Massbygge - Taschenflitzer!

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6806

Per, hakar du på? :-) Priset är lite luddigt än som du ser, men man får räkna med plus/minus lite och ju fler desto billigare antar jag. Vad gäller trä-kitet alltså. Motorsetupen mm så har det redan börja dyka upp olika alternativ och sen när någon flugit sitt flyg första gången så lär det komma kommentarer på ändringar mm. :-)

Kolfiberröret ska man inte glömma.

Vad räknar ni med för dragkraft för att få denna att flyga som missil eller bara snällt. Eller vad har ni för dragkraft i de setups ni redan samlat ihop?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
      • 714

Ursprungligen postat av Mr.Bob
      [ATTACH=CONFIG]70640[/ATTACH]
      Stabbe, höjdroder och fena till 133% bör göras i 3 mm hård balsa.

Lars

Kommentar

• Mr.Bob
        • aug 2017
        • 692

Ursprungligen postat av Lars 41an
        Stabbe, höjdroder och fena till 133% bör göras i 3 mm hård balsa.

Lars
        Fena som du ser är dubbla delar, 2mm + 1mm, fibrerna ligger korsvis så det kommer bli styft !
        Höjd och stabbe får man limma på 1mm av spill som blir över eller har hemma. höjden ska ju ändå smalna av, den är så liten yta ändå så den behöver inte hård balsa, den ska ju även slipas till lite lutning (tunnare baktill) samt klädseln kommer styva upp den.

Oroa er inte, jag har med detta i beräkningarna ! lita på mig, annars löser vi det tillsammans. modellen ska fortfarande vara lätt

Jag bygger lätt och starkt, inte tungt och bastant

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6806

Bra jobbat! Blir nog bra det där. :-D Börjar klia i fingrarna...

Hur kommer ni fästa vingen i kroppen? Fast forever, nylonskruv, metallskruv, annat?

Och hur kommer ni hålla fast locket? Skruv? Magnet? Huvlås? Tejp?

Kolfiberstag blir det nog för mig.
          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Daniel Ahlin

• dec 2015
            • 337

Jag fäste min vinge med metallskruv, mottagaren ligger under vingen och den vill åtminstonne ha möjligheten att komma åt.

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
              • 714

Ursprungligen postat av Ålänning

Kolfiberröret ska man inte glömma.

Vad räknar ni med för dragkraft för att få denna att flyga som missil eller bara snällt. Eller vad har ni för dragkraft i de setups ni redan samlat ihop?
              Snällt flygplan eller missil?

Jag skulle förstås vilja ha båda i samma setup. Har föreställt mig att flyga för det mesta med ett lätt 2S batteri som David gjorde igår. När hornen växer ut på mig vill jag genom att byta till 3S batteri förvandla det snälla lilla planet till en missil.
              Till en början utgick jag från tumregeln att en trainer klarar sig med 200 W/kg och en speed-modell behöver minst 400 W/kg. (En F3d pylon racer väger drygt 2,5 kg och gör >300 km/h på 1000 W/kg.) En annan tumregel är att elmotorn kan väga 1/10 av hela planets vikt i dessa snabba modeller.

Letade en hel del på nätet efter motorer vägande 25-30 gram. Det finnas många drönarmotorer i denna klass och man kan välja vad som går att få tag på i Sverige eller från annan källa som man litar på. Taschenflitzer gjordes ursprungligen för en inrunner IL2040 som passar i de tre nosklossarnas hål men som väger 60 gram. Har inte hittat något liknande med bra prestanda. Nu är det drönarmotorer eller motorer med O-ringsfäste för propellern som gäller. Nosen måste modifieras därefter och det gjorde Daniel för sin drönarmotor. Cobra C-2204/32 med KV1960 är som McRegor påpekat en bra kompromiss, bara den går att få tag på.

Med tumregel 200/400 W/kg som riktmärken gick jag till ecalc.ch och lät den räkna på några alternativ för drivlina till 800 mm kärran.
              Klicka på bilden för större version

Namn: Drivlinor 800 mm.JPG
Visningar: 1
Storlek: 47,1 KB
ID: 512512
              Här ser man att stor propellerdiametar belastar motorn så att den blir ineffektiv. Daniel använde en 6 x 4,5 när han flög med 2S igår för det var vad han hade tillgängligt. Det blev 85 km/h vilket räcker för "lugn" flygning med en så liten kärra. Den går faktiskt lite fortare med 4,7 x 4,7 trots att strömförbrukningen minskar från 10A till 5,2A !!! Med 3S kan man komma upp i 138 km/h om man får tag i en 4,5 x 6 propeller. Med 4,7 x 4,7 blir det 122 km/h så det får bli den rekommenderade propellern.

Ecalc visar inte alltid helt rätt men den räknesnurran är till god hjälp.
              Wikipedia visar inte heller bara sanning och hela sanningen men vad vore livet utan Wikipedia och Ecalc?

Drivlineberäkning för Speedbob 106 kommer i morgon. Det måste bli en större motor med lägre KV-tal.

Lars

Kommentar

• Phastey

• feb 2016
                • 280

Är fortfarande lite sugen på min funjet-motor i en 133%...men jag kanske får tänka om. Borde inte vara omöjligt dock med en målvikt på 800g. 4.75x4.75 och 3 celler.

Kommentar

• Mr.Bob
                  • aug 2017
                  • 692

Vilka är sugna på att jaga vikt då? =D vilka vill "tävla" ?

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7942

För mig löser det sig med setup - inte så komplicerat till en sån här enkel kärra.
                    Roger

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                      • 714

Hej,

Jag har lockats att bygga en riktigt lätt 100%. Kom att tänka på att Henke2 rekommenderade
                      Hacker A10-15S.
                      Den är inte så dyr och det kan vara kul med nåt annat än Kina-motorer. Ingår nu i drivlinetabellen.

Klicka på bilden för större version

Namn: Drivlinor 800 mmV3.JPG
Visningar: 1
Storlek: 84,3 KB
ID: 512519

Lars

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7942

Nåja Lars - gissar att även denna Hacker är en Kina-motor. Har f ö en sån i en av mina inomhuskärror.
                        Roger

Kommentar

• Mr.Bob
                          • aug 2017
                          • 692

Jag.... har hittat.. min motor! !!!!

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7942

Menar du allvar med att köra en 6S-setup, Mr.Bob ? Eller skämtar du oss aprillo...
                            Roger

Kommentar

• Mr.Bob
                              • aug 2017
                              • 692

April var för länge sen McRoger, vi är fullständigt allvarliga!! 2x3s 1400mAh går fint in i kroppen =D
                              Jag fick lite blodad tand efter gårdagens åk med min EFXtra på 6s, kom upp i 231km/h

Kommentar

• Mr.Bob
                                • aug 2017
                                • 692

Jag håller på och lägger till lite detaljer samt gör om lite annat, tänkt mycket på det gällande motorspantet.. har inte tillräckligt bra fastsättning så jag flyttar bak motorspantet och gör små slitsar i kroppen som motorspantet får sitta i, då drar motorn i hela kroppen istället.

Kommentar

Arbetssätt...