Klemm 35

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas

• jun 2006
    • 7676

Åkte du flygbåt??

(Sorry, kunde inte låta bli...)
    Retroholic!

Kommentar

• jornat
      • jan 2008
      • 92

Nu målat och börjar montera. Drivlina har anlänt från MBS RC Models. Eftersom jag är helt värdelös på att maska och måla brukar jag göra dekaler av tunt rispapper (21 gram/m2) som jag målar och klipper/>skär ut. Limmas sedan med balsaloc. Ganska snällt att jobba med och kan läggas in i skrivaren om man vill.

Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 37,2 KB
ID: 511260

Kommentar

• jornat
        • jan 2008
        • 92

Det här blir de sista bilderna innan provflygning. Här har blåst ganska mycket så jag väntar på väder....

Motorkåpan om synes inte klar. Saknas lite markeringar ocskå på fenan. Slipar och spacklar på pluggarna till kåpan som skall vacumdras.

Namn: DSC_0003.jpg
Storlek: 44,5 KB
ID: 511271

Namn: DSC_0002.jpg
Storlek: 55,2 KB
ID: 511270

Namn: DSC_0004.jpg
Storlek: 44,4 KB
ID: 511272

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
          • 1314

Den där kommer nog att flyga mycket trevligt?
          Lycka til med premiären.

// Mats W
          Flygsmurfen

Kommentar

• jornat
            • jan 2008
            • 92

Jaha då var det provfluget och klart. AUW 660 gram. Roll looping stallturn utan problem. Hade väl gärna önskat sig en lite mer skalamässig fart men lite i snabbaste laget blir det ju lätt med denna storlek på modeller. Hjulen något för små för att funka bra på ett ordinarie gräsfält. Anfallsvinklar stabbe/vinge verkar bra med minimal dyktrim. Hade nog kunnat lägga alla pinaler långt fram eftersom jag fick ballasta med 25 gram i nosen för att få tyngdpunkten rätt. Onödigt. Annars allting bara trevligt.

Konklusion: nästa projekt blir samma modell men uppskalad till spv 1300 mm dvs skala 1:8. Som det ser ut nu publiceras bygget i AoH. Short-kit och ritning kommer att finnas hos MBS-RC models precis som Tummelisan..

Fly safe

Kommentar

• magnus76
              • mar 2007
              • 6

Snyggt Jörgen !
              Klemm 35 1:4.2
              Spektrum ix12.

Kommentar

• jornat
                • jan 2008
                • 92

Nu är den nya versionen av Klemmen provflugen och klar. Den är större och har en spännvidd på 1300 mm. För att förbättra flygegenskaperna (jo det fanns en klipptendens ..) gjordes för säkerhets skull vingarna om och

*Spetskordan ökades med 20%
                *Skränkningen ökades 1 grad

Reultatet blev strålande om jag får säga det själv. Sjunker nu genom rakt fram och på ett förutsägbart sätt när farten tas ner och nosen höjs. Byggbeskrivning finns i de två senaste numren av Allt om Hobby och precis som med Tummelisan finns en short kit hos MBS. På bilden syns också nya kåpan i 0,7 mm ABS

Namn: bild 29.jpg
Storlek: 66,9 KB
ID: 512225

Kommentar

• senmathal
                  • sep 2008
                  • 1802

Oj vad snygg! Vilken Klemm i ordningen är det? Kul att den flög så fint

Jag är lite orolig för mitt skala 1/5 bygge efter Kricks ritning. Det var ingen skränkning alls på ritningen och dumt nog lade jag inte in någon själv heller. Det är väl risk för klipptendenser på den gissar jag.

/Mats

Kommentar

• jornat
                    • jan 2008
                    • 92

Hej Mats
                    Det är nummer fyra i ordningen. Kanske behöver du inte vara orolig för klipptendenser eftersom modellen ju är rejält stor. Man kan ju prova med att ställa båda skevrodren några mm uppåt vid de första flygningarna och på så sätt fuskskränka.
                    Minns inte några problem med min tre meters Klemm

Lycka till!

Kommentar

• senmathal
                      • sep 2008
                      • 1802

Den filmen har jag sett ett antal gånger Jag har även en nerladdat filmklipp där du tävlar med en Klemm 35 i en skalatävling. Jag tror vingprofilen på min är tjockare än skalenligt så det kanske hjälper till och ger lite större bärighet?

/Mats

Kommentar

• senmathal
                        • sep 2008
                        • 1802

Jag är lite nyfiken på vad du målar modellerna med för färg och hur? Jag har testat att spruta servalack men är inte så nöjd med resultatet.

/Mats

Kommentar

• jornat
                          • jan 2008
                          • 92

Jag är ganska värdelös på att måla men har de senaste åren använt helt vanlig vattenbaserad snickerifärg. Tycker det är enkelt, lätthanterligt, tål bensin (men inte metanol och nitro. Då måste man ju skaffa butyratedope vilket jag köpt från Arigoteknik i Håtuna som också säljer ceconite/meter). Snickerifärgen går att späda till sprutkonsistens och funkar hyfsat med pensel. LÄTT - färgs vikt underskattas ibland. Provat olika fabrikat och det mesta funkar. Går att välja glans från helmatt till helblankt. Om du tänkt klä med ceconite/koverall och lacka med cellulosalack går det att använda denna typ av lack direkt på ytan utan grundfärg

Kommentar

• kjni
                            Administrator
                            RCFF - Moderator
                            RCFF - Administratör
                            • nov 2009
                            • 1991

Hej Mats och Jörgen,

jag använder också vanliga vattenspädbara snickerifärger för inomhusbruk från Flügger. Har gjort så sedan flera år och tycker det fungerar bra. Det bästa är att det går att göra ren spruta eller pensel med vatten. Späder också med vatten till lagom sprutkonsistens. Jag brukar först använda en häftgrundfärg av samma fabrikat och sedan ett par tunna lager av kulören.

En stor fördel med vanlig snickerifärg är ju att man kan få den bruten i vilken nyans som helst och att den finns med olika glans.

Över alltihopa lägger jag till sist ett lager med "Trestjerner Gulvlakk" som ger en mycket tålig yta och kan torkas av med avfettningsmedel vb. Den fungerar att lägga utanpå dekaler, även sådana utskrivna på bläckstråleskrivare och även handritade saker med OH-penna utan att lösa upp färgerna. Denna golvlack finns också med olika glans. Nackdelen är att den behöver spädas med White Spirit /lacknafta och det gör ju rengörningen av sprutan lite jobbigare.

Med vänlig hälsning,
                            Kjell

Kommentar

• senmathal
                              • sep 2008
                              • 1802

Tack för råd och tips! Jag får fortsätta att experimentera mig fram. Det jag tycker är problemet med i alla fall Servalacken är att det blir som små droppar på ytan där färgen är tjockare än på övriga yta. Lite av det försvinner när färgen väl torkar men riktigt bra blir det inte. Det är möjligt att det blivit bättre med en helblank färg än den halvblanka jag använder.

/Mats

Kommentar

• kjni
                                Administrator
                                RCFF - Moderator
                                RCFF - Administratör
                                • nov 2009
                                • 1991

Tror att du försöker spruta för tjock färg. Jag brukar nog späda i storleksordning 60% färg och 40% vatten. Då blir den ganska rinnig och ger en bra sprutdimma som flyter ut bra. Nackdelen är att den täcker sämre och då är det lätt att spruta för tjockt och få rinningar - lösningen är lagom tunna lager...oftast räcker det med 2 lager eftersom grundfärgen ger en jämn bakgrundsfärg. Och så går det bäst att spruta i ganska varm miljö så att den vattniga färgen sätter sig lite snabbare.

Med vänlig hälsning,
                                Kjell

Kommentar

Arbetssätt...