Vi bygger SpeedBob 800/1060!

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6806

Donar nog på, måste få den klar... ;-)

Placerade ut vingens fram- och bakkant uppe på lite småbitar som rekommenderats för att få rätt höjd
    Måttade med några av spryglarna (olimmade).

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3540.jpg
Visningar: 1
Storlek: 39,5 KB
ID: 513610 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3537.JPG
Storlek: 203,5 KB
ID: 513609 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3541.JPG
Storlek: 188,9 KB
ID: 513608 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3542.JPG
Storlek: 187,5 KB
ID: 513607

Sen när allt verkade vara OK så var det bara att få alla spryglar på rätt.
    Fortfarande är alla utom ändorna och mitten limmade.
    Kolfiberröret är inte limmat än, det bara används föra att få allt rakt och fint.

Namn: IMG_3544.jpg
Storlek: 36,9 KB
ID: 513606 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3547.JPG
Storlek: 168,8 KB
ID: 513603 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3546.JPG
Storlek: 170,5 KB
ID: 513604 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3545.JPG
Storlek: 218,0 KB
ID: 513605
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Ålänning
      • maj 2007
      • 6806

Ja och så lite till då...

Plattorna ovan och under vingbasen, blocken och plywood-delarna för vingfästet på plats.
      Även alla spryglar limmade, vingspetsarna samt bakkanten på vingen så det finns lite stadga och material för gångjärn.
      Kolfiberröret är kapat och också limmat på plats när allt såg rakt och fint ut.
      Alla laserskurna ytor har slipats före de limmats, fastnar dåligt annars (beror på lim).

Namn: IMG_3548.JPG
Storlek: 241,6 KB
ID: 513617 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3549.JPG
Storlek: 207,9 KB
ID: 513616 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3550.JPG
Storlek: 240,5 KB
ID: 513615 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3551.jpg
Storlek: 45,1 KB
ID: 513614 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3552.JPG
Storlek: 255,3 KB
ID: 513613 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3553.JPG
Storlek: 228,5 KB
ID: 513612 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3555.jpg
Storlek: 51,6 KB
ID: 513611
      Senast redigerad av Ålänning; 2021-11-11, 18:20.

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
        • 714

Bra bilder som också visar vilka verktyg du använder till bygget!

Lars

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6806

Tackar! Jo det blir ju en del verktyg, fast alla inte är med på bild... men med bra verktyg blir allt roligare. Man skaffar sig vartefter. Det är slipa jag inte gillar så mycket, behöver skaffa bättre grejer där med antar jag. ;-)

Så var det dags för servohållarna/luckorna.
          Finns lite olika lösningar på det, som tex att limma in servot i vingen och bygga in det, nope på den.
          Så jag valde att bygga så man kan byta servona, samt även ställa in dem. Tummen upp på det!

Skar ut luckorna, men insåg snabbt att jag istället skär ut motsvarande i plywood så att det håller.

Namn: IMG_3556.JPG
Storlek: 220,4 KB
ID: 513628

Limmade fast de åtta bitarna där skruvarna ska sitta.

Namn: IMG_3557.JPG
Storlek: 212,1 KB
ID: 513627

Provmonterade servona och luckorna, borrade hål och skruvade fast, blev riktigt bra.

Namn: IMG_3559.JPG
Storlek: 144,6 KB
ID: 513626 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3558.JPG
Storlek: 287,1 KB
ID: 513625 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3560.JPG
Storlek: 253,3 KB
ID: 513624 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3562.JPG
Storlek: 220,3 KB
ID: 513623

Vände på vingen, slipade och "klädde" ovansidan med balsaflak.

Namn: IMG_3563.JPG
Storlek: 185,7 KB
ID: 513622

Sen insåg jag att servona var för tjocka, dom fick inte rum längre... :lol: Måste ha tunnare servon.

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6806

Så här blev ovansidan. Hålen för vingskruvarna, där jag måste hitta på nåt så jag inte drar skruvarna genom tunna balsat, sen kommer plywood. Byta ut balsat mot metallbrickor ska väl duga.

Namn: IMG_3564.JPG
Storlek: 208,0 KB
ID: 513651

Jag har bestämt färg!
            Jag hade nån absurd jätteidé då när jag köpte en bunt SpeedBob 1060 och en Taschenflitzer 800, skaffade massa klädsel.
            Behöll två 1060 (detta är den ena, den andra skulle få V-tail) och en 800.

Namn: IMG_3565.JPG
Storlek: 98,4 KB
ID: 513650

Allt ovan hade jag egentligen fått klart under mars 2021. ;-) Ville bara att ordningen på bygget skulle följa manualen.
            Och nu för inte så länge sedan så har jag fått vingen klart slipad samt rodrena formade.

Namn: IMG_3826.JPG
Storlek: 188,8 KB
ID: 513649 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3827.JPG
Storlek: 137,9 KB
ID: 513648 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3828.JPG
Storlek: 321,3 KB
ID: 513647 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3829.jpg
Storlek: 32,7 KB
ID: 513646

Och så lite måla... för att det ser bättre ut när den är klar. :-)

Namn: IMG_3844.JPG
Storlek: 154,5 KB
ID: 513643 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3842.JPG
Storlek: 249,9 KB
ID: 513645 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3843.JPG
Storlek: 172,2 KB
ID: 513644

Måste fixa alla gångjärn och så var det nåt enstaka jack jag måste spackla över.
            Måste se om jag har tunnare skev-servon.
            Klura ut ventilation för motorn.
            Fixa stoppare för folding-proppen.
            Placera ut alla grejer inklusive ack så att CG blir rätt.
            Det där vanliga...

Börjar sen närma sig klädning. Har en plan...
            Funderar på vitt flyg, men vingspetsar och delar av stjärten i grönt.
            Undersidan helvit med 1-2 silverränder under yttre delen av vingarna så man lättare ser skillnad på ovan- och undersida.
            Spinnern är ju i alu så nosen blir silver.
            Sen ska det bli svart smalare tejp mellan allt silver och vitt, samt mellan allt grönt och vitt.
            MEN, det ska inte bara vara rakt avkapat mellan färgerna, utan funderar på nåt typ tribal, lite utmaning. ;-)
            Sen dekaler/klibbor så det ser ut som en RC-racer och inte bara ett sportflyg utan cockpit.
            Varje bygge måste man höja ribban så man lär sig nåt nytt. ;-)

Jag är väl den sista att få 1060 flygklar...?

Kommentar

• Ålänning
              • maj 2007
              • 6806

Hållit på med min idag. Men väntar på tunnare servon för mina servon va för tjocka för vingen. Samt så tog limmet slut!!! Väntar hem det med. Allt borde komma inkommande vecka.

Gått igenom tråden för att få lite koll på vilka ackar ni använt och var ni placerat den samt hur ni fått till CG. Och sen kom jag på att folk byggt både 800 och 1060 i tråden... Men jag tror de flesta använt 3S i 1060 för normal setup och de som vill flyga fort har använt 4S-6S. Har nån flugit 1060 med 2S?

Ett till SpeedBob 1060-bygge har tagit fart!
              Jag köpte flera 1060 i begynnelsen, en av dem sålde jag till en lokal flygare, men större kit-byggen tog över och ansåg att han inte mer hann så han sålde sitt kit vidare till fasta Finland. Och nyss fick jag en bild på bygget därifrån, det framskrider väl, men förstod att vingen var knepigast att bygga.

Namn: SpeedBob1060Finland.jpg
Storlek: 80,0 KB
ID: 513704

Kommentar

• Mr.Bob
                • aug 2017
                • 692

Vad roligt att modellen hamnat i annat land

Har missat ditt förra inlägg helt, lite komiskt när du nämnde att du tänkte ha lite tribal-aktigt..

Namn: 64239064-64A9-42DA-A74D-3C70F9F9758E.jpg
Storlek: 38,0 KB
ID: 513705
                Undersidan på version underliggande jag började med för en längre tid sedan! har dock inte blivit klar med den då jag tror jag fastna någonstans med drivlinan..?? Använder ju mig utav FC för att kunna programmera lite mer och logga min flygning på ett annat sätt! Men mjukvarorna ville inte jobba som jag ville.. så stått still ett tag dessvärre!

Och den förstärkta och kortade vingen som ska provas till version 1 har jag lite kvar på också, planka överdelen samt fixa till skeven, har väl smått fastnat lite där också emellan allt som händer i livet!

Namn: 6D99DA26-0CB5-419F-BF48-903121936C72.jpg
Storlek: 92,7 KB
ID: 513706

/MrBob

Kommentar

• Ålänning
                  • maj 2007
                  • 6806

Ursprungligen postat av Mr.Bob
                  Vad roligt att modellen hamnat i annat land
                  Du har nog skolkat från geografin nu... ;-) Åland (där det redan finns en bunt SpeedBobs) hör till Finland, på samma sätt som Gotland och Öland hör till Sverige, eller snarare som Färöarna och Grönland hör till Danmark.

Gällande mönstret... Jag tänkte ha vitt på ena sidan tribal-mönstret och grönt på andra, så jag måste klura ut hur man får till det med klädsel. Dessutom svarta tribalmönstret emellan. Typ sånt här: https://img.myloview.se/fototapeter/...-140746040.jpg Svarta smala linjer (några mm bred klädsel) är lätt att applicera, men ett mönster!? Och som sagt, det ska vara grönt på ena sidan och vitt på andra (gröna och vita under det svarta). Vet inte vad jag givit mig in på, men skam den som ger sig. :-D

Kommentar

• Mr.Bob
                    • aug 2017
                    • 692

Haha.. jaaaa… det var väl inte ett av mina starkaste ämnen Åland, Öland, Finland.. same same :P

Det är bara att prova sig fram, jag tänkte att jag inte skulle få några spetsar i klädseln ytligt utan de skulle isf ligga under den ytliga klädseln jag löser hur man ska förklara!!

Kommentar

• Peter1
                      • maj 2013
                      • 231

Hej
                      "DXF-filen för 800mm-modellen: (på gång)" Finns den att få tag på?
                      Peter

Kommentar

• Daniel Ahlin

• dec 2015
                        • 337

Här finns DXF filen till 800mm modellen.

Kommentar

• Ålänning
                          • maj 2007
                          • 6806

Har pysslat lite med denna...

Fixat klart gångjärnen på alla roder.
                          Lite småjusteringar/slipande och lite annat smått.
                          Men limmet tog slut och skevservona är för tjocka, nya är på väg.
                          Så det blir lite paus.

Men jag torrmonterade delarna och började testa olika ackar för att se hur de får rum och var de ska vara så jag vet hur jag kan bygga batteri-hyllan.
                          Minns inte om jag skulle flyga med 2S eller 3S, får testa strömåtgång sen samt dragkraft före jag bestämmer mig.
                          Jag är ju inte ute efter en raket utan en snällare variant och pysa runt med.

Namn: IMG_3913.JPG
Storlek: 343,1 KB
ID: 513820

Och så satte jag på folding-spinnern så jag får se hur det blir.
                          Ej helt åtdragen än, så spalten mellan spinner och noskåpa blir mindre.
                          Har börjat göra en stoppare så bladen inte slår i flygkroppen.

Namn: IMG_3914.JPG
Storlek: 165,7 KB
ID: 513819

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6806

Sista dusterna före klädning!

Fick tag på Medium CA och kunde fortsätta limma. Hade även bättre servon hemma än de jag hade beställt redan. Men dessas mått var mindre på alla vis så jag fick modda servohållarna.

Namn: IMG_3997.JPG
Storlek: 256,1 KB
ID: 513826 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4004.JPG
Storlek: 258,6 KB
ID: 513827

Funderade på spinner- och propeller-combon. Jag vill ha folding prop, annars lär man väl knäcka något vid landning om proppen tar i marken. Har två alternativ. Den till höger på bilden nedan är den som är klart bäst kvalitet och som jag gillar bäst. Stopparen är inte med på bild, den måste jag tillverka själv. Den med APC (vänstra) med "kolfibermålad" spinner så är aningen lättare, måste dock ha flera av delarna till höger för att passa på motorn och dessutom en stoppare. När jag vägde så var det 20 grams skillnad mellan de olika alternativen, så det fick bli den tyngre (väger 70 gram med allt!!!). Jag måste sen balansera med ack och se hur jag gör med CG, kanske det blir vanlig spinner med rak icke-folding prop ändå. Har en vit standard DuBro-spinner också. Men jag ska ju ha silverklädd nos...

Namn: IMG_3998.JPG
Storlek: 316,9 KB
ID: 513828

Använder plastgångjärn (de kom med ett DB Sports & Scale-kit för en metanol-kärra).

Namn: IMG_4001.JPG
Storlek: 256,2 KB
ID: 513830

Gjort klart fena, sidoroder, stabilisator, höjdroder, triangel-lister för fena samt bägge skevroder. Samtliga framkanter på de fyra rodrena är slipade i V-form. Framkant på stabilisator och fena är avrundade. Bakkanterna på rodrena lika så, lite avrundade. Delarna har även fått en yta av tunn CA som sugits in i balsat medans jag hade dem i press för att få dem plana, funka bra det. Har även fixat alla slitsar i vinge, stabilisator, fena och samtliga roder.

Namn: IMG_4000.JPG
Storlek: 240,5 KB
ID: 513829

Limmat fast triangellisterna på fenan, format dem samt torrmonterade rodrena och såg till att de är centrerade och inte hamnat för högt/lågt osv.

Namn: IMG_4005.JPG
Storlek: 281,9 KB
ID: 513831

Har nu slipat och fixat alla trädelar klart inför klädsel.
                            Woah! Milstolpe i ett bygge!
                            Men ska även tillverka klart propellerstopparen och börja kika på dekalskäraren. Funderar bara på vad jag ska skära ut...

Namn: IMG_4003.JPG
Storlek: 388,6 KB
ID: 513832

Kommentar

• Mr.Bob
                              • aug 2017
                              • 692

Vad härligt Ålänning att du börjar se ljuset i tunneln!! Det är ju en väldigt härligt kärra, snabb som lite saktare

Tänkte på din propp där, med folding.. är det 70g totalt för bara propp med spinner ???? PLUS motor? Vad har du tänkt för motor och vikt på den? 2s eller 3s ack?

Kommentar

• Ålänning
                                • maj 2007
                                • 6806

Ursprungligen postat av Mr.Bob
                                Vad härligt Ålänning att du börjar se ljuset i tunneln!! Det är ju en väldigt härligt kärra, snabb som lite saktare

Tänkte på din propp där, med folding.. är det 70g totalt för bara propp med spinner ???? PLUS motor? Vad har du tänkt för motor och vikt på den? 2s eller 3s ack?
                                Jaa... det tog allt för länge att komma så här långt. Men men... närmar sig stabilt nu. :-)

Och japp, 70g är spinner, propellerfäste, folding prop, med blad och stoppare. Är en hel del delar. Motorn är inte medräknad, det är en 30 grams motor (max). Alla ackar jag har så passade i kroppen, så det gäller testa samtliga ackar (2S och 3S) sen när allt är klart och då får jag se vilken ack, spinner- och propeller-setup det blir (jag har massor med propellervarianter). Måste ju få ner totalvikten. Men folding prop hade ju vart nåt...

Förberedelser med klädseln

Funderade lite på hur jag vill att flyget ska se ut. Skissade mönster (tog mindre än 5 minuter, hade en klar bild i huvudet redan), skar ut mönstret som stenciler för klädsel. Planerade i vilken ordning jag ska klä allt. Behöver applicera grönt (och grått) på vitt och man ska ju börja bakifrån/underifrån och gå framåt/uppåt. Så det blev att tänka till lite. Det blir grönt på vingspetsarnas och stabb-spetsarnas ovansidor samt på fenans "ovansida". Nosen blir silvergrå. Silvergrå ränder under vingarna och stabben. Svart gräns mellan allt vitt och grönt samt mellan allt silver och vitt. Sen dekaler på det.

Börjar med det vita. Skurit ut alla delar så nu är det bara att börja stryka fast klädseln på allt i rätt ordning, bara.

Namn: IMG_4015.JPG
Storlek: 258,1 KB
ID: 513835 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4016.JPG
Storlek: 163,3 KB
ID: 513834

Kommentar

Arbetssätt...