Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Kvällens uppdatering: Gångjärnen på höjdrodret på plats. Ganska pilligt jobb, delarna är 3 mm i ytterdiameter och 10 mm långa. och behöver linjeras innan lödning. Om man tar en pianotråd som axel flyter lodet in och allt blir en enhet...valde istället svetstråd för aluminium och då löds den inte fast. Bekymret då är att aluminiumtråden har lägre smältpunkt än silverlodet...HUr som helst - delarna kom på plats. Sporrhjulet också monterat.
Det lutar åt att TP kommer att hamna bra utan extra last fram eller bak.
Jobbar på och nu är roderhorn på plats i sidoroder och höjdroder. Tvättat och putsat bort flussmedel och sprayat på ett lager primer. Kanske inte behövs men jag har en känsla av att klädseln fäster bättre då. Använder "gammal" Solartex som jag hade på lager sedan tidigare. Solartex är verkligen lättjobbat, även på metallstrukturen. Använder ett klädseljärn med 220°C.
Mats, jag gör enligt skissen. Börjar med undersidan och klär runt röret så långt det går att komma åt. Klär sedan översidan och låter den gå omlott ungefär 5-10 mm. Solartex har ett bra klister och jag har en större Cub gjord på samma sätt för ca 10 år sedan och ingen skarv har släppt.
Det är nu ett tag sedan jag uppdaterat tråden. Det betyder dock inte att bygget stått stilla utan mest att det nått en fas när det är mycket småpyssel som tar tid men inte syns så tydligt men som behöver göras i rimlig ordning för att underlätta längre fram. Servoplatta inpassad med servon för höjd och sida. Stötstång för höjd och vajrar för sida på plats för att se var de kommer ut på bakkroppen respektive ryms inuti fenan.
Har också börjat med ramar för fönster och toppen mellan vingarna. Det är många delar som behöver passa rörkonstruktionen och varandra. Bakkroppen har också fått handtag för "manövrering på marken". Kroppens skelett har fått en omgång primer och motorspantet är nu svart och bränsletåligt. Båda vinghalvorna är på gång....
Kommentar