bra med vanlig vattenbaserad snickerifärg (ovanpå cellulosalacken alltså). Går att späda och spruta och kan fås i vilken kulör som helst. Beträffande lim kommer jag nog försöka med KK dvs Karlssons Klister.

Kommentar

• BJS
          • mar 2018
          • 650

Använd "UHU" cellulosa-lim. Det bästa som finns. Tvätta eller förtunna med helt vanlig aceton. Du kan också använda toluen eller xylen. Ett av de få lim som duger att fästa duk på konkava vingar, något som kan bli lite svårt annars.

Det kan tänkas att "Karlssons klister" kan fungera, men det ger jag inte mycket för.
          Senast redigerad av BJS; 2019-02-16, 21:48. Anledning: s

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
            • 7676

Visst är det väl så att UHU har köpt varumärket Karlssons Klister??
            Retroholic!

Kommentar

• jornat
              • jan 2008
              • 92

Ursprungligen postat av Thomas
              Visst är det väl så att UHU har köpt varumärket Karlssons Klister??
              Så är det
              Bifogade filer

Kommentar

• Fyhren2
                • okt 2018
                • 48

Hej

Jag klädde min GeeBee Y (se FORUM "skalamodeller" ) med Koverall. Fäste först med aceton på ca 7 lager dope (tror jag det var) men provade sen med PolyC eller EZE-cote, som den också kallas, istället för dope eftersom detta inte luktar alls (vattenlösligt). Då behövdes bara ca 3 lager mot 7 lager dope. Därefter fäste jag duken med aceton precis som med dope - funkade klockrent. Därefter spändes med värmepistol. Skarvar slipas med fint sandpapper.

Man slipper då de hemska dopeångorna, men inte acetonångorna när man fäster duken, men dessa är inte så hemska eftersom man bara hanterar en ganska liten yta år gången jämfört med att dopa stora ytor trä med dope.

Slutbehandling med poly C och sen färg

Hej
                PF

Kommentar

• jornat
                  • jan 2008
                  • 92

Servomontage och 30 capstrips/vinge

Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0102.jpg
Visningar: 1
Storlek: 68,8 KB
ID: 511115

Namn: DSC_0107.jpg
Storlek: 58,6 KB
ID: 511114

Namn: DSC_0108.jpg
Storlek: 48,5 KB
ID: 511116

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                    • 7676

Ser bra ut, men...
                    har du bara limmat fast servot??
                    Retroholic!

Kommentar

• jornat
                      • jan 2008
                      • 92

Ursprungligen postat av Thomas
                      Ser bra ut, men...
                      har du bara limmat fast servot??
                      Jajamensan. Använt detta sätt tidigare och det har gått utmärkt. Rugga upp plastytan på servolådan och plywoodbiten med ett grovt sandpapper. Var inte för noggrann med att ta bort slipdammet. Limma med cyano. Sitter benhårt. Går servot sönder får du tillverka en ny plywoodbit för du kommer inte att kunna ta loss servot utan att ha sönder plywoodbiten. Värmelim funkar också men sitter lite sämre

Kommentar

• pernstig
                        • nov 2006
                        • 1184

Jag limmade servon i en segelmodell med smältlim för några år sedan. Servona lossnade lätt efter ett tag och kvar blev en fetaktig yta på servona. Rekommenderas ej.
                        /Leif

Kommentar

• jornat
                          • jan 2008
                          • 92

Motorkåpan som slöjdats ur ett antal ihoplimmade 15 mm balsaflak har nu delats i tre, en topp och två sidohalvor, precis som på originalet. Ska nu glasfiberlaminera och spackla dessa så att de håller för att tillverka motsvarande tre abs/vakum formade bitar att göra kåpan av. Skall lägga till några mm balsaflak i delningsplanen så att man kan klippa med marginal i plasten (alltså så att bitarna blir lite för stora)

Namn: DSC_0110.jpg
Storlek: 57,5 KB
ID: 511144

Kommentar

• jornat
                            • jan 2008
                            • 92

Alla longeroner på plats efter en veckas paus i bygget för lite skidåkning

Namn: DSC_0142.jpg
Storlek: 67,4 KB
ID: 511233

Har målat de delar av kroppens strukturer som man ser från sittbrunnarna

Namn: DSC_0143.jpg
Storlek: 57,6 KB
ID: 511234

Alla delar nu klara för klädsel vilket förhoppningsvis skall ske på Gotland där jag kan förpesta luften med acetondoft utan att grannarna klagar

Kommentar

• jornat
                              • jan 2008
                              • 92

Gotlandsbåten erbjuder så här års 3,5 timmars ostördhet så jag lyckades få på nästan all Koverall under överresan. Hade med mig både Karlsssonlimmet och UHU-Hart men märkte inte någon större skillnad. Båda härdar till en lite tråkig halvseg konsistens som är svår att slipa. Båda satt också kvar vid dopningen med Zaponlack. Knivbladen blir fort slöa (precis som vid tapetsering) och måste bytas ofta men små brytbladsknivar funkar ju också

Namn: DSC_0145.jpg
Storlek: 47,6 KB
ID: 511254

Så att:
                              Efter fyra lager Zaponlack (första utspätt till hälften) kan jag nu kan jag kliva ut ur acetonångorna.

Sammanlagd vikt på delarna hittills 260 gram.

Visst ser det ut som innehållet i en ARF-kartong?

Namn: DSC_0147.jpg
Storlek: 65,8 KB
ID: 511253

Kommentar

• bokis
                                • maj 2006
                                • 5041

Första gången jag hört att någon har haft med sig bygget som tidsfördriv på en båt! =) Ser förtjusande ARF-aktigt ut,sov gott i den hytten eller?
                                // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                                (nu även med biskvier!)

Kommentar

Arbetssätt...