Nybörjare o undrar om denna kärra verkar ok?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • T5
    • jul 2006
    • 1300

    #31
    Fyrtaktare som passar den här typen av trainer är .52-.56 storlek.
    Jag har flugit min LT40 trainer med en OS.52 och nu sitter det en Magnum .52 i den... Helt perfekt motorstorlek!
    Man flyger 30minuter+ på 2.5dl soppa.

    Jag rekommenderar OS.52, Magnum.52 eller (har ingen själv) Saito .56.

    Dessa fyrtaktare kan du sedan montera i en lågvingad sportmodell i 40 storlek. Typ Sig Somethin' extra. Great planes super sportster, Kyosho calmato sports (Tror Bokis har en Calmato Sports med OS.52?)

    Nu när du ändå är uppe med plånboken kanske du ska slå till på en Kyosho Calmato trainer och en OS.52'a ?!? ....
    (Propeller till .52 fyrtakt som funkar bra är APC 12X6 och glödstiftet "OS-F")

    Kommentar

    • rotaxpower
      • okt 2006
      • 47

      #32
      Hej!

      Hej alla trevliga modellflygare
      Nu har jag handlat en calmato 40 trainer! med 40 motor!
      Sitter här o kollar den dåliga engelska byggbekrivningen o tänkte att det är ju säkert fler än jag som har byggt ihop en sån här!
      Så nu har jag lite frågor!
      1. Hur skall vingen limmas ihop o med vad? Tips!
      2. Likaså stabben , ska den limmas?
      3. Vart placera mottagare o ack för tyngdpunktens skull?
      4 Övriga tips, fick med en 10/6 propp extra skall jag använda den istället?
      5. nått mer jag bör tänka på!?

      Tack sålänge! Tobbe

      Kommentar

      • T5
        • jul 2006
        • 1300

        #33
        1. epoxy
        2. epoxy (eller skruvas som jag tror Kyosho kör med)
        3. placeras när du har planet monterat med motor och servon...använd acken att balansera planet på angiven tyngdpunkt. Placera med kardborre från Biltema (säkra med limmad glasspinne)
        4. 10x6 funkar säkert bra, börja med den
        5. Fly low, take risks

        Kommentar

        • rotaxpower
          • okt 2006
          • 47

          #34
          2. behöver jag även limma stabben? isåfall skall jag skära bort klädslen så det blir trärent imellan ?

          Kommentar

          • T5
            • jul 2006
            • 1300

            #35
            Jag har ingen Calmato själv, men är det meningen att man ska bulta fast stabben så kör på det. Följ manualen... "Var noga med loctite på gängorna där du har metall/metall)


            Annars när man limmar stabbe och fena så tar man först bort klädseln, limmar med 30minuters epoxy och använder en vinkelhake för att få fenan 90grader rakt upp.
            Stabben mäter man in genom att ha lika avstånd på höger och vänster sida från stabbens hörn till vingspetsen.

            Kommentar

            • Wåfflan
              • maj 2006
              • 218

              #36
              Jag har för mig att stötstängerna gick väldigt trögt när jag satte ihop min Calmato. jag drog ett par gånger med en fin smärjelduk på stötstången och sen gick det mycket lättare. Se till att det går relativt lätt att röra rodren genom att dra stötstängerna för hand innan du kopplar dom i servoarmen, annars drar servona mycket mer ström och accen trar slut fortare.

              Ett annat tips är att måla "motorutrymmet" med någon förg som tål soppa, själv brukar jag använda en båtfärg som heter International typ 2-3 lager.

              Lycka till!

              Kommentar

              • T5
                • jul 2006
                • 1300

                #37
                Man kan också spraya lite teflonspray i stötstångsröret så blir det bra glid...
                Sen som Wåfflan säger bör man bränsleskydda träytorna i motorutrymmet, annars tränger soppastänk in i trät och löser upp limmfogar etc...
                Du kan antingen måla med nån bra lack eller ännu enklare:
                Blanda 30min epoxy i en plastmugg, sänk ned plastmuggen i en annan mugg/kopp med hett vatten i.
                När epoxyn värms upp blir den lättflytande och kan enkelt penslas.
                Epoxyn härdar sen till en tunn och genomskinlig yta som är stenhård och bränsletålig.


                ps. Jag tror mig har läst att folk har problem med bränsletanken på Calmaton. För att vara säker kan du köpa en bra tank på hobbybutiken.
                6-8 oz Dubro eller GreatPlanes tank.
                (Gör lite efterforskning om jag har rätt )

                Kommentar

                • sundqvistjohan
                  • jul 2006
                  • 1289

                  #38
                  Läste en recension av Hangar 9 P-51 Mustang PTS i novembernumret av "Radio Contro Model Flyer" (tråden handlade ju ursprungligen om denna modell) och recensionen var övervägande positiv. Kärran kan tydligen flygas som en trainer med sina hjälpmedel (extra genomskinlig rak framkant som förstorar vingen och eliminerar "tip stall", fixerade flaps och luftbromsar).

                  Ett par utdrag ur artikeln: ..."to see if she'd stall at all, we took it well up, chopped the throttle and then applied full up elevator. This resulted in the model bobbing slightly, but refusing to stall, making it possible to fly circuits whilst holding in full up elevator and steering with the ailerons - most weird, but it goes to show how well the stabilisation system works"

                  "Hangar 9 understand what attracts new fliers... is not a high wing trainer, but a scale model of the fighter variety. The strength of this model is that none of the training aids are permanent"

                  ..."now beginners really can have their cace and eat it!"

                  Testpiloten Tony Draper ger dessa utlåtanden - men Rotaxpower du har knappast köpt din Calmato i onödan, man kan ha mycket glädje av BÅDE en Calmato och en Mustang :-)

                  Kommentar

                  • rotaxpower
                    • okt 2006
                    • 47

                    #39
                    hehehe! Ska jag vara riktigt ärlig har jag faktiskt nästan bestämt mej för att köpa en som kommer till sverige nästa vecka o lägga på hyllan! Men hade tänkt stoppa i en OS 52 fyrtakt i stället då! Kan ju va bra att ha efter en sisådär 40- 50 pass med calmaton o man har tröttnat lite

                    Kommentar

                    Arbetssätt...