Vi bygger SpeedBob 800/1060!

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6806

Klart vi vill se bilder och lösningar! :-D Men som det sagts redan... vi andra väntar ju fortfarande på våra kit. Inte lätt kommentera nåt man inte har. Blir att läsa om tråden sen.

Håller på bygger bort grejer så jag får ett byggbord tomt när det väl är dags.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Mr.Bob
      • aug 2017
      • 692

Lägger upp en liten inspirations bild!
      Klicka på bilden för större version

Namn: 49E08C46-C166-435F-97B4-CBD44FCAD57D.jpg
Visningar: 1
Storlek: 217,9 KB
ID: 512631

Den känns väldigt behaglig i storlek när man fick på en provisorisk vinge!

Namn: 31B160B5-7D16-416B-8D28-5D23CEBD5884.jpg
Storlek: 279,1 KB
ID: 512632

I brist på vingrör så slänger jag upp en tease på min påbörjade special beställda kropp jag kommer bygga för min värsting drivlina

Namn: AA4AA38D-2C39-402B-8984-056D3BCF77B8.jpg
Storlek: 98,0 KB
ID: 512633

Kommentar

• Daniel Ahlin

• dec 2015
        • 337

Namn: IMG_20200613_204519.jpg
Storlek: 111,8 KB
ID: 512634Min 800mm börjar se ut som ett flygplan.

Kommentar

• henke2
          • mar 2011
          • 3188

Ursprungligen postat av Mr.Bob
          värsting drivlina
          Tveksam till ditt statement... Antagligen är det snarare en väldigt väldigt mild setup. Dessutom särskrivet.

Superhero

Kommentar

• henke2
            • mar 2011
            • 3188

Ursprungligen postat av Daniel Ahlin
            [ATTACH=CONFIG]70940[/ATTACH]Min 800mm börjar se ut som ett flygplan.
            Bra jobbat där! Jag är i samma skede, får lägga på ett kol. Tack för inspiration <3
            Superhero

Kommentar

• Mr.Bob
              • aug 2017
              • 692

Bra Henke att jämföra elmotor och jetmotor :sarcastic:

Kommentar

• Daniel Ahlin

• dec 2015
                • 337

Det blev för mycket hål i mina skevroder, höll inte riktigt för spänningen från klädseln. Vridstyvheten var rätt tveksam också.
                Provflög min första 800mm med 3 celler men med samma propeller så blev fartskillnaden marginell, däremot gav den lite högre vingbelastningen en stabilare flygning.

Kommentar

• Mr.Bob
                  • aug 2017
                  • 692

Ajdå, tråkigt. Du får kanske köra lite mindre och glesare mellan hålen. Vad tjäna du i vikt på att göra hål?

Vad har du för drivlina på din?

Kommentar

• Mr.Bob
                    • aug 2017
                    • 692

Kan ju passa på att fråga, hur flyger den? är det en snabb kärra eller kan du ha låg fart?

Kommentar

• Daniel Ahlin

• dec 2015
                      • 337

Jag vägde aldrig skillnaden mellan hål och utan hål så jag vet inte men troligen var det ganska lite.
                      Drivlinan är en 2204 2300kv med 6x4.5 propeller. Behövs nog mer pitch på propellern.

Flyger man mitt i fartregistret så är planet väldigt snällt både rättvänt och inverterat. I lågfart är det lite vingligt men styrbart hela tiden, har inte klippt över vingen för mig någon gång ännu. Högfart är stabilt och den är inte jättesnabb med min setup. Jag har antingen min nostung eller så behövs det mycket stöttning av dykroder i roll, har inte hunnit experimenera med TP läget så mycket som jag borde. Känndes klart stabilare med det tyngre 3cells batteriet men då kanske TP hamnade längre bak.

Kommentar

• Phastey

• feb 2016
                        • 280

Nu börjar det klia lite i fingrarna. Hoppas kolfibern anländer snart

Tror den samlade expertisen att man kan sätta ett centralt skevroderservo istället för att ha två? Inte för att spara vikt då, utan för att spara servon.

Kommentar

• Mr.Bob
                          • aug 2017
                          • 692

Allt går, måste bara hitta lösningen !
                          Har också varit inne på den tanken men det är just hur man enklast kan lösa roderstängerna..
                          Det är väl att kunna få till ett liggande servo med roderstänger som går i rör ut till vardera sida. Har en ide i skallen hur man ev. kan gå till väga. Man får säkert sätta roderhornet längre ut mot vingspetsen isf.

Kommentar

• Phastey

• feb 2016
                            • 280

Ursprungligen postat av Mr.Bob
                            Allt går, måste bara hitta lösningen !
                            Har också varit inne på den tanken men det är just hur man enklast kan lösa roderstängerna..
                            Det är väl att kunna få till ett liggande servo med roderstänger som går i rör ut till vardera sida. Har en ide i skallen hur man ev. kan gå till väga. Man får säkert sätta roderhornet längre ut mot vingspetsen isf.
                            tänkte mig den lösningen också, på gammaldags vis.

det som talar emot är väl att jag tänkte sätta i en ganska kraftig drivlina och att det blir mer flex i rodren.

annars blir det två Corona (!) vingservon, men det känns lite overkill att ha Två st 5kg-Servon i vingen på en så liten modell.

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                              • 714

Med bara ett skevroderservo missar man möjligheten att använda skevrodren som spoileron.

Namn: Skevservon bw.jpg
Visningar: 2
Storlek: 53,2 KB
ID: 512670
                              Bilden är hämtad ur konstruktörens byggbeskrivning. Vad är problemet?

Jag förväntar mig att SpeedBob 1060 kan glida länge över landningsbanan. Vid landning kan det vara bra att fälla upp bägge skevroden c:a 20 grader för att sätta ned planet innan banan tar slut. Det är spoilerfunktionen.

Lars

Kommentar

• Phastey

• feb 2016
                                • 280

Ursprungligen postat av Lars 41an
                                Med bara ett skevroderservo missar man möjligheten att använda skevrodren som spoileron.

[ATTACH=CONFIG]70982[/ATTACH]
                                Bilden är hämtad ur konstruktörens byggbeskrivning. Vad är problemet?

Jag förväntar mig att SpeedBob 1060 kan glida länge över landningsbanan. Vid landning kan det vara bra att fälla upp bägge skevroden c:a 20 grader för att sätta ned planet innan banan tar slut. Det är spoilerfunktionen.

Lars
                                inga problem alls, bara en tanke.

har aldrig använt spoileron förr, men det är kanske dags nu.

Kommentar

Arbetssätt...