Vi bygger SpeedBob 800/1060!

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Bob
    • aug 2017
    • 692

Kan varna dig att bara en 30g motor ansåg jag som bekymmer för TP för att kunna montera batteriet via luckan.

Har du då ytterligare 70g framför det blir acket nog väldigt långt bak(under vingen) så du kommer säkert få vikta i bak..!

Kommentar

• Ålänning
      • maj 2007
      • 6806

Jag kommer antagligen flyga så sällan så jag lär klara mig med att skruva bort de två skruvarna som håller fast vingen... :-)
      Men jag vart nyfiken nu hur CG blir. Jag har redan testat tyngdpunkten men inte minns jag hur det blev, så jag provade nu igen. Flyget väger ca 290 gram utan klädsel men med all elektronik, även motor + ESC och 70g-spinner-prop-paketet. CG hamnar precis på vingröret. Så acken ska vara under vingröret. Nästan alla ack-modeller jag testat (2S och 3S) så går att skjuta in via frontluckan tillräckligt långt bak. Behöver väl bara nåt som stoppar acken så den inte far längre bak eller fram. Så det borde gå. Men om jag byter till den där plast-folding-proppen så sparar jag bara 20 gram och den är inte lika fin. Men om jag sätter T-Motor-kolfiber-propellern direkt på T-Motorn utan spinner så blir det väl lättast. Har många alternativ. Lättaste alternativet är väl bäst att börja med för att få den att flyga. Bly brukar jag undvika så långt det går. Har kolfiberstag. Såg att andra fått 1060 att väga upp till 612 gram med 4S-setup och nån 525g med 140 grams batteri. Så bara min motor orkar dra så ska den väl få min att segla iväg.

Min kommer väga:
      Minst 410 g (+ klädsel) ink 2S 2200
      Minst 402 g (+ klädsel) ink 3S 1300
      Minst 356 g (+ klädsel) ink 3S 800

Ska bli intressant vad slutvikten blir, ett halvt kilo säkert, haha! Har säkert missat nåt väsentligt...
      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6806

Vitt klart!

Har nu klätt allt det vita klart. Och motorkåpan är grå.

Ska bli grönt på ändorna av vingen, stabben, höjdroder, fena samt sidoroder.
        Är enklare applicera det gröna om det inte finns klädsel under, blir så lätt bubblor då.
        Kan förstås använda en vass nål.
        Kroppen var lite knepig. Undersidan gjorde jag i en del, lätt.
        Sen tänkte jag göra ovansidan och sidorna i en enda del. Det gick! Men det var en del jobb.
        Vingen va inga problem alls, gäller ha tillräckligt med marginal av klädsel så man får tag med fingrarna och kan spänna när man värmer så man slipper veck.

Före det gröna ska jag göra silvergrå ränderna på undersidan av vinge och stab så att den "kan va" lättare se underifrån, orientering alltså. Och nosen ska ju vara silvergrå också.

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4035.JPG
Visningar: 1
Storlek: 260,2 KB
ID: 513851 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4036.JPG
Storlek: 214,6 KB
ID: 513850 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4037.JPG
Storlek: 245,4 KB
ID: 513849 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4038.JPG
Storlek: 263,6 KB
ID: 513848 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4039.JPG
Storlek: 231,3 KB
ID: 513847

Kommentar

• Mr.Bob
          • aug 2017
          • 692

Ser Jättebra ut ålänning! Inte långt bort nu !!

Håller själv på att snabbt kasta ihop en kropp just nu för att göra enbart för segel. Se om man kan komma under 250g !

Jag måste däremot säga att jag är lite orolig för dig ålänning gällande din TP, du skrev att du hamnar mitt under vingröret, som jag hittade info om när både jag flög första gångerna samt vad som skrivits så ska TP ligga 49-50mm från framkant och då är det ett par mm framför vingröret. Bara en heads-up så du placerar acken rätt.

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6806

250 gram låter lätt det!!! Med ack? :-) 1060?

TP är mitt under vingröret utan ack, det är väl den där tunga spinnern med folding proppen.
            Som jag testade tidigare så får jag in ackarna genom luckan och skjuter in dem bakåt, acken försvinner alltså i stort sett.
            Att TP ska vara framför vingröret är bara ett plus.

Men men, nu ska jag klä den klar först, sen labba med spinner+prop+ack och se vad jag hittar för snillrik combo som inte krånglar till allt för mycket. Ack-platsen är inte låst än. Har rätt fritt där att röra runt lite. Jag har hellre en lätt smidig inte så snabb... än en tung raket.

Men den är rackarns fin med aluspinnern... ;-)

Kommentar

• Mr.Bob
              • aug 2017
              • 692

Det är flygfärdig vikt för 1060, just för att kunna få den inom C0 klassen, då är denna modell möjlig som hybrid i form av snabb seglare istället för fartfylld elkärra!! Fick ju min kärra med en vikt på 390g flygfärdig då med ett 3s 1400 ack.
              Storlek på ack vet jag inte ännu men 350-450 2s, enbart för att kunna driva servona ett tag

Kommentar

• Ålänning
                • maj 2007
                • 6806

Gröna klädseln klar!

Rodrena är inte fast än.
                Ska klä silvergrått i nosen till samt ränderna under.
                Men det är inte klart efter det... ;-)

Jag hade arbetslampan lite väl nära så det gröna ser mer neongrönt ut, men det är mörkare och mer grön-grönt. Och det vita ser creme-färgat ut, men det är vit-vitt. Ni får se sen när det är mer klart.

Namn: IMG_4042.JPG
Storlek: 349,9 KB
ID: 513867

Kommentar

• Ålänning
                  • maj 2007
                  • 6806

Den grå nosen är klädd!

Hängde på spinnern med folding proppen, sitter dock inte fast. Lampan är för nära, igen, suck. Motorkåpan borde gå att få ännu närmare flygkroppen och spinnern borde hamna en bit närmare motorkåpan när jag drar åt muttern inne i spinnern.
                  Nästa steg är ränderna under vingarna.

Sen tänkte jag bara använda en svart permanent tusch och dra en svart linje längs med det gröna mot det vita och det grå mot det vita.

Men efter det så skulle det va fint med lite klibbor av nåt slag, men vad. Antingen klistermärken från tillverkarna, men det har jag nog inte till så många som är inblandade. Så det blir väl att se över vad det är för tillverkare av allt som jag använt, som tex SpeedBob och MBS är ju ett måste, men sen även HobbyWing, T-Motor, Oracover, Humbrol, Futaba, EMax, Tattu eller va det blir, osv... söka upp deras logos och fixa dem monokromt (det kan man göra automatiskt i ett program jag använder) och sparka igång dekalskäraren och skära ut i silvergrått. Sen tunn svart tusch runt det. Sen vågar man väl inte hiva iväg den första gången, otrimmat flyg... usch.

Namn: IMG_4043.JPG
Storlek: 375,9 KB
ID: 513874

Kommentar

• Mr.Bob
                    • aug 2017
                    • 692

Ser jättebra ut Ålänning!!
                    Väntar med glädje på maiden

Kommentar

• Ålänning
                      • maj 2007
                      • 6806

Jo, inte mycket kvar nu... klibbor och mottagare i stort sett.
                      Det gröna är ju hopplöst att fota..

Namn: IMG_4052.JPG
Storlek: 212,3 KB
ID: 513880

Kommentar

• Kawa

• sep 2015
                        • 67

Vackert:thumbup:

Kommentar

• Mr.Bob
                          • aug 2017
                          • 692

En lätt bakdel ! Test för att se ifall man kan få denna modell under 250g som en seglare/hang-glidare

Namn: 6237C2AB-3A0D-4F8F-8FBD-1A84111D7BBC.jpg
Storlek: 447,3 KB
ID: 513885

edit: IOM att jag skippar motor samt monterar ett litet ack behöver jag få bort vikt i bak!

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6806

Har inte MBS en logo? Den måste ju bara va på flyget. :-)

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
                              • 714

Ursprungligen postat av Ålänning
                              Har inte MBS en logo? Den måste ju bara va på flyget. :-)
                              Håller med dig om det, Ålänning!
                              Logotypen finns här på bilden av SK60:

Hoppas att det är OK från Magnus att vi använder den loggan.
                              Lars

Kommentar

• Mr.Bob
                                • aug 2017
                                • 692

Den finns även på fakturorna man får av honom!

Kommentar

Arbetssätt...