Tema: RC-Factory:s flygplan i EPP

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jomo
    • aug 2013
    • 31

Hej, efter lite för lång tid (snart två månader, skämmes..) så börjar min Crack Yak Mini närma sig färdig. Någon som kan tipsa om vettiga D/R och Expo att börja med?
    /Johan

Nu ett par timmar senare är den klar. Vågen stannade på 70 gram utan batteri, 86,5 med. Provflygning till helgen!

/Johan
    Bifogade filer
    Senast redigerad av jomo; 2014-01-28, 20:38. Anledning: Tillägg!

Kommentar

• jomo
      • aug 2013
      • 31

Första flygning, Crack Yak Mini

Provflygningen avklarad med min mini Yak. Det var också första gången jag flög något inomhus, det var en klart annorlunda upplevelse. Att ha väggar att ta hänsyn till förde ju in en extra dimension av spänning... Yaken flög utmärkt, jag tror att jag fått till rätt CG och övrig injustering rätt från början. Ovant dock med sådana gigantiska vingytor, det händer verkligen saker när man spakar litegrann.. Detta blir perfekt att flyga med på tomten i vår och sommar då man råkat ta sig en whiskey och inte kommer iväg till fältet ;-) Bifogar bild på oavsiktlig och oväntad landning.
      Bifogade filer

Kommentar

• jomo
        • aug 2013
        • 31

Hej,

jag har nu vimsat runt ordentligt med min Crack Yak Mini, och jag måste säga att det är ett grymt litet plan! De senaste 20 ackarna har jag lärt mig massor! (men har långt kvar..) MEN.. Den är ju så förbaskat vindkänslig! Knappa 87 gram gör väl det, går inte att komma ifrån antar jag.

Ni som har flera RC-Factory plan: - Vilken storlek borde man gå upp till om man vill kunna flyga i lite mer vind än i stort sett vindstilla?

Mvh,
        Johan

Kommentar

• Rille Stark
          • jun 2011
          • 410

Det går bra att flyga i lite vind med Crack Yak Mini. Crack Yak Lite som jag också haft klarar något mer vind. Sbach 342 & Edge "Pink Cow" var betydligt lurigare när de blåste.
          Hemligheten är att ha en kraftfull motor, servon av god kvalité som är snabba & centrerar exakt och en neutral tyngdpunkt. Dvs planet flyger lika inverterat som normalt. Då slipper man till stor del tendensen att planet rör sig uppåt & neråt för varje vindby & allt blir lite lättare.

Pröva att flyga korta pass i början och var "aggressiv" i flygstilen. För mig var det roliga pass.

Några videos som inspiration:

Frid!
          Senast redigerad av Rille Stark; 2014-05-07, 19:52.

Kommentar

• JOhlsson
            • dec 2012
            • 74

Hej!
            Jag tänkte beställa nytt. Det lutar åt edge 540 39". Dock så skiljer det en del mellan vad rc factory och rcflight rekommenderar. Är det någon här som flyger med motsvarande och kan tipsa om jag bör välja det kraftigare och förmodligen lite tyngre som rcflight rekommenderar.

Det handlar om
            20A vs 30A esc
            50g vs 70g motor
            850mAh vs 1300mAh

ESC kan ju kvitta men motor och ack skiljer ju en del.

Min förra motsvarande modell var något tyngre och på den hade jag 30A och 70g tiger motor. Det gick som ett spjut.

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
              • 989

Hej, jag rekommenderar inget utan beror av hur du vill flyga. Jag testade enmeters yak54 tror jag den heter och lite fetare setup med högC 3S1300ackar var lite tyngre och kanske roligare flyga men på bekostnad av lågfartsegenskaper medans lite mindre kräm (lågvarvigt, runt kV1000, 10" propp) ~15A iallafall och 3S800 var trevligare map det senare, lite inneflygs3D ute. Blåser det mer där du flyger så satsa kanske på spjutet ändå, det kan ju vara roligare att flyga än inte alls, är väl det närmaste jag vågare mej på som liknar rek...
              ----------------------------------
              Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

Arbetssätt...