Piper Pawnee

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anpe
    • nov 2007
    • 40

    #46
    YES..!! Tomten kommer i v 50.. Pawnee + skidor = ? Är detta möjligt?

    Kommentar

    • Ompa
      • aug 2006
      • 2961

      #47
      Fick tag på min hos Fullkontroll för två veckor sedan :th_jtteglad:
      Har däremot inte hunnit gjort så mycket ännu mer än att jag fått landstället på plats för att lättare handskas med modellen när jag ska bygga/montera den.
      Tänkte först knycka en Barbie docka till pilot av min lilla tjej, men Barbie var alldeles för small & tanig för att passa på ett snyggt sätt bakom spakarna på denna kärra, däremot så en av äldsta grabbens Action-Man figurer passade som handen i handsken. Synd bara att den väger bly och lite till... :banghead:
      Bifogade filer
      Modellflyg
      En Stört-skön hobby
      :crazy_pilot:
      //Tomas//

      Kommentar

      • LIP
        • maj 2006
        • 1315

        #48
        Ser ut som Östersund får en sändning i slutet av vecka 50, igår hade han tydligen 4st som inte var förbokade kvar.

        /Lasse

        Kommentar

        • Rc-flygare
          • apr 2007
          • 48

          #49
          Hej!
          Fick min Pawnee för någon månad sedan. Beställde den i april!!
          Hur som helst är det enkel att få ihop. Stabben är ett kapitel för sig då den är delad i två halvor som måste stagas med dubbla wires på över och undersidan får att sitta på plats. Arrangemanget/linkaget som Hangar 9 skickat med funkar visserligen bra men är alldeles för "oskalalikt". Bytte ut det hela mot vantskruvar och wires från Proctor.

          En sak att notera är att modellen lätt blir framtung! Det fäljer med ett motorfäste i aluminium som jag snabbt bytte mot ett i nylon för att fixa tyngdpunkten.

          Annars mycket hög kvalitet på modell såväl som på tillbehören.

          Avslutningsvis kan jag bara säga att det är en ARF så den går varken skalamässigt eller kvalitetsmässigt att jämföra med en skalamodell som byggts på riktigt men som sagt, som substitut om duger den om man inte kan eller vill bygga på riktigt!

          /Lennart

          Kommentar

          • anpe
            • nov 2007
            • 40

            #50
            Lennart,
            publicera gärna lite bilder över din lösning av installationen av stabben.
            Vilken motorsetup har du tänkt använda?

            // Anders

            Kommentar

            • Ompa
              • aug 2006
              • 2961

              #51
              Ber att få hålla med anpe, skulle vara intressant se vantskruvarna & vaijer lösningen från Proctor, och en bra adress att beställa i från kanske??
              Modellflyg
              En Stört-skön hobby
              :crazy_pilot:
              //Tomas//

              Kommentar

              • rnermfors

                • jul 2008
                • 123

                #52
                Ha den äran på födelsedagen ANPE. 45 är inget, det finns dom som blir 100.

                Kommentar

                • Rc-flygare
                  • apr 2007
                  • 48

                  #53
                  Motorsetup...

                  Eftersom Pawnee'n är långnosad har den en klar tendens till at bli framtung. Har funderat lite över vilken motor jag skall använda. Nu är det så att jag uteslutande använder OS och LASER motorer så valet stod mellan OS55AX (2-takt), OS70 (4-takt) och LASER 70 (4-takt). Jag kommer att börja med att installera en OS55:a som jag tidigare använt i en annan modell. Motorn är ruggigt stark och jag kommer att använda en Bisson pitts-dämpare. Skall sedan provflyga modellen utan motorkåpa för att se om det funkar som jag vill. Denna motor drar en APC 13x6 utan problem så kraft finns. Modellen är oxå hyfsat lätt. Fördelen med Laser'n är att den är betydligt kompaktare/lägre än os 70:an och kan därmed integreras helt i kåpan utan att ta upp några fula hål.

                  Vantskruvar köper ni från PROCTOR i USA
                  http://www.proctor-enterprises.com/p...rnbuckles1.htm

                  Proctor har även wires om er "lokala" handlare inte har.

                  /Lennart

                  Kommentar

                  • ssn
                    • maj 2006
                    • 796

                    #54
                    Ursprungligen postat av anpe
                    Är det någon i denna flygskvadron som har några tips om denna kärra från Hangar 9?

                    Piper Pawnee
                    Spv: 2032mm
                    Längd: 1417.3mm
                    Wing Area: 60.77 dm2
                    Flying Weight: 3.6–4 kg
                    Engine Size:.46–.52 2-stroke; .62 –.82 4-stroke

                    Hur är flygegenskaperna?
                    Är den värd att satsa på?

                    // Anders
                    Nyfiken jag också... Go kärra!
                    Sosen

                    Kommentar

                    • anpe
                      • nov 2007
                      • 40

                      #55
                      Fortfarande ingen som kan ge en upplevelserapport från en premiärflygning?
                      Jag har också problem med att den är framtung med en OS55AX monterad, tacksam för tips för att lösa detta lilla problem.
                      // Anders

                      Kommentar

                      • wesse
                        • maj 2007
                        • 5864

                        #56
                        Ursprungligen postat av anpe
                        Fortfarande ingen som kan ge en upplevelserapport från en premiärflygning?
                        Jag har också problem med att den är framtung med en OS55AX monterad, tacksam för tips för att lösa detta lilla problem.
                        // Anders
                        framtung med en os55 hm o jag som ska ha en satio 100 i min tur du sa det får checka detta lite då....

                        Kommentar

                        • rnermfors

                          • jul 2008
                          • 123

                          #57
                          Tejpa en skiftnyckel på stabben Anders.:icon_pidu: Du såg ju hur fint min flög(ett par meter)

                          Mvh Robban

                          Kommentar

                          • AM
                            Debattglad entusiast

                            • maj 2006
                            • 3464

                            #58
                            Den flyger mycket bra. Roy har haft sin i luftenmed en RCV-91. Fick lägga acken längst bak i kroppen.
                            Det är denna modell som är filmad i inlägg #33.
                            Mvh
                            Ove
                            Ove (AM) Nielsen

                            Kommentar

                            • Lancair
                              • maj 2006
                              • 39

                              #59
                              Har flugit min H9 Pawnee ca 1,5 timme. Den flyger otroligt stabilt och med halv klaff kan man flyga riktigt sakta. Loopar snyggt, gör stora rollar o fixar inverterad flygning, wing over etc. Har en Saito 82 i nosen och har inte haft några problem med TP. Kul att landa, med full klaff får man stötta med lite motor o landningssträckan blir kort. Kort sagt - en av de trevligaste modeller jag haft på länge - den blir nog kvar i hangaren ett tag.

                              Enda nackdelen med modellen är den bedrövligt tråkiga färgsättningen. Den är SVÅR att se i luften när det är snö o gråväder - det krävs nog sol o blå himmel för att den ska synas bra. Har lagt på gul signalfärg på fenan och på vingarna för att se den bättre.

                              Kommentar

                              • anpe
                                • nov 2007
                                • 40

                                #60
                                Tja, det börjar närma sig provflygning men en fråga återstår när det gäller TP.
                                Ska man väga in TP:n med eller utan soppa i tanken?
                                Tacksam för alla tips.

                                // Anders

                                Kommentar

                                Arbetssätt...