Composite-ARF Yak 55SP 3m - Monteringstråd

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taygher
    • jun 2006
    • 735

Kul att höra att Du tycker det passar, Ompa!
    Det skall bli skönt att få servona + pull-pull vajrarna på plats så att det blir lite styr på grejorna. Nu påverkar sporrhjulet sidorodret (som svänger som det vill) istället för tvärt om.. Inte så stadigt om man säger så.

Imorgon är det årsmöte med flygklubben men på onsdag kväll kanske det kan bli lite servomontage.
    Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• taygher
      • jun 2006
      • 735

Söndag kväll och dags för en ny uppdatering. Nu har jag kommit så långt som jag räknade med att ha gjort i onsdags.. Hmmm, kan det vara så att man är tidsoptimist?

Det var för mycket att göra på kvällarna denna vecka men jag fick en stund över i hobbyrummet i fredags eftermiddag. Började glad i hågen att montera höjdroderservo men stötte på patrull nästan med en gång. Det följer med utskurna ply-bitar som skall limmas in vid servofästena i stabben (för att dubbla tjockleken) och det är även noga att man byter ut de medföljande servoskruvarna till lite kraftigare 2,8mm:s som C-ARF skickar med. Inga problems tänkte jag tills jag försökte få igenom skruvarna genom mässingsrören i servots gummibussningar.. De visade sig vara ca. 2,5mm invändigt så det kunde jag glömma. Bollade detta bekymmer med Stefan i telefon som förelog att jag kunde prova med 4mm:s mässingsrör. Sagt och gjort, jag hade en stump i rätt dimension men dessvärre fick inte det plats i gummibussningarna. Även om jag modifierat dem skulle det inte funka som tänkt eftersom hålen i servofästena i princip är 4mm invändigt. Det hade blivit ganska stumt. Jag gav upp och tog helg.

Lördagen passerade snabbare än tåget så det blev inget skruvat förrän idag. Började titta lite på hur skev-servona skall monteras i vingarna och det visar sig att de skall bultas fast med M3 + låsmutter i en kompositskiva som sedan skruvas fast i vingen. Man får helt enkelt använda gummibussningarna från servot i kompositskivan istället och gärna hitta ytterligare några bussningar eftersom det går åt fler än 4st per skiva..
      När jag letade lite i mina lådor hittade jag ett gäng gamla Sanwa-servon som såg ut att ha lite extra kraftiga mässingsrör i bussningarna. Testade snabbt med en 2,8mm:s skruv och den gick igenom! Hurra, ibland är det skönt att man inte slänger saker i första taget!!

Efter denna uppsats går vi över till några bilder.

SWB-armarna är spännande att montera.. De är så tighta att få på att det är svårt att känna om man träffar axelns splines. Jag fick använda servo-skruven för att få ned armen överhuvud taget medans jag bad till högre makter att inte gängorna skulle ge upp.. Efter att den lilla M2-skruven dragits åt är de troligen det sista som lossnar på hela modellen.:lollypop:

Första höjdroderservot på plats, det var lite trångt att komma åt inuti stabben men efter lite "trial and error" blev det bra.

Kort linkage med NOLL glapp, det enda jag är lite tveksam på är låsringen som håller 3mm:s pinnen på servo-sidan. Om jag hittar en M3-skruv med ca 6mm ogängad yta under skallen byter jag nog ut pinne + låsring. Klädde in stötstången (M3 gängstång) med kolfiberrör.

Efter lite rolig justering av servona med Powerboxen är stabbarna på plats igen. Jag började med 1.5" armar men som synes funkar det säkert med 2":are för den som vill ha grymma 3D-utslag.

Här är maxutslag på höjdroder, kanske inte OK för 3D men förhoppningsvis tillräckligt för mig som siktar på mer traditionell aerobatic.

Max utslag dykroder, borde räcka för inverterad flygning i alla fall. :sarcastic:

Nu skall jag bara byta ut aluminiumrören som fungerar som gångjärn till höjdroderhalvorna, de är tydligen för mjuka i godset och glappar upp sig relativt fort. Jag fick tipset att byta dessa direkt till mässingsrör istället, lite tyngre men mycket hårdare. Hoppas på att fixa detta imorgon kväll och skall sedan gå på servofästet till sidoroderservona.

En fråga till någon som har erfarenhet av att limma trä mot komposit; efter lite uppruggning av ytorna, är det OK att tvätta rent med T-röd eller skall jag använda något annat? Man vill ju inte gärna att hela servobryggan skall lossna uppe i luften..:ahhhhh:
      Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Ompa
        • aug 2006
        • 2961

Härligt Lars, gött att något blir gjort iaf :icon_pai:
        Jag tycker det ser riktigt najsigt ut.

Själv hadde jag siktat på att få min pull-pull styrning av sporrhjulet klart samt limma stocken och gångjärnen på plats för sidorodret i min FW190. Men icke. Efter lite patrull och omdirigering av tänkandet:stupido2:så skenade tiden i väg och jag han helt enkelt inte :secruity:

Kommer lägga upp samma schema denna vecka och hoppas på att nå resultatet till kommande Söndag i stället.

Men så kan det va med hobbyn, i bland får man prioritera jobb och familj först...
        (Och lite Helikopter skruvande i söndags :blush
        Modellflyg
        En Stört-skön hobby
        :crazy_pilot:
        //Tomas//

Kommentar

• Lelle
          • aug 2007
          • 1472

Härliga bilder, Lars.

Ser himla bra ut. Är lite avunds på dej som får bygga nu. Själv är det husbygge som pågår för fullt, men trapphuset blev färdig igår. I morron blir det åter en sväng till byggvaruhuset för mera virkesinköp. Måste jobba på så att det blir klart.

Husrenoverar´n
          /Lelle

Kommentar

• taygher
            • jun 2006
            • 735

Tack grabbar, det känns skönt att jag har Ert stöd! :ciao:

Ompa - hoppas Ditt schema funkar den här veckan. Jag borde sätta mig ner och göra ett jag också.

Lelle - skönt att höra att trapphuset är klart, hoppas resten går undan nu så att Du kan ta tag i Corsairen igen på heltid.

Det blev lite gjort för mig ikväll i alla fall även om tiden formligen flyger på vardagskvällarna. Här kommer några bilder:

En vänlig klubbkompis (Tack Ågis!) plockade hem 4mm:s mässingsrör till mig från lördagens swapmeeting i Skövde. En meter räckte (som tur var) och bytet gick helt smärtfritt.

Jag rundade av nosen på röret och kletade på lite fett på gångjärnen i stabben. Skall göra det på fenans gångjärn också senare, säkert inte helt fel.

Jag hann bara plocka ihop servofästet till sidoroderservona och Zappa ihop det lite snabbt. Det är gjort av kolfiberlaminerad balsa och väger nästan ingenting, men verkar vara starkt så det räcker. Kollade även lite närmare på de servoarmar som C-ARF skickade med och döm om min förvåning när de förborrade hålen i dem passar perfekt mot två av hålen i aluminiumtallriken som jag beställt från England. Klart glädjande! :dancing2:

Det kommer att krävas lite slipande på fästplattan för att få den att passa perfekt i kroppen, detta skall jag ta tag i imorgon kväll.

Nä, nu skall jag chocka min fru (och mig själv) genom att gå och lägga mig innan kl. 23.00..
            Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Ompa
              • aug 2006
              • 2961

:shout: va, lägga sig före kl 23???
              Skulle du upp vid 3snåret eller så? :sarcastic:
              Vet inte när jag själv kom i säng före kl 23:30 senast. Men klockradion ringer stadigt 04:45.

Bra blir det iaf Taygher

(Blev lite gjort i går kväll på Wulfen faktikt)
              Modellflyg
              En Stört-skön hobby
              //Tomas//

Kommentar

• gflesche
                • feb 2009
                • 14

Hei Lars,håper å få min ferdig og at Jan Arne tar med sin da blir vi 3,fikk bilder idag sendes i slutten av uken.
                Mvh Geir
                Bifogade filer

Kommentar

• Rosso
                  • jan 2008
                  • 177

Ser mycket bra Taygher!

Tipset om att byta ut alurören till mässingsrör i gångjärnen till sido- och höjdroder, skall annamma på min Yak också.

Nå, har det kommit någon motor? Bilder!!!!

/Jocke.
                  Fotogen är det modellflygdrivmedel som luktar godast... framför allt när den är förbränd...

Kommentar

• taygher
                    • jun 2006
                    • 735

Geir - Grymt snyggt färgschema, det skall bli riktigt kul att få se den live i sommar! Jag såg att Jan Arne anmält sig till Shootout:en också, härligt.

Rosso - Tyvärr ingen motor ännu, kommer förhoppningsvis i slutet av månaden. Kan inte Du ordna så att euro-kursen sjunker drastiskt tills dess? :sarcastic:
                    Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• taygher
                      • jun 2006
                      • 735

Jag hade egentligen tänkt gå till sängs i lite skaplig tid men hamnade av någon anledning i hobbyrummet efter familjestunden i TV-soffan..:sarcastic:

Väl på plats drabbades jag av lite inspiration och har nu monterat samtliga sidoroderservo i avsedd brygga + finjusterat dem med hjälp av Powerboxen. Själva bryggan är omsorgsfullt limmad med CA och Epoxi och stötstängerna är säkrade med grön Loctite.

Några bilder från kvällen/natten:

Powerboxen blev värd varenda krona när tre kraftiga servon skulle kopplas ihop. Hur smidigt som helst när de kan styras individuellt med fjärrkontrollen samt att strömförbrukningen kan avläsas i displayen.

Färdigjusterat, centrerade servon och fulla utslag ger 0,3A strömförbrukning i displayen. (Kunde inte komma lägre) Jag följde anvisningarna från C-ARF och började med att koppla ihop de två främre servona och finjusterade dem till de drog minimalt med ström i alla lägen. Efter det kopplade jag in servo 3 och finjusterade det också, avslutade sedan med att gå tillbaka till servo 2 och 1 och fintrimmade dem med ett klick där det behövdes.

Om en sådär 14-15 timmar hoppas jag kunna fortsätta med att limma in hela servobryggan i kroppen. Det kommer att krävas lite putsande för att få den att passa ordentligt. (Sand to shape)
                      Det blir något av en utmaning för en ARF-montör som mig. :rolleyes:
                      Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Lelle
                        • aug 2007
                        • 1472

Hej Tayhger.

Jäklar i min låda, vilka sjyssta grejor du fått till. Ser hur bra ut som helst. Den där lilla dosan som ligger bredvid powerboxen, är det den du programmerar med, eller ? Ser ju ut att vara en box med riktigt hög kvalite´.

Jag antar att du sover när jag skriver det här, eftersom du varit uppe halva natten. Det är dig väl unnat för nu har jobbat på riktigt duktigt. Tycker att du monterar din Yak med bravur. :1headbang:

Själv orkar jag inte ett skit just nu efter att ha läktat upp halva undertaket i källaren, med att borra & proppa i betong. Känns ganska ordentligt i en "gubbes" axlar.

Kepp up the good work.
                        /Lelle

Kommentar

• taygher
                          • jun 2006
                          • 735

Ursprungligen postat av Lelle
                          Jäklar i min låda, vilka sjyssta grejor du fått till. Ser hur bra ut som helst. Den där lilla dosan som ligger bredvid powerboxen, är det den du programmerar med, eller ? Ser ju ut att vara en box med riktigt hög kvalite´.

Jag antar att du sover när jag skriver det här, eftersom du varit uppe halva natten. Det är dig väl unnat för nu har jobbat på riktigt duktigt. Tycker att du monterar din Yak med bravur. :1headbang:
                          Tack för de fina orden, Lelle, det är så man rodnar lite vid frukostbordet när man får sånt betyg från Dig.. :blush:

Jepp, det är dosan som ligger precis till höger om Powerboxen som man programmerar med, med hjälp av den kan man justera upp till 20 servo individuellt. En sådan liten sak som att reversera ena höjdroderservot var en barnlek t.ex. Du måste helt enkelt skaffa en sådan här manick, Lelle!
                          Jag var tvungen att känna lite på kraften när jag var klar med installationen av servona och 72kg är rätt skaplig dragkraft trots allt, nästan skrämmande..

Gääsp, jag fick sätta väckarklockan på 8 idag eftersom vi har klubbledarträff idag kl. 10, styrelsemedlemmar från 5st grannklubbar kommer på besök och då är det bra om jag som är ordförande finns på plats..:sarcastic:

Kör hårt med takbygget i källaren men ta fikapaus ofta! Tänk på att Du behöver Dina axlar (också) när Du skall bygga klart & flyga Din fina Corsair..
                          Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Ompa
                            • aug 2006
                            • 2961

Stiligt Taygher. Så läckert det ser ut. Förstår att du är nöjd med din powerbox + tillbehör. Kan inte göra mer än instämma med Lelle.

Ska bli otroligt läckert att få se denna tingest flyga till sommaren. Hoppas tillfälle ges och med guds vilja att få kunna närvara vid jungfruturen.
                            Modellflyg
                            En Stört-skön hobby
                            //Tomas//

Kommentar

• taygher
                              • jun 2006
                              • 735

Ursprungligen postat av Ompa
                              Ska bli otroligt läckert att få se denna tingest flyga till sommaren. Hoppas tillfälle ges och med guds vilja att få kunna närvara vid jungfruturen.
                              Det vore väldigt kul att ha med Dig på premiären, Ompa. Alltid skönt att ha lite moraliskt stöd, speciellt om benen inte bär. :svengo:
                              Vi får väl se om vi klarar av att samordna detta..

Jag fick lite mer gjort på kärran idag, limmade servobryggan (sidoroder) i kroppen efter mycket slipande och mätande. Började sedan skruva lite med skevroderservona medan 30-minuters epoxin härdade. Jag siktar på att koppla in pull-pull vajrarna imorgon. (Aj aj aj, nya hål som skall göras i kroppen..)

Lite bilder på senaste framstegen:

Det sitter en kolfiber-remsa i botten på kroppen som förstärkning, den skall även fungera som jämn yta för servobryggan till sidoroderservona. Tyvärr har någon på C-ARF lyckats montera denna remsa ganska snett vilket gjorde mitt mätjobb väldigt intressant.

Efter lätt slipning av ytorna med grovt sandpapper limmades servobryggan med skapligt mycket 30-minuters epoxi. Jag tog lite vad jag hittade för att skapa ett lagom hårt tryck på limfogen under härdningstiden. I detta fall en liten kupévärmare i kartong, 2st små verktygslådor och en ko-kruka med LiPo-ackar. (Verkade bli precis lagom tungt)

Så var servobryggan limmad och klar, fyllde på lite med extra epoxi i fram- och bakkant. (Hängsle och livremsmodellen)

Det går inte så fort framåt men jag bestämde mig redan från början för att vara extra noga med all montering. Får jag bara dit pull-pull vajrarna och kanske även skevservona senare idag (optimist, jag vet) så har jag kommit en bit på vägen i alla fall.

Gääsp, den här kvällen/natten ramlade på den också. Gonatt!
                              Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Sigun
                                • aug 2007
                                • 3942

Ser ju bra ut det där Lars !. Häftigt med 3 servo på rad det blir power i sidrodret. Lycka till med slitsarna till sidrodret imorgon tror det kan behövas. Nervöst och sätta dremeln i en sån modell.

/Martin

Kommentar

Arbetssätt...