Watt, Ampere, KV...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Hej,
    Håller med Patrik.
    Men om du mäter ca: 300 W vid kortvarig belastning så är det OK - så kör jag själv dessa ackar. Men den belastningen nyttjar jag bara några få sekunder åt gången - genomsnittligt tar jag nog inte ut mera än runt 8 A. Och det är på en motorkärra. Men kör du säg 10-15 sekunder max så bedömer jag att det fungerar med 300 W inmatad effekt. Men för säkerhets skull tycker jag att du skall följa Patriks råd.
    Hälsningar
    Roger

Kommentar

• T5
      • jul 2006
      • 1300

Jag testade att räkna med "Drivecalculator" Finns gratis på nätet, det var i det programmet jag fick mina resultat.

Kanske bättre om jag inte kör 10x8 då?
      Om jag går ned på 10x7 för att vara på den säkra sidan...

ps. Om man kollar på nätet på AXI 2820/10 motorn så rekommenderar tillverkaren 11x8 på 3s LiPo. Hur kan de göra det?

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Hej,
        Lite vägledning kan du ju ha av Fredrik Wergelands mätningar - http://www.microflight.se/elmotortest/axi_2820-10.htm
        Han har dock inte kört med LiPo men du kan - med "rätt" LiPo - räkna på att du har runt 10,5 V (kanske t o m lite mera) vid 10-15C belastning och försöka hitta mätningar med ungefär den batterispänningen
        Sen skiljer ju propp-märkena också åt en del men gissningsvis skulle du med en Aeronaut Folding 10*8" få en statisk strömförbrukning runt 37--40A vilket jag tycker är för mycket för dina ackar. Det skulle då motsvara en inmatad effekt på ca: 400 W.
        Vill du ner på max 300 W inmatad kan du ju istället välja en Aeronaut 10*6" om man skall döma efter Fredriks mätningar. Du får då en statisk dragkraft runt 1300 g vilket borde räcka till seglaren - om än inte till "unlimited vertical" men det är väl knappast målet heller.
        Hälsningar
        Roger

Kommentar

• T5
          • jul 2006
          • 1300

Var precis ute och testflög, halvgas med 12x8 aeronaut gick rätt upp.
          Gjorde 4 stigningar till hög höjd och har 65% kvar i LiPo'n.

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Hej,
            Kul - men mät gärna strömförbrukningen med det gaspådrag du använder.
            Det vore ju lite synd om acken inte gillar effektuttaget....
            Att du har 65 % kvar säger ju tyvärr inget om hur hårt du belastat acken.
            Hälsningar
            Roger

Kommentar

• T5
              • jul 2006
              • 1300

Jag var bara sugen på en testflygning så det fick bli med 12x8'an, ska ordna mindre propp så jag kan köra full spak utan att det drar för mycket ampere.
              10x6, 10x7,11x6 någon av dem blir det beroende på vad hobbyshoppen har hemma. De bör ligga inom gränsen vad acken pallar.

65% kvar säger förstås inget om hur mycket amp's jag drar, men det känns bra att det nog finns kraft för kanske 8 stigningar på en ack, kan flyga en hel dag på det....nästan

Kommentar

• T5
                • jul 2006
                • 1300

Köpte Graupner CAM 10x6 blad och monterade, de är 8mm/3mm så de passade perfekt på Aeronauthubben.
                Ska testa så fort det blir väder, kanske redan imorrn.

Nu är det väl bara att ge plattan i mattan utan att det börjar brinna nånstans?
                ( Nu är det bara att hoppas att inte vispen övervarvar och börjar kasta blad!! )

Kommentar

• T5
                  • jul 2006
                  • 1300

Jepp, 10X6 prop blev kanon..
                  Hyffsad prestanda och acken räcker länge... 6 fullgasstigningar till max höjd, 65% kvar i 3s2200mah LiPo acken. Så jag kan göra drygt 10 stigningar innan det är dags att byta ack.

Kommentar

Arbetssätt...