Piper Pawnee

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anpe
    • nov 2007
    • 40

    #1

    Piper Pawnee

    Är det någon i denna flygskvadron som har några tips om denna kärra från Hangar 9?

    Piper Pawnee
    Spv: 2032mm
    Längd: 1417.3mm
    Wing Area: 60.77 dm2
    Flying Weight: 3.6–4 kg
    Engine Size:.46–.52 2-stroke; .62 –.82 4-stroke

    Hur är flygegenskaperna?
    Är den värd att satsa på?

    // Anders
    Bifogade filer
  • Ompa
    • aug 2006
    • 2961

    #2
    Vet att den fick bra betyg i en recencion som gjordes av Model Airplane News. Bra flygegenskaper. Kan leta upp det nummret och återkomma med mer detaljer om så önskas? :ciao:
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby
    :crazy_pilot:
    //Tomas//

    Kommentar

    • T5
      • jul 2006
      • 1300

      #3
      Den + Saito FA82 lär vara en kanonmaskin för att cruisa lite fint med.

      Kommentar

      • Ompa
        • aug 2006
        • 2961

        #4
        Enligt recencionen i MAN så skriver artikel författaren (Något bantat) som följer:

        Ett lätt och starkt bygge i balsa och plywood. Byggd & Klädd av experter i tre fräscha färger med en motorkåpa av glasfiber som matchar klädseln perfekt.
        Alla nödvändiga tillbehör följer med.
        Direkt monterad ur kartongen tog det "Three comfortable after-dinner sessions" och monteringen gick helt felfritt.
        Ett enkelt "bygge" men som alltid, läs först igen om HELA manualen innan du börjar montera för att undvika några retsamma fel.
        Modellen fick en Saito 82 fyrtaktare i nosen med kraft som räker till mer än bara "besprutnings flygning". Modellen är en fröjd att flyga, klara lätt enklare aerobatic´s såsom roll, loop, Cubanska åttor etc. I övrigt så är den ganska odramatisk som modell men ger ett snyggt skala intryck när man kommer och gör en touch and go eller långsam förbiflygning på fältet. Modellen skulle också mycket väl kunna rekomenderas som första lågvingade modell för nybörjaren som vill ta steget från sin högvingade trainer tack vare dom snälla flygegenskaperna. Jag (artikel författaren) använder min modell när jag vill relax/mys flyga och ta det lite lugnt på fältet.
        Denna modell rekomenderas varmt.

        När jag i går kväll läste denna artikel och sedan surfat och sökt lite om Piper Pawnee blev jag fruktansvärt sugen att köpa en kärra själv :man_in_love:
        Och självfallet modda den lite. Navigationsljus, en liten diod i saftblandaren på cabintaket, besprutnings rör på vingens undersida, pilot så klart etc etc. Något att tänka på. :hmpf:
        Går du i köpar tankar anpe, så köp. Verkar vara en helt ok maskin.
        Modellflyg
        En Stört-skön hobby
        :crazy_pilot:
        //Tomas//

        Kommentar

        • wesse
          • maj 2007
          • 5864

          #5
          beställde denna kärra i början på sommaren men det har ännu inte kommit så jag är redan less på den.....

          Kommentar

          • LAB
            • dec 2007
            • 634

            #6
            Ursprungligen postat av wesse
            beställde denna kärra i början på sommaren men det har ännu inte kommit så jag är redan less på den.....
            SURGUBBE:aetsch:
            Lasse

            Kommentar

            • Ompa
              • aug 2006
              • 2961

              #7
              Ursprungligen postat av wesse
              beställde denna kärra i början på sommaren men det har ännu inte kommit så jag är redan less på den.....
              Påt igen bara :secruity:
              Modellflyg
              En Stört-skön hobby
              :crazy_pilot:
              //Tomas//

              Kommentar

              • anpe
                • nov 2007
                • 40

                #8
                Härligt, verkar vara en kanonkärra.Tack för infon.
                Mycket lutar åt en beställning men man blir
                lite avskräckt om Wesse har väntat ett halvår.
                Var ska man alltså beställa om man vill ha leverans innan säsongslutet?

                // Anders

                Kommentar

                • bokis
                  • maj 2006
                  • 5041

                  #9
                  Problemet har varit försenade leveranser från grossisterna,inget o göra åt tyvärr..Jag e sugen jag med...
                  // Bokis

                  ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                  (nu även med biskvier!)

                  Kommentar

                  • KG
                    • maj 2006
                    • 50

                    #10
                    Det kommer en pall med Hangar-9 Piper Pawnee, till Östersunds Modellhobby 25/9 eller 26/9 många är redan förbokade, men några finns säkert kvar.
                    //KG

                    Kommentar

                    • wesse
                      • maj 2007
                      • 5864

                      #11
                      Ursprungligen postat av T5
                      Den + Saito FA82 lär vara en kanonmaskin för att cruisa lite fint med.
                      ska ju va en satio 100 minst i denna maskin...ska ju för fasen få den te o pina på lite o så hovrar jag ju numera:willy_nilly:

                      denna maskin avänder dom ju även o släcker bränder med o inte går det ha en slömotor i då för när det briunner då är det ju brått..

                      mvh Wesse med full kontroll

                      Kommentar

                      • anpe
                        • nov 2007
                        • 40

                        #12
                        Japp, då var man övertygad.
                        Pipern är beställd, får se om det blir en 100 eller 82:a.

                        // Anders

                        Kommentar

                        • Ompa
                          • aug 2006
                          • 2961

                          #13
                          Personligen skulle jag nöjt mej med en 82;a. Men det är jag det, skala nörd som man är :ciao:
                          Modellflyg
                          En Stört-skön hobby
                          :crazy_pilot:
                          //Tomas//

                          Kommentar

                          • DrHanke

                            • maj 2006
                            • 5250

                            #14
                            Hörde att pallen anlänt å en massa paket ligger på posten till de som väntar Så var första omgången slut...
                            //DrHanke

                            *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

                            Kommentar

                            • LAB
                              • dec 2007
                              • 634

                              #15
                              Hej jag backade ur jag köpte ju en ESM Dc3a ,så jag hoppas någon annan blir lycklig:p
                              Lasse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...