Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Så har man haft första insedenten med kärran också. Var ute på fältet idag och skulle flyga lite. Vid andra starten för dagen, 8:e i ordningen totalt, hände det som inte får hända.
Vänster hjul lossnade precis när kärran skulle till och lyfta, trots locktite och motdragen kontramutter...
Hjulkåpan högg tag i backen och bröts loss, men kärran hoppade upp och var nu luftburen.
Så det vara bara att ge på och fortsätta flygningen. Vad F-N gör man nu då...
Med en puls på 400 började man se hur tusenlapparna fick vingar...
Efter några varv så var det bara att ta tjuren vid hornen och landa. Försökte att satta ned kärran på det hjul som fanns kvar. Lyckades otroligt bra, stället gled fint på banan och kärran stannade efter några meter när kärran kom ut i ruffen.
Efter en besiktning konstaterades att endast lite på kroppen vid ställinfästningen hade skadats, se bilder nedan.
Förmodligen skedde skadan redan när hjulet lossnade och kåpan högg i gräset.
Ibland ska man ha lite tur...
Va tråkigt :( Men tur att skadorna inte blev så stora!
Ikväll var det lite jubileum på Huglanda. Yaken fick sin 50:de start.
Innan mörkret kom hann det faktiskt bli 53 starter total.
Nu har 3W:n en total gångtid på 6 timmar och 31 minuter. Ca 17 liter soppa har det gått åt.
Flygmässigt har det varit en fröjd men motormässigt har det inte varit lita angenämt. Tyvärr...
Motorn är väldigt svårinställd, så jag har inte lyckts få till någon optimal gång på den.
Det är framför allt mellanregistret som strular, ändera bluddrar och 4-taktar den eller så rusar motor och går upp och ner i varv. Men toppendraget är det inget fel på när man väl får till det. Drag finns det så det räcker till och det verkar bara bli bättre och bättre ju mer inkörd motorn blir...
Men skam den som ger sig. Det är ju min första bensinare så man är inte riktigt van ännu. Det är INTE som att justera in en glödstiftare.
Den ändra för ändring som gjorts på kärran är att jag numera kör LiPo även på tändningen. Det gav min 50 gram i viktbesparing. Men den stora vinsten är att man slipper tänka på att ladda presic innan man skall ut och flyga.
/Jocke.
Fotogen är det modellflygdrivmedel som luktar godast... framför allt när den är förbränd...
Härligt Rosso, grattis till den 50:e starten!! :icon_pidu::thumbup:
Jag har ett betydligt blygare facit så här långt denna säsong med min Yak; blott 11 starter..
Den lilla detalj att jag ännu inte vågat flyga med den på hemmaplan har lite med saken att göra..
Hoppas att Du snart hittar de optimala inställningarna på Din fina 3W-motor, jag är inte riktigt i hamn med den biten heller. Det är en viss skillnad på att justera in en Saito 180:a och en Moki 250. (Konstigt nog)
Kommentar