"Sandvik" - DH60 Moth SE-ABS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kjni
    Administrator
    RCFF - Moderator
    RCFF - Administratör
    • nov 2009
    • 1999

"Sandvik" - DH60 Moth SE-ABS

Nytt projekt på gång...fick ett telefonsamtal och mail för ett tag sedan med undran om jag kunde tanke mig att bygga en modell i skala 1/4 av "Sandvik" DH60 Moth (SE-ABS) Se utdrag nedan:

"Denna maskin flög min morfars pappa Gösta Andrée Stockholm - Kapstaden T&R år 1929, han skrev sedan boken "Sandviks flygning till Kap". Det var även denna flygning Johan Wiklund med sin SE-AMO gjorde om år 2015. Det finns en hel del på internet att läsa om du är nyfiken, bara att googla på Gösta Andrée.

På senare år har jag blivit mycket intresserad av Göstas flygarliv, och vill försöka bevara historian med att
    b.la göra ett litet museum med detta tema. Och där vore det fantastiskt med en skalamodell av "Sandvik". En detalj jag funderat på är att eftersom jag avser ha maskinen som prydnad, så behöver den inte vara flygvärdig med elektronik etc. Om du inte gärna vill det.

Fotografierna som finns på flygplanet är svartvita. Färg på kropp och vingar är gammeldags vit, text i svart, längs med kroppen en rand i gul & blå, samt på motorkåpan sitter en KSAK dekal på vardera sida. Normalt är maskinen två-sitsig, men då ombyggd med en extra bränsletank och därav är den sittplatsen överbyggd."

Eftersom jag byggde modellen av Johan Wiklunds Moth 60 Major för några år sedan var det ganska enkelt att säga ja till att bygga en modell av det flygplan som var utgångspunkten för SE-AMO och flygningen med denna från Cape to Cape. Ritningsmaterialet fungerar som underlag även för SE-ABS och med bilderna jag fått från uppdragsgivaren bör det gå att bygga en "ganska skalariktig" modell.

Häftiga bilder från flygningen till Kap 1929! Vill du veta mer om flygningen och historien om Gösta Andrée? Googla på hans namn eller på flygplanets namn/registrering. Det finns mycket info.

Bygget har kommit igång med att laserskära ca 60 vingspryglar i 3 mm balsa och ca 100 halvspryglar. Har också sågat och hyvlat furulister till vingbalkarna.

Jag använder en Glowforge CO2-laser på 55W.

Ett färdigt "balsaark" där spryglarna ramlar ut när man lyfter arket...

Färdig short-kit till vingarna som gör att det går smidigt att komma vidare...

Gokväll!
    Kjell
  • Flygsmurfen

• sep 2006
    • 1320

Kul projekt.
    Skall bli roligt att följa.

// Mats W
    Flygsmurfen

Kommentar

• kjni
      Administrator
      RCFF - Moderator
      RCFF - Administratör
      • nov 2009
      • 1999

Bygget går framåt...det blir mycket med fyra vingpaneler. Snart dags för capstrips x 80 plus korta capstrips x 132....

/ Kjell

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
        • 7673

Imponerande!
        Retroholic!

Kommentar

• kjni
          Administrator
          RCFF - Moderator
          RCFF - Administratör
          • nov 2009
          • 1999

Tack Thomas. Att limma capstrips är ett tråkigt jobb...och multiplicerat med + 130 blir det riktigt tråkigt. Tänkte därför prova en metod jag inte använt tidigare. Använder 0.4 mm plywood och "målar" ena sidan med vanligt vitlim som får torka helt. Skär sedan 5 mm breda remsor i en pappersskärare. Den har rullkniv och klarar fint att skära plywooden. Stryker vitlim på spryglarna och även här får det torka helt. Använder sedan ett kläselstrykjärn på hög värma och stryker fast capstripsen. Vitlimmet hugger direkt och man behöver inte fixera under någon torktid utan kan gå vidare till nästa. Riktigt smidigt och nästan roligt!

Ha en bra dag!
          /Kjell

Kommentar

• obodin
            • jan 2022
            • 151

Smart!

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
              • 7673

Det där med vitlim är ju ett gammalt djungeltrick!
              Limmet hugger direkt, och det spara en massa tid och bekymmer med nålar mm.
              Funkar även bra när man ska limma en torsionsnäsa på vingen, går bra upp till 2 mm tjocklek på balsa.
              Retroholic!

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
                • 1320

Bra tipps!!
                Blir snyggt.

// Mats W
                Flygsmurfen

Kommentar

• kjni
                  Administrator
                  RCFF - Moderator
                  RCFF - Administratör
                  • nov 2009
                  • 1999

Bygget har varit i "standby" ett tag p g a andra projekt men nu är byggbrädan städad. Skrivit ut en sidovy av ritningen och börjat rita in de ändringar som behövs för att backa från DH 82 Tiger Moth till en DH Moth 60.

Kroppsidan blir drygt 1.5 meter och jag kan int skära så långa delar i lasern. Delat på mitten och kommer att limma ihop. Moth 60 skiljer sig också från TM 82-an genom att den har hela och släta kroppsidor i plywood och inte uppbyggd och dukklädd som TM 82-an

Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson
                  Senast redigerad av kjni; I går, 20:46.

Kommentar

Arbetssätt...