Tema: RC-Factory:s flygplan i EPP

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rille Stark
    • jun 2011
    • 410

Nu har jag för första gången flygit min Sbach 342 på 3 celler. Jag använde X2204-28 KV:1480 med en GWS DD 8x4.

Ojoj, vilket drag! :thumbup:

Snacka om vertikalprestanda! Och vilket snabbt gassvar motorn fick sedan! :dance3:
    Jag har bara två mikromottagare så denna skulle jag ha i min Mini så jag satte dit en vanlig. Då blev den nya flygvikten 195 gram & det märks ju lite när man flyger långsamnt men det uppvägs lätt av effekten i motorn!
    Nu var det ju 5 minusgrader så kylningen var bra, så det säger kanske inte mycket, men motorn var helt kall direkt efter flygning.

Sitter här med ett leende från öra till öra efter att flugit igenom 4 accar! :applause:

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
      • 989

Ursprungligen postat av Miracle
      Nu har jag för första gången flygit min Sbach 342 på 3 celler. Jag använde X2204-28 KV:1480 med en GWS DD 8x4.
      ---
      Sitter här med ett leende från öra till öra efter att flugit igenom 4 accar! :applause:
      Det där håller jag med om totalt, de blir riktigt roliga när man kör 10-12A setup... alltså på 3S - min sbach som spruckit i gångjärnen körs med liknande, kV1500, 8x4DD och högC ackar runt 400-600mAh.

Får du inte ihop en film på det också?

----------------------------------
      Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• Rille Stark
        • jun 2011
        • 410

Nej, det blev ingen film den här gången. Jag var själv & jag behöver lite yta med så mycket drag så det får vara tills jag träffar på någon som filmar. Det var dessutom mörkt & jag flög med belysning, men det kanske gör sig bra på film om kameran är bra.
        Jag såg förresten att det var bra pris på den nya Gopro3 nu i Jul. En sådan går kanske att montera på huvudet?

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
          • 989

---
          Jag såg förresten att det var bra pris på den nya Gopro3 nu i Jul. En sådan går kanske att montera på huvudet?
          2an gick så borde finnas huvudrem till 3an med tycker man... japp
          http://gopro.com/camera-mounts/head-strap-mount
          Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• Rille Stark
            • jun 2011
            • 410

Ok! Jag får fundera på nå dylikt om jag ska flyga & filma samtidigt.

Kommentar

• Rille Stark
              • jun 2011
              • 410

Ursprungligen postat av McRegor
              Hej Miracle,
              Här kan du annars å tag i Dualsky-grejorna:
              * Den större - http://mlhobby.com/elmotorer-tillbeh...t-fartreglage/
              ......
              Liiite småsugen blir man men det svåraste är nästan att hitta bra servon för de flesta i 3 g-klassen är tyvärr inte bra.
              Roger
              Nu har jag trots allt beställt en motor med inbyggt reglage från Dualsky. Det visade sig när det var dags att testa servona att de jag köpt tyvärr var värdelösa. Det krävdes 5 klick av trim för dessa att röra på sig & de har ett stort glapp så de kan jag inte flyga med. :(
              De jag brukar handla av verkar inte ha grejor i lager, men ML Hobby har ett digitalt servo på 3.7 gram & då var det lika bra att köpa motorn med.

Nu blir modellen lite lättare, vilket ju kan vara bra!

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7942

... Det visade sig när det var dags att testa servona att de jag köpt tyvärr var värdelösa. Det krävdes 5 klick av trim för dessa att röra på sig & de har ett stort glapp så de kan jag inte flyga med. :(
                De jag brukar handla av verkar inte ha grejor i lager, men ML Hobby har ett digitalt servo på 3.7 gram & då var det lika bra att köpa motorn med.
                Nu blir modellen lite lättare, vilket ju kan vara bra!
                Hej,
                Ja - jag vill minnas att jag nämnt att de allra flesta småservon jag testat varit skräp. Det minsta "normala" men ändå användbara (till min lilla Elf) är PowerHD DSP33 - http://www.autopartner.se/power-hdds...ternalsearch=1. Jag vet inte om det fungerar till 3D inomhuskärror men till den lilla seglaren fungerar det helt OK för mina behov. Dock har dessa ofta en mini/micro JST-kontakt men i mitt fall var det perfekt eftersom den passade precis i min lilla Assan-mottagare som har motsvarande kontakter.
                F ö skall det bli intressant att höra hur Dualsky-moton fungerar.
                Hälsningar
                Roger

Kommentar

• Rille Stark
                  • jun 2011
                  • 410

Jo, jag kom ihåg ditt tips, så det var det första jag tittade på då jag upptäckte att de andra inte höll måttet. Men tyvärr finns de ju inte i lager, och jag hade behövt byta kontakter. :(
                  Jag hoppas att Dualsky servona ska vara bra nog.

Motorn är en intressant konstruktion. Det kommer bli spännande!

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
                    • 1315

Hej på er, jag har följt denna tråd av och till och kommit fram till att en lite parkis i EPP vore mumma att ha med på semestern kommande år.
                    Vi brukar vara ute på sjön i flera veckor och det blir många stunder då man bara ligger och degar.
                    Det blir många tillfällen då det är flygläge men det finns inget flygplan.
                    Det brukar vara ont om bra landningsplatser ute på öarna så EPP blir perfa, lite större storlek gör den tålig för vind mm.
                    Dessutom har jag 2 st 3s/ 1200 mah-ackar som jag vill använda.
                    Har kollat på denna hos HobbyKing:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html

Någon som har erfarenhet av den ?

Har ni koll på några 9gr-servon fr HK som är hyfsat bra? (Har Hitec-radio).
                    Jag vill inte köpa något som fallerar direkt men det får ju inte kosta vad som helst heller.
                    Finns nog en del om detta i tråden men jag orkar inte scanna igenom hela...please help :-)
                    Motor och farthållare har jag från tidigare parkis i samma storlek.

// Mats W
                    Flygsmurfen

Kommentar

• Mr J
                      • maj 2006
                      • 4130

Ursprungligen postat av Flygsmurfen
                      Har ni koll på några 9gr-servon fr HK som är hyfsat bra? (Har Hitec-radio).
                      Jag vill inte köpa något som fallerar direkt men det får ju inte kosta vad som helst heller.
                      Finns nog en del om detta i tråden men jag orkar inte scanna igenom hela...please help :-)
                      Motor och farthållare har jag från tidigare parkis i samma storlek.

// Mats W
                      HXT900 är ett lysande exempel på att man ibland får mycket mer än vad man betalar för.
                      Centrerar bra, hyfsat glappfria och håller i evigheter, jag har högvis och har inte lyckats förstöra något av dem.
                      Och priset är runt 3$

Det mindre HXT500 är lite sådär, helt ok att använda, men håller inte så bra, å andra sidan kostar det inte så mycket att byta ut dem...
                      /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7942

Mitt favorit-servo i 9 g "ekonomi-klassen" är numera detta - http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=479
                        Dock har jag nog köpt de flesta här - http://www.giantshark.co.uk/epower-m...-p-403206.html
                        Känns riktigt rappt och noggrannheten är helt OK för mina krav på ett hyfsat billigt servo i denna viktklass.
                        Har rätt många sådana och alla har hittills fungerat utmärkt.
                        Hälsningar
                        Roger

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                          • 989

Håller med McRegor där, har haft bråttom ibland och köpt GS Emaxservon, funkar som HXT900 men frakttiden har decimerats typ

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7942

Ursprungligen postat av numnutchris
                            Håller med McRegor där, har haft bråttom ibland och köpt GS Emaxservon, funkar som HXT900 men frakttiden har decimerats typ
                            ...och jag tycker t o m att de fungerar bättre...
                            //Roger

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                              • 989

Ursprungligen postat av McRegor
                              ...och jag tycker t o m att de fungerar bättre...
                              //Roger
                              Själv saknar jag motsvarighet till HXT500 för tailen på mina RCfactory, tycker de har lite för dålig upplösning men med tanke på livslängden på plan i vårt (mmflyg) inneflyg så vill jag inte lägga så mycket mer än de där $3 eller £3 på servon...

Kommentar

• Rille Stark
                                • jun 2011
                                • 410

Dualsky XM2212RTR-25

Vilken härlig liten motor! Den väger 14 gram med inbyggt reglage!

Nu har jag stötstänger, landställ samt montera mottagare & ack kvar att göra på min mini.
                                Bifogade filer

Kommentar

Arbetssätt...