Tema: RC-Factory:s flygplan i EPP
Kollaps
X
-
-
Grattis Peter!
I den här storleken är nog varje gram viktigt, i alla fall om man flyger inne. Men det går ju alltid byta om det inte funkar.
Jag tog 3.7 grams till sida & höjd & ett 4.3 grams till skev. Så små servon har jag aldrig haft förut.
Kommentar
-
Tyvärr brukar servona alltid vara en aning tyngre än vad det står i reklamen. Jag har testat flera olika i 3-4 g-klassen men det enda som jag upplevt som hyggligt pålitligt är också ett PowerHD-servo nämligen detta - http://www.autopartner.se/power-hdds...554-c-430.aspx
Jag har dock inte kört det i nån inomhuskärra utan i en Vladimir Models Elf (liten "diskuskastarkärra").
Så om nån råkar testa 3 g-servon som är bra så berätta gärna.
Hälsningar
RogerKommentar
-
Tack det känns bra
Jag kommer nog härma den setupen med skillnad för motorn med 8'43 propp å så prova först med 180 Mha 2s så borde man få bra vikt.
Får kolla flygtiden annars e det på väg 300 Mha ifrån hk....
//Peter
Sent from my iPad using TapatalkKommentar
-
Jo, EMax motorn är ju lätt så det blir säkert bra! Om flygtiden blir lite kort med 180 mHA & skulle du nog kunna pröva med en 7x3.5 propeller för modellen är ju ganska liten & lätt. Annars tror jag att 300 mAH är en bra storlek som jag själv tänker använda.
/RichardKommentar
-
Tack Richard .... Man får prova lite
//Peter
-
Jo, det är en bra väg att gå! Det viktiga är dock att man inte tar ut för mycket ström ur motor eller reglage med för stor propeller eller för många celler för då tar det roliga slut lite mer definitivt & man får köpa nya grejor.
Det enda luriga jag ser med ditt motorval är att en 8 tums propeller är stor på ett så litet plan och kan göra en del flygmanövrar lite svårare att få till.
Frid!
/RichardKommentar
-
Tack igen 8,43 proppen köpte jag egentligen till crack yak lite som oxå e ganska nyköpt ... Tror jag har nån mindre propp så jag kör på den först... Det är på väg 2204 motor ifrån HK dom e på 19 gram de skulle vara ett alternativ med mer kraft men oxå mer vikt såklart.Jo, det är en bra väg att gå! Det viktiga är dock att man inte tar ut för mycket ström ur motor eller reglage med för stor propeller eller för många celler för då tar det roliga slut lite mer definitivt & man får köpa nya grejor.
Det enda luriga jag ser med ditt motorval är att en 8 tums propeller är stor på ett så litet plan och kan göra en del flygmanövrar lite svårare att få till.
Frid!
/Richard
Nu har man lyxen av att kunna välja
vilken skulle du börja med? Jag e lite inne på den mindre...
//Peter
-
Om det är Turnigy 2204-14T så är den ett sämre val till mini på grund av att den är tyngre & har lägre KV. 1400 om jag inte minns fel. Emax motorn har 1560. Ett högre kv ger högre varv på propellern. Till exempel: Ska du få bra kraft för 3D med 2 celler & 7x3.5 propeller så bör nog KV ligga över 2000.
Turnigy 2204-14T är dock ett bra val till Lite. Jag har själv prövat!Kommentar
-
Kalas man kan spara lite misstag å skruva genom att frågaOm det är Turnigy 2204-14T så är den ett sämre val till mini på grund av att den är tyngre & har lägre KV. 1400 om jag inte minns fel. Emax motorn har 1560. Ett högre kv ger högre varv på propellern. Till exempel: Ska du få bra kraft för 3D med 2 celler & 7x3.5 propeller så bör nog KV ligga över 2000.
Turnigy 2204-14T är dock ett bra val till Lite. Jag har själv prövat!
de en turnigy 2204 å den är på till crack lite så den får hamna där å å emaxen på på crack mini ....
//Peter
-
Så nu har jag beställt en egen Crack Yak Lite
Ska bli kul att börja med Elflyg
Jag hade en PicoStick, men kom inte så bra överens med den, så den räknar jag inte ...
Här är skön avspänd Crack Yak Lite flygning i Thailand
Verkar sälja bra runt om i Världen dessa Plan
Undrar hur många EPP kärror RC Factory har tillverkat / sålt ?Kommentar
-
Kommentar
-
Sicken lyx - vi brukar vara 5-10 man som delar på 1/3 av den hallytan... dessutom med snedtak... :-P----------------------------------
Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar
-
Jo, Roger, 10 samtidigt har jag int sett även fast vi burkar vara ca 15 pers på plats. Däremot var vi 5 modeller i luften ett par gånger igår.
Christian, ni gör det bra i er lilla lokal! Den är verkligen speciell. :applouse:
Just när filmen togs så var det dock lugnt. Det fanns julmust & pepparkakor också, allt i livet handlar ju inte om att flyga.
Kommentar

Kommentar