JAS 39 1:10 / Minifan / Betabyggare sökes

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andwa
    • jul 2011
    • 16

Tackar!
    Jo, den var välpackad, nästintill inbrottssäker

Ska väl dra igång bygget under hösten när stormarna börjar tjuta och regnet smattrar mot fönsterblecket.

Än så länge är det högsäsong för att flyga, så Jas'en får vila till sig lite.
    Det är lika bra att ha alla prylar hemma när bygget drar igång så då kan det vara bra att vetta vad man vill putta i för något.

Kommentar

• marell01
      • maj 2007
      • 831

Matsa@ inte köpte du två???

Angående mina hjul så skall jag mäta så snart jag kommer åt modellen. Den står just nu i hangaren på fältet.
      mvh
      Marcus
      Hälsningar
      /Marcus - Livet börjar vid 9G...

Kommentar

• marell01
        • maj 2007
        • 831

Ursprungligen postat av andwa
        Jag har suttit och dreglat länge över den här byggbloggen och önskat att man hade en byggsats...
        Tycker det är ett fantastiskt fint arbete nerlagt på byggsatserna men eftersom det inte fanns fler än 20 så har jag gett mig till tåls att sitta och njuta av de byggen som utförs.

Men så en dag för ett par månader sen så hade Matsa lagt ut en annons på en orörd byggsats!!!
        Som tur var så hann jag först så den ligger nu hemma och längtar efter att byggas ihop.
        Ska bli så fantastiskt kul!

En liten fråga, vad är max hjuldiameter, fram och bak? och vad använder ni för någon diameter?
        Kommer den att kunna starta från ett gräsfält?
        Vi har tillgång till asfalt, ibland. När de "riktiga" piloterna ger oss tillträde till banan...

mvh Anders
        Kul att du fick tag på en modell. Lägg gärna upp byggbilder i den här tråden vad det lider.
        mvh
        Marcus
        Hälsningar

Kommentar

• Matsa
          • nov 2006
          • 613

Hej Marcus
          En byggsats av dig, sedan när jag skrev i forumet att jag skulle kunna tänka mig att bygga en till
          så fick jag ett pm från en av de andra som sa sig inte ha tid att bygga sin så jag slog till på den.

Matsa...

Ursprungligen postat av marell01
          Matsa@ inte köpte du två???

Angående mina hjul så skall jag mäta så snart jag kommer åt modellen. Den står just nu i hangaren på fältet.
          mvh
          Marcus
          I hangaren:
          TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
          * TopRC F4U Corsair Moki-S 180 "pågående bygge" * :crazy_pilot:

Kommentar

• Matsa
            • nov 2006
            • 613

Hallå boys

40 och 58mm hjul står det i senaste pdf manualen.

Matsa...
            I hangaren:
            TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
            * TopRC F4U Corsair Moki-S 180 "pågående bygge" * :crazy_pilot:

Kommentar

• andwa
              • jul 2011
              • 16

Nu har jag äntligen tänkt börja med bygget av den jag fick fatt i! Min tanke är att det ska sitta turbin i den, en kolibri T-25, den har jag redan. Oron jag har är att jag kommer få problem med TP, men det kanske är helt obefogat?
              Helst skulle jag vilja sätta turbinen längst bak och slippa ett utblåsrör, vad har ni för erfarenheter av var ni lägger accen och behövde ni blya något?
              Jag kommer försöka få in tank/tankar mitt på TP helst, flytta all elektronik längst fram. Kommer sätta elektriskt bromsade hjul på den och elställ.
              Jag har läst igenom denna tråd åtskilliga gånger sedan lång tid tillbaka, men hittar inga bilder på hur installationen ser ut under huven, med acc installerat osv.
              Är det någon mer av er som pressat i en turbin och vad tror ni om turbinplaceringen, annars får den hamna där fläkten skulle varit? Turbinen väger ca 270g.

Tanken har även slagit mig att först installera en EDF, typ Lander, känna på kärran och sedan konvertera över till turbin.

Hursomhelst så är det en fantastiskt fin byggsats! :applouse: Jag får se hur fort bygget går, är pappaledig för tillfället men det finns ju inte riktigt så mycket tid som man önskar på ett dygn...

Tacksam för kommentarer och förslag.

mvh
              Anders

Kommentar

• marell01
                • maj 2007
                • 831

Tjena Anders.
                Tack för berömmet men framförallt är det roligt att få se er andra som bygger maskinen. Var inte rädd för att lägga upp bilder i tråden. Det uppskattas!!!
                Ang tp, jag flyger min med ett 4s 4500mAh acc. Denna har jag fått trycka in så långt bak det går på batterihyllan. Då ligger TP precis rätt. Fläkten sitter ca 25 cm från bakkant av utblåset. Nu vet jag inte vikten på fläkten så här på rak arm men den borde vara ungefär som din jet. Dvs, sätter du din enhet längre bak så kan du nog med lätthet lägga elektronik i nospartiet.
                Jag ville ha all min vikt så nära centrum som möjligt för att få en kvick maskin.
                Jag kan titta lite mer på min maskin och ta några bilder i veckan.
                Mvh Marcus
                Hälsningar

Kommentar

• Ålänning
                  • maj 2007
                  • 6806

Var har du fått tag på alu-nätet?
                  www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• marell01
                    • maj 2007
                    • 831

Vanligt plastic padding nät. Finns på tappen.
                    Hälsningar

Kommentar

• Ålänning
                      • maj 2007
                      • 6806

Ursprungligen postat av marell01
                      Vanligt plastic padding nät. Finns på tappen.
                      Tappen? =)
                      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• marell01
                        • maj 2007
                        • 831

Bensinstation eller bildelsvaruhus... :-)
                        Hälsningar

Kommentar

• andwa
                          • jul 2011
                          • 16

Hej Marcus!

Det vore ju toppen om du har möjlighet att lägga upp någon bild, vore kul att se hur det "ska bli" .
                          Bilder ska jag försöka komma ihåg att ta... än så länge liknar den bara ett skeppsvrak med spant och köl.

mvh Anders

Kommentar

• andwa
                            • jul 2011
                            • 16

Nu har jag kommit en bit på bygget, men frågan är om jag ska sätta den lilla extratanken bak eller fram. Sätter jag den fram tror jag att det blir tryggare då jag kan flytta TP en del med den, ca 120g vikt. Motorn skulle jag egentligen vilja ha allra längst bak, men då är jag orolig för TP. Vad tror ni erfarna? Mer text och bilder kommer, nu ska vi tydligen åka och lördagsshoppa i storstan.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1787.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,9 KB
ID: 499280Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1786.jpg
Storlek: 85,8 KB
ID: 499281
                            Sonen hjälper till med utblåset...Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1785.jpg
Storlek: 66,7 KB
ID: 499282Canarderna förstärktes med 0,4mm plywood. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1779.jpg
Storlek: 81,5 KB
ID: 499283Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1773.jpg
Storlek: 78,8 KB
ID: 499284Trångt blir det hur som helst. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1768.jpg
Storlek: 58,5 KB
ID: 499285

Kommentar

• marell01
                              • maj 2007
                              • 831

Där du har tanken har jag mitt batteri, ett 4s4500mAh. Då är tp spot on enligt manualen. Dock skulle jag vilja ha den ännu längre bak för att inte maskinen skall kännas nostung. Sätter du motorn längre bak så kan du säkert sätta catch-tanken framför noshjulet. Ställ din maskin på angiven Tp, fyll tankarna med vatten och pröva. Det är nog det bästa råd jag kan ge.

BTW, hur tycker du bygget passar så här långt? Några frågetecken eller problem som dykt upp?
                              Mvh Marcus
                              Hälsningar

Kommentar

• andwa
                                • jul 2011
                                • 16

Jag har funderat och knåpat lite på ett fäste för turbinen och var den ska placeras. Ett par bilder kommer, men innan jag funderat klart så har jag inte kunnat göra så mycket mer än just funderat och klurat. Men nu har jag bestämt mig att turbinen ska fästas mellan de två sista spanten och då har jag förstärkt dem med lite 2mm plywood och gjort en förlängning av det motorfäste som finns. Jag vill kunna plocka ur turbinen om det skulle behövas så jag kommer få göra ett par små hål för att få in en insex och skruva loss den. Men det kanske kommer bli ett problem man inte behöver fundera på... vem vet.

Lite bilder har jag tagit och de kommer under helgen.

Bu när jag väl bestämt mig så har jag förlängt insugsröret en bit. Jag har ingen aning om hur mycket luft en turbin behöver, men det borde inte vara alls lika mycket som en EDF, har jag fel? Vet du Marcus vad volym in blir omvandlat när det lämnar turbinen? Eller är jag ute och cyklar?
                                Som sagt, det är den första turbinkärran jag har och jag har letat runt en del på nätet men hittar inget vettigt. Ska kolla på Jetsweden också om man kan få nåt svar på detta.

Allting har funkat klockrent än så länge. Plankning tycker jag är kul men krångligt, nosen är plankad på ovansidan i alla fall. Vad för lim använder ni till just plankning med större flak som spänner över flera pinnar å strån?

/Anders

Kommentar

Arbetssätt...