Krach-kit

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Medeashusse
    • maj 2013
    • 959

Jo Tjena!
    Medvindssväng, är det så det heter....
    Fick en grundkurs i det idag när jag skulle göra inflygningarna mot landningsbanan. Vinden bokstavligt bankade ner planet mot backen när jag svängde in för landning. Det blev några desperata räddningar innan jag "lyckades" "landa".
    En annan rolig sak, under ett av landningsförsöken, var när jag fått ner planet på 3-4m höjd och jämnhöjd med mig själv så "stannade" det i en vind by. Hann i varjefall tänka tanken att försöka sätta ner det, men fipplade naturligtvis till alla kontroller och fick dra på för ett nytt försök. Det hade varit lite coolt att landa som en Harrier!
    (Nej, jag har inte dragit ner i backen ÄN!! )

Ok, då läste jag fel på ID-listan ID 2 ska det vara för ES II.
    Men vad jag förstår så är alla på listan 5 kanaliga?
    De här variationerna hittar jag hos leverantören, men ingen av dom har ID 2.

Måste jag då ha en sändare som jag kan programmera dvs byta ut den jag har för att kunna använda 6 kanaler?

Snart börjar nog mina två hjärnceller att koka!

Hmmmm..... Låter som om jag bör reda ut en del groll som jag har med mina spakar på sändaren, innan börjar svetsa på klaffar på planet..
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• pgrts
      • jun 2006
      • 2015

Ursprungligen postat av Medeashusse
      ..Men vad jag förstår så är alla på listan 5 kanaliga?
      De här variationerna hittar jag hos leverantören, men ingen av dom har ID 2.
      Det finns ett gäng olika ID men autopartner har kanske inte alla hemma på hyllan.
      Du verkar ha rätt i att det inte än ligger ute flerkanalare med mer än 5 kanaler även om sändaren supportar fler.
      I ärlighetens namn så använder man oftast inte flera kanaler utan Y-kabel på de första planen man flyger - såvida man inte köper en skalakärra med en gång och tycker att det är kul att stå på marken och fippla med ljus och andra finesser som man inte har tid att tänka på när man flyger.
      Du har ju det första modellminnet ledigt för en mottagare utan ID-nummer och där kan du lägga in en 6-kanals mottagare som du får programmera med pinnarna på din sändare.

Som sagt - tänk på att ha gas på modellen när du gör en sväng även om du glider långa sträckor utan att motorn är i gång.
      Du kommer att märka om du behöver kvarts gas eller mer för att få lite lagom drag med luft över rodren.
      Landa harrier i motvind är ju fräckt med en ES - men det kan straffa sig. Ofta så sjunker vindhastigheten rejält närmast marken så att planet stallar den sista decimetern och då kan det gå illa för ställ och propeller på ett lite mera avancerat plan.

Din SX är till skillnad mot många andra RTF-burkar helt kompatibel med större mera avancerade sändare så du kan fortfarande ha alla plan du köper till din SMART om du senare köper en avancerad sändare där du kan göra alla avancerade grejor med många kanaler.

Kommentar

• Medeashusse
        • maj 2013
        • 959

Jahapp, då har även jag rättat in mig i ledet!!
        En Touch & go som gick bra ända till jag kom till bokstäverna g och o. Vred till lite på skeven och vingen fastnade i underlaget. :'(

Hur gör jag nu och då tänkte jag på leden till höjdrodret. Hur f-n limmar man en ledad yta??? Eller ska jag beställa nytt?

Bifogade filer
        Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• Medeashusse
          • maj 2013
          • 959

Ha, ha!
          Nu hamnade tråden på ursprungsämnet igen!

Kommentar

• Skrotiz
            • jun 2009
            • 540

Där får du nog förstärka med ett gångjärn, men något sådant har du säkert inte hemma.
            De går att limma dit stabilisatorn och sen tejpa en led till höjdrodret men någon annan kanske har nå bättre förslag?

Kommentar

• Medeashusse
              • maj 2013
              • 959

Okidokie!
              Eftersom att jag alltid lyssnar på vad ni säger så gjorde jag det naturligtvis i detta fallet också!

Lim och tejp blev det!
              Bifogade filer

Kommentar

• grand14
                • aug 2012
                • 73

Du kan köpa förstärkt paktejp det funkar jävligt bra. håller längre än vanlig tejp.http://www.witre.se/tejp-glasfiberfo...102442319.html
                Du kan även använda såna här http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=103
                Funkar riktigt bra.

Kommentar

• Medeashusse
                  • maj 2013
                  • 959

Tog vad som fanns till hands och det var apotekets sår/förbandstejp!

Men ska nog ta beställa hem lite andra typer av tejp o gångjärn för att ha till hands i krasch-kitet. Det verkade ju vara bra grejer och jag antar att jag kommer behöva repa igen!

Skrotiz, var det sådan gångjärn som Grand14 länkade till som du menade, eller hade du ytterligare versioner du tänkte på?

Kommentar

• pgrts
                    • jun 2006
                    • 2015

Det finns många lagningar.
                    Vävtejp, gaffatejp, ducktape är några namn på samma vara. Bra klister så det går att klippa smala remsor.

Någon gillar att använda smältlim som man trycker i med limpistol och sedan snabbt stryker av så att leden bara blir någon halvmillimeter tjock.

Nackdelen med gångjärn är att de tar större stycke med sig nästa gång du ska träna t-o-g ;:banghead:
                    En annan fördel med ES jämfört med många kinakopior at just att alla delar finns att köpa som reservdel :applouse:

Kommentar

• Medeashusse
                      • maj 2013
                      • 959

Ha, ha!
                      Ja, det finns i princip alla detaljer att köpa och jag tror att man kan få ett helt skrov för 6-700 spänn.

Jag börjar med utmattnings och belastningstest på Apotekstejpen och återkommer med en fullständig analys! :p

3M Transpore
                      Bifogade filer

Kommentar

• Medeashusse
                        • maj 2013
                        • 959

Appropå landningar, så måste jag trots allt säga att klaffar hade varit uppskattat....
                        Men jag lär mig ju en hel del på att inte ha det!

Kommentar

• Medeashusse
                          • maj 2013
                          • 959

F----n! Det blev för bra! Roderhornet höll på att lossna, hann upptäcka det vid en mellanlandning. För mycket sårtejp..

I varjefall så gick T o G bättre och det var nästan så jag prickade 50% framför mig själv och inte 20m bort! :thumbup:
                          Senast redigerad av Medeashusse; 2013-05-27, 18:33.

Kommentar

• Skrotiz
                            • jun 2009
                            • 540

Den där lagningen ser ju helt okej ut!
                            Verkar de funka bra?
                            Jo dom där gångjärnen som grand14 länka till funkar bra men en ordentlig tejpning funkar också fint

Upp å på't igen bara!

Kommentar

• Medeashusse
                              • maj 2013
                              • 959

Njaeee...
                              Den funkade inget bra! Var ute o testade senare under dagen. Rodret blev så trögt att roderhornet lossnade och limningen av vingen vek sig. Vete f-n om jag inte ska beställa nytt.

150 spänn för bakdelarna, vinge o sidoroder, men funderar på om det inte är lika bra att ta ett helt skrov för 695 kr. Vad tror ni?
                              Om de inte blir använda så tänkte jag att man kunde ha dom o mixtra med, typ bygga vingar med klaffar o andra idéer.
                              Ha, Ha! Om jag får slut på idéer så vet jag exakt i vilket forum jag ska fråga!!

Kommentar

• Medeashusse
                                • maj 2013
                                • 959

Nya krafter!

Gjorde ett försök till.

Försänkta, limmade 0,8 pianotrådar på varje sida. Funderade på att trycka dom rakt igenom vingen först, men insåg att jag antagligen inte hade tillräckliga motoriska egenskaper... Varför jag valt de olika längderna har jag inte aning om, det bara blev så.

Nytt, grövre roderhorn med större kontaktyta.

Vet inte om vingen blev alldeles för rak, men rodret gick mycket lätt igen.
                                Eller rättare sagt jag vet inget överhuvudtaget, men jag testar o ser om det funkar!
                                Bifogade filer
                                Senast redigerad av Medeashusse; 2013-05-28, 01:03.

Kommentar

Arbetssätt...