Composite-ARF Yak 55SP 3m - Monteringstråd

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taygher
    • jun 2006
    • 735

Det blev lite mer gjort på Yaken idag i alla fall även om jag inte hann med så mycket som jag hoppats på. Sidorodret är numera inkopplat och det gick hyfsat att göra slitsarna i kroppen även om det var svårt att få till vinkeln perfekt. (Som vanligt en massa mätande..)

Lite bilder:

Här har jag dremlat de först hålen och hoppas att vinkeln blir vettig. Kom efter en stund fram till att ett bra sätt att räkna ut hur vajern skulle gå var att tejpa den längs med kroppen. Denna operation hade varit mycket enklare om kroppen varit transparent men jag lyckades ganska bra med att mäta på vilken höjd sidoroderservo nr.3 satt trots allt.

Slits upptagen och vajer inkopplad, har starkt funderat på att dölja den ganska rejäla slitsen med någon typ av dekal med vit botten eftersom vajern rör sig väldigt lite i sidled när den jobbar. Skall testa detta senare.

Det var menigen att vajrarna skulle kopplas direkt på servoarmen men jag valde att hänga på en ring emellan, om det inte syns på bilden så är det två modifierade nyckelringar. Jag la på lite lödtenn för att det verkade vettigt.

Provkörde istallationen också så klart, servokablarna räckte precis (har inte beställt några förlängningskablar ännu) och allt fungerade perfekt. Det blev ca. 20cm utslag åt båda hållen så det borde funka att flyga knivegg..
    Riktigt rappt roder också, kanske går att slå flugor med? (Alternativt användningsområde)

Nästa steg blir montage av skevroderservo, återkommer när detta är avklarat. Simma lugnt så länge.
    Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Lelle
      • aug 2007
      • 1472

Snygg installation, Tayhger.

Med den kraften i rodret, 72 Kg, så slår du nog inte bara ihjäl flugor. Skulle tro att du inte reser dej själv förrän på 8 om du av misstag skulle få en snyting.
      /Lelle

Kommentar

• wesse
        • maj 2007
        • 5864

oj 72kg nu blir man lite rädd...inte vill man stå bredvid detta trädkapar-roder:lollypop:

:love: Get high with hovering
        not drugs :love:

Kommentar

• matbos
          • jul 2008
          • 1444

Snart samma kraft som din vikt Wesse. Fortsätt med morötterna nu :sarcastic::sarcastic:
          /Matte
          :captain:Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

Kommentar

• wesse
            • maj 2007
            • 5864

Ursprungligen postat av matbos
            Snart samma kraft som din vikt Wesse. Fortsätt med morötterna nu :sarcastic::sarcastic:

ha ha 120kg servon finns ännu inte :sarcastic:

:love: Get high with hovering
            not drugs :love:

Kommentar

• taygher
              • jun 2006
              • 735

Helgen passerade med vad som kändes som ljusets hastighet.:vroam:
              Inte hann jag med att flyga igår i det fina vädret men jag hann i alla fall bygga lite på Yaken ikväll. Nu var det dags för montering av skevservo och det blev nästan som planerat. När jag väl stod där med handen inuti vingen kom jag fram till att det kommer att krävas både förlängningskabel samt specialmejsel (lång) innan servona kommer på plats. Det yttre servot kan monteras först och skarvas med förlängningskabel senare men inte det inre. Sålunda började jag med det yttre och skall beställa förlängningskablar imorgon.

Lite bilder från kvällens sällsamma stund:

Yaken fick för första gången flytta ner på golvet, väl där kunde jag konstatera att man troligen kan starta den även om ryggen bråkar. Det räcker med lätt knäböj för att svinga propp.

Det yttre servot måste skruvas fast från detta håll, för att göra det behöver man en väldigt smal arm eller en skapligt lång mejsel. :lollypop:

Eftersom mina armar är (någorlunda) normala tillverkade jag en lång mejsel av några bitshållare, en skruvmejsel för bits och ett aluminiumrör. Verkar funka så här långt.

Stötstången (M3 gängstång) fick lite kolfiberkläder den också, ser klart bättre ut än utan. Nu saknas det bara skruvar till luckan, en förlängningskabel, lite loctite och byte till låsmutter så är det klart.

Imorgon skall nästa vinge få yttre skevservo också, sedan hoppas jag att förlängningskablar kommer senare i veckan så att jag kan jobba vidare. Det blir nog att titta närmare på tankplattan under tiden jag väntar på dem.

God natt boys and girls, ha en sällsam vecka!
              Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• klampe
                • jun 2006
                • 76

Ja Lars det ser ju smidigt ut att montera servo med den special mejseln.Måste komma ut och inspektera yaken på nytt.Var ju ett tag sedan
                /Stefan

Kommentar

• kim
                  • maj 2008
                  • 56

Tro fan att du är glad, he he... Det där är en riktigt fin kärra... Jag gillar färgkombinationen på den. En fröjd för ögat. Önskar dig lycka till...
                  Graupner/JR - Weatronic

http://www.youtube.com/user/kimnordgren
                  http://www.facebook.com/KJDNA

Kommentar

• taygher
                    • jun 2006
                    • 735

Klampe: Du är alltid välkommen! Kommer Du ut en sväng denna vecka?

Kim: Tack för lyckönskningen. Jodå, det stämmer att jag är väldans glad och gladare blir jag när motorn behagar dyka upp om en vecka eller två.
                    Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Per P
                      • jun 2007
                      • 1285

Det ser verkligen skitbra ut Taygher!! Mycket snygg modell och fin installation!! Hoppas verkligen jag får se denna i luften någon gång under sommaren! :icon_pidu:
                      Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• taygher
                        • jun 2006
                        • 735

Ursprungligen postat av Per P
                        Det ser verkligen skitbra ut Taygher!! Mycket snygg modell och fin installation!! Hoppas verkligen jag får se denna i luften någon gång under sommaren! :icon_pidu:
                        Tack för det Per!
                        Om allt går som planerat borde den kunna följa med ner till Tingsryd på årets meeting. Återstår bara att klura ut hur jag skall få med mig Spitfire:n också..
                        Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Snickarjävel´n
                          • aug 2006
                          • 1927

Släp :stupido2:

Ja e ente ett dugg avis på din kärra så tro inget :banghead:

Skit fint :lollypop:
                          brekdahlssnickeriab.se
                          https://www.facebook.com/pages/Br-Ek...6875076?ref=hl

Kommentar

• taygher
                            • jun 2006
                            • 735

Tjenare JonnyE,

Om jag inte minns helt fel så flög Du en custom-lackad Extra från C-ARF i Tingsryd förra året på deras Minimeeting i juni. Premiärtur kanske det var till och med?

Hur som helst, upplevelsen att få se den live gjorde mig inte mindre sugen på att skaffa en C-ARF kärra, den flög kanon! (Precis som piloten som höll i radion.)
                            Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• dacke jocke
                              • nov 2008
                              • 269

Ursprungligen postat av taygher
                              Om allt går som planerat borde den kunna följa med ner till Tingsryd på årets meeting.
                              en dröm som bli väklighet
                              Senast redigerad av dacke jocke; 2009-03-24, 08:16.

Kommentar

• Snickarjävel´n
                                • aug 2006
                                • 1927

Jo precis , premiärtur vart det på Tingsryds meetinget.

Då är det väl din tur i år då :icon_pidu::lollypop:

Dom flyger fint dom däringa Carf kärrorna...
                                brekdahlssnickeriab.se
                                https://www.facebook.com/pages/Br-Ek...6875076?ref=hl

Kommentar

Arbetssätt...