Vi bygger SpeedBob 800/1060!

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Bob
    • aug 2017
    • 692

Limmar lite lätt kropp nr2 nu så kan ordna en bild på mittdelen åt dig lars, fick inte med någon senast!

Klicka på bilden för större version

Namn: 0A4A03C7-3B80-4873-A2D8-9C391B89BA50.jpg
Visningar: 1
Storlek: 111,2 KB
ID: 512741

Jag vet inte om du kanske ska lägga till i byggbeskrivningen med de korta 5x6.6mm delarna att det kan vara idé att lägga dom i blöt och lite pressning/böjning, de är inte så böjbara att bara kunna nåla fast.

Just ja sen tänkte jag på om du ska lägga in bilder för skillnaden på motorspanten. Frontmonterad motor eller inbyggd så att säga.

Tror faktiskt även de som väljer frontmonterad.. Att de ska ha genomgående 2mm kolfiber som går mellan motorspant, genom nosblocken och genom frontplatta(Där motorn monteras utanpå).

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
      • 714

Mr.Bob!

Beträffande bilder så har vi två bra bilder från Klas. Jag skulle vilja ha en bild som visar insidan underifrån med höjdroderservot på plats. Om du, med din erfarenhet av att bygga SpeedBob, anser att vi inte bör limma fästet för höjdroderservot innan botten är täckt så får det bli så.

I Byggtips_v2 skrev jag på sid.2 att man kan limma fast raka 5x6,6 mm lister och sedan skära av det som sticker utanför. Det kanske inte är bra eftersom nosklossen skall fästas med 2 mm pinnar in i dessa hörnlister. Vad tycker du?

På sid 5-6 skrev jag lite om motorfastsättningen men jag hade bara dina bilder på alternativet med motorn på spant(6). Det behövs förstås bilder på frontmonterad motor också. Jag kommer inte att ha frontmonterad motor varken på min SpeedBob 800 eller 1060 så bild på frontmontering efterlyses.

Lars

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
        • 714

Flera alternativ för drivlinor

Ursprungligen postat av Ålänning
        Mitt paket är också på väg, men det har legat nån dag i Stockholm nu och jag vet inte vad det ska göra där i flera dagar. Jag sitter ju och väntar! :-D

Har börjat fundera på klädsel, servon och motorsetup. Byggbordet är snart ledigt...

Nu är vi tillbaka till din grundidé!

Skall SpeedBob bli ett plan för "söndagsflygning", akrobatik eller racing?
        Det beror på motorsetupen eller det vi kallar Drivlina. Det diskuterades i mitten på den första tråden.
        Bygget kan påverkas lite om man vill ha ett extremt lätt plan eller om man ha en "missil".

En bra tumregel tycker jag är att lugna plan klarar sig gott med 200 W/kg och att snabba plan behöver 400 W/kg tillförd effekt till fartreglaget. Bygger man något med riktigt låg vingbelastning så klarar men sig med 100 W/kg och vill man flyga som i F5d el-pylon så satsar man med 800W/kg.

Här är kompletterade drivlineberäkningar som är gjorda med hjälp av Ecalc.ch.

Namn: Drivlinor 800 mmV4.JPG
Visningar: 2
Storlek: 92,6 KB
ID: 512742Klicka på bilden för större version

Namn: Drivlinor 1060 mmV4.JPG
Storlek: 138,1 KB
ID: 512743
        Nu ingår en 20g Hackermotor för SpeedBob 800. Tänker mig att den setupen på 200 W/kg skall gå bra. Det kommer att bli trångt och varmt i SpeedBob 1060 om man vill flyga den med 800 W/kg.

Listorna visar bara några få alternativ till motorer m.m. Det är svårt att hitta små propellrar med hög stigning så SpeedBob 800 får nog bli ett lugnt plan. SpeedBob 1060 är jämförbar med Sting som brukar väga 650 gram med 16dm2 vingyta. Den gick bra att rejsa med trots att motorn bara hade 200W, alltså 300 W/kg.

Lars
        Senast redigerad av Lars 41an; 2020-07-04, 21:10. Anledning: Bytte drivlinelistorna mot aktuella.

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6806

Nu har mitt paket varit i Stockholm "in warehouse - inventory scan" i 3,5 dygn. Går ju på tårna här!

Gällande val av elektronik till dessa, för min del...

Jag beställde en SpeedBob 800 som kommer ha konventionella stjärten, vad de nu kallas. Denna fick jag för mig att är så liten så jag tror jag tappar bort den och jag flyger för långt bort (?) vilket i och för sig inte hänt med nåt flyg än, vad jag minns. Men denna är ju lika liten som inomhusflygen. Och därför kommer den få en lugnare setup och byggas OK hållbar men åt lättare hållet. Den kommer inte bli toksnabb och den får heller inte bli seg och svår att handstarta. Den blir som man förr räknade med trainers, dvs att sätta på en motor med rätt propeller så att det finns ork att rädda flyget om det håller på barkar iväg men att man kan loopa och sånt. :-) LiIon om det passar.

Jag beställde även två SpeedBob 1060, osäker om det blev tre. Men i alla fall tog jag hem en/två st åt andra flygare här. Mina två kommer få V-tail och T-tail.

T-tail-SlowBobben kommer få lugnare setup som 800an ovan. Den byggs OK styv och lätt och med setup för att glida runt lugnt och stabilt men gärna länge om det går. LiIon troligtvis.

Medans V-tail SpeedyBobban ska byggas stark och snabb. LiPo i denna. Fasen, nu kom jag på att jag sålde bort mina små 800mAh 3S-ackar för nån dag sedan. Men dom kanske är för små.

Jag satt och funderade på servon men det slutade med att jag beställde 16 st, några olika sorter så det räcker till SpeedBobs och bland annat till ett Dynam-flyg där två servon small när jag anslöt dem.

Beställde även klädsel... där jag inte heller kunde bestämma mig... men tre SpeedBobs ska inte ha samma färg i alla fall. Så det blev att komplettera Oracover-klädsel-förrådet med vitt, Cadmium-yellow, Silver, Chrome, Bright-Red, Himmelsblå, Fluor-grön, ... Beslutsångest, men jag har en plan på design. ;-)

Motorer, ESCs och propellrar har jag inte beställt än, bra sammanfattning Lars, ska kika på den så jag kommer vidare. :-) Kan hända jag bygger lite först så jag ser om jag klurar fram nån egen setup. Jag har inte bestämt mig för 2S, 3S, 4S eller 6S än på nån av dem. Jag har byggt flera 6S-flyg på sistone och det endast för att få ner strömförbrukningen, så vem vet.

... paketet fortfarande i Sthlm...
          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
            • 714

Beträffande servon

Rekommenderar att man monterar skevroderservona på en platta som skruvas fast ovanpå vingmitten. I SpeedBob 800 finns det då plats för servon som är 8,3 mm breda. SpeedBob 1060 har plats för 11 mm breda skevroderservon om de monteras på ett lock över bakre delen av vingmitten.

OBS
            att drivlinelistorna i inlägg #78 är uppdaterade!

Lars

Kommentar

• Mr.Bob
              • aug 2017
              • 692

Är det någon som lyckats förstå vad den här delen är till för???!

Namn: 03A271DD-470E-4579-805D-6DE75936C5BA.jpg
Storlek: 51,5 KB
ID: 512749

Kommentar

• Daniel Ahlin

• dec 2015
                • 337

Ursprungligen postat av Mr.Bob
                Är det någon som lyckats förstå vad den här delen är till för???!

[ATTACH=CONFIG]71095[/ATTACH]
                90 graders vinkel.

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                  • 714

Om sidoroder och sidoriktad motor

När jag tänkte till på detta ämne insåg jag hur intressant men försummat det är. Själv är jag ganska usel på att använda sidorodret men jag har vant mig vid att utnyttja det vid start och landning. https://en.wikipedia.org/wiki/P-factor har flera bra bilder. Det handlar om P-faktorn vilken förtjänar en egen tråd men vi skulle ju lära oss något genom SpeedBob så jag börjar här.

När ett enmotorigt propeller-plan startar från marken med fullgas och hög anfallsvinkel blir det en tydlig dragning åt vänster. Vill man nödvändigtvis starta med fullgas så måste man kompensera med höger sidoroder. När man landar är det låg fart och hög anfallsvinkel på finalen. Att svänga med skevroder då blir vingligt och kan resultera i vingtipstall om planet har hög vingbelastning. Justeringar av kursen med sidorodret brukar gå fint.

Vid landning i sidvind är det önskvärt att motverka avdrift med hjälp av sidoroder. Dessutom kan man använda sidorodret för att öva vingglidning men det är ett ämne för sig.

Framgångsrika pylon-piloter brukar ge lite höger sidoroder när de svänger 180 grader runt 1:a pylonen. Planet bankar då nästan 90 grader och svänger med fullgas och kraftigt höjdroderutslag, dvs. hög anfallsvinkel. P-faktorn tenderar att dra planet åt vänster men vänstra vingen pekar ju nedåt! Höger sidoroder motverkar alltså att planet "skär ned". Har inte lärt mig att behärska detta men tänker prova med SpeedBob 1060.:sarcastic: Pylon-plan flyger inte med högerställd fena eftersom det ger luftmotstånd...:(

På aerobatic-plan brukar motorn vara tydligt högerriktad. De flyger ofta med hög anfallsvinkel under manövrerna och det är viktigt att de ändå går rakt. Sneddragning ger poängavdrag...:(

SpeedBob 800 är så liten och lätt att den får klara sig utan sidoroder. Motorn riktad ett par grader åt höger skadar nog inte.
                  SpeedBob 1060 har mera utrymme och viktmarginal för att ha sidoroder. Den kommer säkert att användas i Pylon Racing och då är det bra med sidoroder.

Nedåtriktad motor på SpeedBob är normalt eftersom planet är högvingat. Vingens luftmotstånd ovanför propellerns dragande kraft gör att planet vill svänga uppåt. Någon formel för att beräkna detta kan jag inte men 2-3 grader nedåt är praxis.

Tack Ålänning!
                  Lars

Kommentar

• Ålänning
                    • maj 2007
                    • 6806

Toppen! :-)
                    Men 2-3 grader neråt blir väl rätt mycket om Speedbob ska flygas snabbt? Kommer flyget dyka mer och mer eller gå tyngre ju snabbare det flyger? Detta kan väl testas fram genom att flyga rakt i halvgas och ge fullgas? Stiger det så är det för lite vinkel nedåt, eller? Vinkeln ska väl bara motverka att nosen stiger ju fortare flyget flygs och då kommer det iofs gå tyngre, så jag har väl svarat på min egen fråga där nu medans jag tänker och skriver samtidigt...

Mitt paket har legat i Stockholm 7 dygn nu med statusen: "Shipment in warehouse - inventory scan"...
                    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Mr.Bob
                      • aug 2017
                      • 692

I början av min karriär experimenterade jag väldigt mycket och testade massa olika saker bl a motorns vinkel, nu var ju detta på gummiankor i form av 3D plan så det var då symmetrisk vingprofil.

Då fick jag vinkla motorn någon snett nedåt och åt sidan för att få modellen att flyga rakt med nollade roder, Det vi har på SpeedBob är en icke symmetrisk vingprofil, den kommer väl automatiskt ge lite lyftkraft hela tiden så det ska bli intressant att se hur den beter sig med den ynka 1 grad nedåt.

Vad jag vet(inte flygt så mycket högvingat eller lyftande vingprofiler) av det lilla jag upplevt är att en lyftande vingprofil innebär ju fortare modellen går ju mer stiger modellen. Så det kanske blir att mixa ihop gas med dyk i slutändan om SpeedBob har en tendens att vilja stiga konstant, alt göra positiv anfallsvinkel på stabbe?

Drygt Ålänning att du får vänta så länge, ring o fråga sthlm vad de håller på med?!?
                      Senast redigerad av Mr.Bob; 2020-07-07, 09:12.

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7942

Igår fick jag mitt paket med min Speedbob... Nån "byggnation" kommer det dock inte att bli just nu men den tiden kommer.
                        Roger

Kommentar

• Daniel Ahlin

• dec 2015
                          • 337

Min motor är monterad helt utan vinkel, i höjdled har jag inte tänkt på att den drar åt något håll däremot viken den av åt vänster i vertikaler. Jag brukar kompensera med brickor men har inte gjort det på den här ännu.

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                            • 714

Hej,
                            Idag fick jag paketet med mina SpeedBob.
                            Kommer att börja med vingen till SpeedBob 1060 så att jag kan ta flera bilder till Byggtips_v3.
                            Till verksta'n>>>>
                            Lars

Kommentar

• Mr.Bob
                              • aug 2017
                              • 692

Bygga bygga, limma limma!!

Namn: 78953ADA-13E0-47AC-A464-B5A508D0E394.jpg
Storlek: 96,4 KB
ID: 512768

kräks på denna sida att ladda upp bilder..!!

Kommentar

• Mr.Bob
                                • aug 2017
                                • 692

Jag kan säga att jag gillade inte att bygga vingen... känns som den är väldigt lätt att få en vridning på.. Jag limmar med vanligt trälim så det kanske är därför jag klagar! får imma framkant spryglarna först för att sedan föra genom vingröret och sen försöka stadga upp allt med resterande delar För att inte få ett parallellogram av vingen! Var väääääldiigt bökigt att försöka pilla in spyglarna i framkantslisten när vingröret satt på plats..!

Kanake går lättare om man skriver ut den där ”ritningen” som fanns? Dock är den till 800mm )

Kommentar

Arbetssätt...