Fiesler Storch från Svenson models

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ompa
    • aug 2006
    • 2961

    #16
    Härligt julpyssel Nicklas. Det ser mycket bra ut, och ska bli ytterst intressant att se denna kärra flyga. Har sett film på den riktiga Storken masa sig fram över himmlen och tycker det ska bli intressant att se denna flyga på samma vis.

    Julpysslade själv sent igår med min lilla Mustang. Nu är jag på G igen :sarcastic:
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby
    :crazy_pilot:
    //Tomas//

    Kommentar

    • Modellflygarn
      • okt 2006
      • 452

      #17
      Tycker också det ska bli spännande!
      Den är ju egentligen en fullständig aerodynamisk katastrof...
      Niklas/
      Absolut söndagsflygare
      http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

      Kommentar

      • Modellflygarn
        • okt 2006
        • 452

        #18
        Gör vingstöttorna i kolfiberrör. Originalstöttorna av mässingsrör väger närmare 500g! Kolfiberstöttorna kommer att väga runt 200g när allt är klart. Smidigt sätt att spara vikt!
        Har blivit med ny radio också! Hehe... Min gamla Multiplex börjar ha lite för mycket hyss för sig...

        Klicka på bilden för större version

Namn: storch40.jpg
Visningar: 1
Storlek: 40,1 KB
ID: 478707Klicka på bilden för större version

Namn: 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 39,7 KB
ID: 478708
        Niklas/
        Absolut söndagsflygare
        http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

        Kommentar

        • Ompa
          • aug 2006
          • 2961

          #19
          Aha, nya 8:an från Futaba. Ska bli intressant att höra vad du tycker om den.
          Modellflyg
          En Stört-skön hobby
          :crazy_pilot:
          //Tomas//

          Kommentar

          • lassebetong
            • mar 2007
            • 1255

            #20
            Kul att se lite nya byggbilder från dig Niklas.

            /Lasse

            Kommentar

            • ChristerL
              • maj 2006
              • 1228

              #21
              En Stork har alltid funnits på önskelistan, och din ser riktigt fin ut!!
              Å välkommen i Futaba T8FG-klubben, jag blev med en också för en månad sen. :grouphug:
              /Christer Landberg

              Fw190D9
              Fw190F2
              Hawker Tempest Mk. V
              S29C Tunnan

              Kommentar

              • Modellflygarn
                • okt 2006
                • 452

                #22
                Nu är det jobbigt! Försöka få till några vettiga vinklar på den här fågeln är inte direkt jättesmidigt. Mest beroende på att det ska bli fällbara vingar.
                Tror jag har fått till det rätt hyfsat iaf.
                En bild på vingfästet också.
                Klicka på bilden för större version

Namn: 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 35,5 KB
ID: 478741Klicka på bilden för större version

Namn: 3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 48,1 KB
ID: 478742Klicka på bilden för större version

Namn: storch36.jpg
Visningar: 1
Storlek: 38,4 KB
ID: 478743
                Niklas/
                Absolut söndagsflygare
                http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

                Kommentar

                • roggie_49
                  • sep 2009
                  • 230

                  #23
                  Kul att du bygger den med fällbara vingar, det försökte jag med på min första stork.
                  Lyckades inte riktigt få till det så de fick bli fasta vingar ist, pippin är lugn att flyga,
                  i stort sett promenadtakt.
                  Får bli en Stork till för mig senare när jag är klar med Ryanbygget.
                  Rogge the electrical engineering baboon.

                  Kommentar

                  • Modellflygarn
                    • okt 2006
                    • 452

                    #24
                    Lyckas inte riktigt fullt ut som jag hade tänkt men fällbara vingar blir det!
                    Är nåt skumt med vinklarna eller också är det nån annan finness på fullskalan som jag missat.
                    Ska kunna monteras utan verktyg iaf.
                    Niklas/
                    Absolut söndagsflygare
                    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

                    Kommentar

                    • taygher
                      • jun 2006
                      • 735

                      #25
                      Läckert!

                      Ser bra ut det där...
                      Helt perfekt kärra att flyga ikapp med i sommar! (Med Bearcat:en) :sarcastic:

                      Skämt åsido, ser fram emot att få se hur vingfällningen fungerar live.

                      Kommentar

                      • Modellflygarn
                        • okt 2006
                        • 452

                        #26
                        Så här blev vingfällningen! Lyckades inte riktigt som på originalet men fällbara vingar är det iaf!
                        På den riktigt kärran sitter det nedre fästet till vingstöttorna fast vid fällning, man släpper bara en sprint i framkanten på vingen och länkaget till alla vingroder och fäller bak vingen.
                        Jag måste släppa nedre fästet till stöttorna och ta bort "bakrutan" för att kunna fälla. Funkar ganska bra ändå.
                        Är nån konstig geometri på originalet som inte stämmer på modellen, orkar inte forska mer i ämnet!

                        Klicka på bilden för större version

Namn: storch31.jpg
Visningar: 1
Storlek: 35,0 KB
ID: 478939Klicka på bilden för större version

Namn: storch30.jpg
Visningar: 1
Storlek: 62,9 KB
ID: 478938Klicka på bilden för större version

Namn: storch32.jpg
Visningar: 1
Storlek: 44,3 KB
ID: 478940Klicka på bilden för större version

Namn: storch33.jpg
Visningar: 1
Storlek: 45,7 KB
ID: 478941
                        Niklas/
                        Absolut söndagsflygare
                        http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

                        Kommentar

                        • Modellflygarn
                          • okt 2006
                          • 452

                          #27
                          Ska bli skitkul att jaga en Bearcat med den här! Om vi flyger riktigt lågt o sakta så kanske....

                          Ursprungligen postat av taygher
                          Läckert!

                          Ser bra ut det där...
                          Helt perfekt kärra att flyga ikapp med i sommar! (Med Bearcat:en) :sarcastic:

                          Skämt åsido, ser fram emot att få se hur vingfällningen fungerar live.
                          Niklas/
                          Absolut söndagsflygare
                          http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

                          Kommentar

                          • Modellflygarn
                            • okt 2006
                            • 452

                            #28
                            Här är ett par bilder på "bakrutan". Eftersom hela idén med fällbara vingar är att kunna montera kärran snabbt och utan verktyg så sitter "bakrutan" fast med ett par pinnar i farmkant och magneter i bakkant. Känns väldigt stabilt!
                            Det ska in en massa stag och annan goja i rutan senare också...

                            Klicka på bilden för större version

Namn: storch38.jpg
Visningar: 1
Storlek: 42,9 KB
ID: 478942Klicka på bilden för större version

Namn: storch39.jpg
Visningar: 1
Storlek: 49,5 KB
ID: 478943Klicka på bilden för större version

Namn: storch37.jpg
Visningar: 1
Storlek: 60,5 KB
ID: 478944
                            Niklas/
                            Absolut söndagsflygare
                            http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

                            Kommentar

                            • taygher
                              • jun 2006
                              • 735

                              #29
                              Helt klart Ubercoolt!
                              Så läckert att snabbt plocka fram en såpass stor kärra ur bilen och bara med några snabba handgrepp få den flygklar! :thumbup:

                              Kommentar

                              • lassebetong
                                • mar 2007
                                • 1255

                                #30
                                Ser fram emot att få studera den live.
                                Misstänker att den får goa flygegenskaper.

                                /Lasse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...