Tema: RC-Factory:s flygplan i EPP

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rille Stark
    • jun 2011
    • 410

Grejorna är framplockade å redo för att börja monteras under den kommande veckan!
    Bifogade filer

Kommentar

• PeteriÅseda
      • nov 2012
      • 41

Ursprungligen postat av McRegor
      Här finns en utförligare bygganvisning till Wingen än den som finns på RC Flights hemsida - http://www.twistedhobbys.com/media/C...Manual_01a.pdf
      Nästan så det börjar vibrera lite i köpfingret...
      Roger

Var ju denna jag menade ....går proppen fritt när den står på marken ?

Kommentar

• Rille Stark
        • jun 2011
        • 410

Nej, det gör den inte utan man ställer den upp på fenorna och startar vertikalt. När man landar får man dra av motorn eller ta den med handen.

Kommentar

• multipass
          • aug 2011
          • 270

Ursprungligen postat av Miracle
          Grejorna är framplockade å redo för att börja monteras under den kommande veckan!
          Miracle; är inte setupen överdimensionerad till en 1,20 eppáre Fler byggbilder på infästning motor o landställ tack! Är själv lite sugen på den blå/vita varianten och vill veta om mina avlagda passar vh/m

Kommentar

• Rille Stark
            • jun 2011
            • 410

Jo, motorn och reglaget är en storlek större än brukligt men ändå inom tillverkarens rekommendation. Jag valde denna för att det ryktades på RCGroups att den kunde bli baktung samt att denna motor har hög verkningsgrad på 3 celler. Det kan hända att det blir för mycket vikt i nosen & då får jag tänka om.

Landstället är ett enkelt i wire med traditionell infästning för sådant, så där finns inte mycket att säga. Motorfästet kan jag ta bilder på till veckan. Det är också en enkel & funktionell konstruktion.

Du kan läsa lite mer och se bilder här:
            Winner's Model 48in Extra 330LX SEPP - stiff EPP plane with airfoiled tail surfaces

Kommentar

• multipass
              • aug 2011
              • 270

Tack M för info och trådlänk! ja modellen ser ju lågbudget ut i sin enkelhet men verkar tåla en del manövrar. 5mm brandvägg/motorspant räcker till bra o även trådstället ser ju stifft ut. Nån som opponerade sig i tråden och menade att karbon är bättre men som Frank menade att det var overkilll på mindre än 48" såååå.. är nog "böjd" och hålla med där vh/m

ps; inte längre RC-Factory det handlar om..om man nu talar märkesrelaterat/m
              Senast redigerad av multipass; 2013-02-26, 06:00.

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7942

Pianotrådställ är mycket skonsammare mot infästningen i kroppen jämfört med kolfiberställ eller aluställ så det är väl egentligen bara utseendet som talar emot denna typ av ställ. Jag är lite förvånad att vi så ofta föredrar utseende framför funktion och så kul är det ju inte när kolfiberstället bryts ur kroppen vid en landning på ett tuvigt gräsfält. Så jag personligen applåderar de tillverkare som vågar leverera med ett pianotrådställ. Sen gäller det ju givetvis att ha en vettig infästning även av ett pianotrådställ.
                Roger

Kommentar

• Rille Stark
                  • jun 2011
                  • 410

Första delen, stabben, på plats efter att först förstärkt alla åtkomliga skarvar i kroppen med tunnflytande aliphatic. Innan jag limmade så justerade jag till fasningarna på stabbe & fena litegrann med en vass hobbykniv & en slipbräda för att få önskade utslag.
                  Efter lite bearbetning, blev den horisontell mot vingbalken och efter kryssmätning så har nu lugnet lägrat sig och en lagom dos glädje erfars för att ha kommit igång med projektet!
                  Bifogade filer
                  Senast redigerad av Rille Stark; 2013-02-26, 07:31. Anledning: komplettering

Kommentar

• Peterps
                    • nov 2012
                    • 135

Spännande....

//Peter

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                      • 989

Med tanke på att tråden ballat ur, från rcfactory-flaken, så återför jag den lite....

En kort maiden med crackvingen

Acket var laddat.... igår.... Men så satt jag och skulle lista ut hur radion funkade och körde nog lite för mycket motor inne med... Efter kort flygtur visade olastat 2S-pack 7.5V så där var orkeslösheten
                      ----------------------------------
                      Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• Rille Stark
                        • jun 2011
                        • 410

Kort och kärnfull video!

Din modell verkar svänga bättre än min gjorde! Visa gärna några bilder på hur du konstruerade sidorodrena.

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                          • 989

Ursprungligen postat av Miracle
                          ...
                          Din modell verkar svänga bättre än min gjorde! Visa gärna några bilder på hur du konstruerade sidorodrena.
                          Bilder bifogas, ingen magi i den konstruktionen mer än att jag "glömde" wingletsen...
                          Har provat den igen med fullt ack men, sûck, ganska kort flygtid ändå pga setupen drar för lite o ackarna är kalla... Tog tydligen fel motor, blev kV1300. Och med allt limmat för "engångsplan" så blir det inte så mycket mer fart, får byta upp till ett par tum större propp i stället. Det luktar ju vår ändå

Klicka på bilden för större version

Namn: CrWingOver.jpg
Visningar: 1
Storlek: 45,0 KB
ID: 494898

Klicka på bilden för större version

Namn: CrWingUnder.jpg
Visningar: 1
Storlek: 30,5 KB
ID: 494899

Så stora utslag som möjligt förstås, och tanken var från början högvarvig motor med mycket blås o mindre drag; brukar ge bra roderverkan (förutom hjälpa till värma ackarna när snö/is ligger kvar).

Edit: Undersidan lite mod pga ville köra 2S460 som sticks in på tvären.
                          Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7942

1300 i KV och 2S är nog ingen bra kombination, tyvärr... Med så lågt KV får du nog köra 3S...
                            Roger

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                              • 989

Jadu domendagsprofeten - men jag är lat och ger inte dej rätt än, även om du garanterat har det...
                              Gick den såpass på 6x3 så hoppas jag en 7x6 eller vad som finns i gwssortimentet ger den lite mer knuff, annars blir det la till o skära upp i limningen/foamen med mott/esc/motorkablargröten. (Ärligt ljuget vet jag inte säkert vilken av 13, 15, 1700 det kan vara; mer än att jag tagit fel iallafall; den går inte som yakgolden, vtolen och vad mer jag satt kV3000 i...)

Men den var väldigt transportvänlig, det var tanken med det hela för min del.

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7942

Ja - har du plats för lite större propp kan det ju funka men jag inbillade mig att det var lite trångt:-)
                                Roger

Kommentar

Arbetssätt...