JAS 39 1:10 / Minifan / Betabyggare sökes
Kollaps
X
-
Fått på lite mer glasfiber på kärran:
Tjoff dit med en bit 25grams glasfiber
Pensla på en skvätt Biltema lamineringsepoxy
hmm borde vara färdigglasad om några dagar
Kom på att mitt servo för noshjulets luckor sitter illa till det tittar upp några cm
ungefär där accen kommer att husera.
Istället kommer jag att sätta in 2st pytteservon i hjulbrunnen så borde accen
kunna trivas bättre
Matsa...I hangaren:
TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
* TopRC F4U Corsair Moki-S 180 "pågående bygge" * :crazy_pilot:Kommentar
-
Det har varit bygguppehåll på en Månad nu, hmm dags att sätta igång igen
Kanske inte helt sant har satt ihop en Escapade .61 också för att uppleva
lite metanoldoft till våren igen.
Matsa...I hangaren:
-
Hej marell!
Har en liten fråga vad exakt är måtten på din jas. Pluss att jag frågade dig om det går att montera in en microturbin. tubinens mått ät L 150mm, Diameter 55mm.Fick inge svar från dig förra gången. gillar din maskin hur läcker som hellst skulle gärna vilja ha en själv, kommer det några fler batcher av dom. Hoppas på svar MVH LennartKommentar
-
Yo, det hade jag glömt!Hej marell!
Har en liten fråga vad exakt är måtten på din jas. Pluss att jag frågade dig om det går att montera in en microturbin. tubinens mått ät L 150mm, Diameter 55mm.Fick inge svar från dig förra gången. gillar din maskin hur läcker som hellst skulle gärna vilja ha en själv, kommer det några fler batcher av dom. Hoppas på svar MVH Lennart
L145cm , spännvidd 87cm. Det kan nog bli så att fler byggsatser kommer tillverkas. Vet inte mer just nu.
Din motor lär passa iaf, kolla bilderna nedan som jag tog precis. Där är det en 70mm fläkt monterad.

De längsgående plywoodbitarna går ju att slipa/såga till så att de passar just din motor.
Mvh Marcus
Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2Hälsningar
/Marcus - Livet börjar vid 9G...Kommentar
-
Kommentar
-
Nu så mitt herrrrrrrrrskap! JASen är medtagen från hangaren!
Idag har jag gått igenom all elektronik och bytt ut lite länkage. Jag har dragit om lite kablar och provkört fläkten. Tanken är att denna skapelse åter skall få luft under sina vingar.
Imorgon blir det bilder som berättar om fortskridandet:rolleyes:
Mvh Marcus
Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2Hälsningar
-
Lite nya bilder...
Japp, här kommer de utlovade bilderna och lite text till:worked_till_5am:
Modellen åkte upp på operationsbordet. Observera att balk 1Vänster saknas. Denna måste återlimmas då en katt varit lite närgången:banghead:
Ur med hela motorpaketet så att jag skulle komma åt servot för sidorodret. Detta rodret kärvade lite då jag byggde maskinen och jag ville åtgärda det.
Nytt länkage på plats. Detta blev mycket bättre och framförallt fick jag mer slag och styrka på servot. Denn förra armen på rodret var alldeles för kort.
Sen gjorde jag om styrlänkaget till noshjulet. Detta har jag nog inte visat tidigare? Nu sitter det iallafall en väldigt tunn och flexibel stålvajer som länkage till den lagrade styrarmen. Frän nämnda arm går det sedan ett stag till servot som sitter framför landstället, på ovansidan. Fjädrarna ser till att hjulen är centrerade under infällning eftersom vajrarna slackar då.
Huvudställen är orörda men provkörda. Servon till luckorna är PowerHD DSM44 på alla ställen.
Kablaget fick sig en rensning. Numera sitter mottagaren bakom det högra stället. Tidigare satt den uppe vid canard-axeln men det var så bökigt med kabeldragningen. I y-klykan på luftintagen skall door-sequencers sättas fast.
I det främre utrymmet sitter det två blindmuttrar fastlimmade med epoxy...
... Medan jag i bakre delen hade blats att limma en brygga för muttrarna. Nu behöver jag inte tejpa fast luckan utan kan skruva den på plats. Detta kom jag på efter att jag byggt min så allaproducerade modeller har redan lösningen implementerad:lollypop:
Ja, ett grått målat alu-nät... Undrar vad det kan vara till???:alberteinstein:
...Jo, förr var det här bara ett hål som agerade lufthål för reglaget men jag tyckte detta blev snyggare och kamouflerade hålet rätt bra:icon_kidra: Ni kan precis skymta reglagets blå kylfläns där under.
Sådärja, nu är det inte mycket kvar till nypremiären - spännande tycker jag:ridinghorse:
mvh
MarcusSenast redigerad av marell01; 2013-05-12, 21:26.Hälsningar
-
Tjeeeena,
Idag så gjorde jag nypremiär med min Gripen.
Allt vaqr kontrollerat och justerat. Igår tyckte jag farten saknades så det blev bara taxningsövningar men idag så kom hon äntligen upp igen. TP låg på 630mm men med detta läget känns modellen väldigt framtung och jag var tvungen att trimma upp canarden i framkant ungefär 15 millimeter. Detta resulterade i en flygmaskin som inte gick speciellt fort och som kanade på alfa i planflykt. Nästa flygning skall jag pröva med 610mm, dvs TP bakflyttad 20mm. Sen skall jag byta till nya fräscha batterier oxå - de jag använde idag höll på att leda till totalhaveri!? som tur är, eller skicklighet så räddade jag henne med en buklandning. Film finns och kommer så fort jag fått den.
mvh
MarcusHälsningar
-
Här kommer en video av sista flygningen. Tyvärr syns inte landningen men maskinen mår bra
Skickat från min GT-P5110 med Tapatalk 4 BetaHälsningar
-
Jag har suttit och dreglat länge över den här byggbloggen och önskat att man hade en byggsats...
Tycker det är ett fantastiskt fint arbete nerlagt på byggsatserna men eftersom det inte fanns fler än 20 så har jag gett mig till tåls att sitta och njuta av de byggen som utförs.
Men så en dag för ett par månader sen så hade Matsa lagt ut en annons på en orörd byggsats!!!
Som tur var så hann jag först så den ligger nu hemma och längtar efter att byggas ihop.
Ska bli så fantastiskt kul!
En liten fråga, vad är max hjuldiameter, fram och bak? och vad använder ni för någon diameter?
Kommer den att kunna starta från ett gräsfält?
Vi har tillgång till asfalt, ibland. När de "riktiga" piloterna ger oss tillträde till banan...
mvh AndersKommentar
-
Hej Anders
Visst var byggsatsen välpackad
40mm fram och 58mm på huvudstället är väl vad som blir skalenligt kan jag tänka mig.
Det är hjul i dessa storlekar jag använder mig av och det kan bli svårt att få plats med
större om du vill ha landställsluckor.
Matsa...I hangaren:
snart klar ju
Kommentar