Krach-kit

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Medeashusse
    • maj 2013
    • 959

Ehhhh.... En liten, liten fråga till! Om jag gör en riktigt skarp gir med skevrodren, är det rätt tänkt att jag stödjer med sidorodret, ungefär som knivseggen, istället för att joxa med höjdrodret?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• Medeashusse
      • maj 2013
      • 959

Projekt Cessna, igen.

Fortsätter med min lite halvsorgliga Cessna renovering/vrakreparation.
      Pratade med säljaren i veckan och för att göra en lång historia kort, så är vi inte precis kompisar, överhuvudtaget...

I vilket fall, så har jag bestämt mig för att inte stampa på det hårt, flera gånger och stoppa ner det i soptunnan, utan se om jag kan lyckas att få upp det i luften. Har lärt mig en hel del hittills på den här Cessnan, så varför inte fortsätta!

Iofs så kommer jag antagligen krascha det, men det är en helt annan sak!

1. Stagen som finns under vingarna, är de bara skaladetaljer eller måste de sitta där för att stabilisera på riktigt? De är ordentligt trasiga i fästena, därav frågan.

Vingarna är fastskruvade och har rör emellan sig. Tänkte att funkar det utan stag på en ES så kanske det funkar på en Cessna!?

Om det nu måste vara stag där så måste jag hitta på en lösning för de finns inte som reservdelar.
      Antingen så får jag klabba ihop något med de gamla trasiga eller hitta på något nytt.
      Naturligtvis fick jag en bright idé om att sätta dit stötstänger med justerbart fäste, men frågan är om de kommer funka? Det är 2 mm tråd.

Vad tror ni!?

Nästa fråga får bli en form av bildgåta!

Har aldrig monterat en propeller innan, så jag behöver lite hjälp med att reda ut prylarna jag har.
      Vad jag förstår så är spinnern desintegrerad och finns inte mer. Det som gör mig lite orolig är att det inte är originalpropellern som finns utan någon annan sort. Jag får den inte att sitta tight mot axeln, men när jag drar år "skruven" och varvar lite så verkar den inte vobbla.
      Det ser ut som följer:

Anyone!?

(Jaaaa, jag vet! Jag skulle köpt en EasyCub eller FunCub istället!) :banghead:
      Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• multipass
        • aug 2011
        • 270

Ursprungligen postat av Medeashusse
        Projekt Cessna, igen.

Fortsätter med min lite halvsorgliga Cessna renovering/vrakreparation.
        Pratade med säljaren i veckan och för att göra en lång historia kort, så är vi inte precis kompisar, överhuvudtaget..
        (Jaaaa, jag vet! Jag skulle köpt en EasyCub eller FunCub istället!) :banghead:
        Tråkigt med säljare som inte bryr sig annat än å plocka folk på pengar. När både säljare och köpare är nöjda med varann har man gjort en bra affär.
        Tycker man ska stötta med sida..mest hela tiden för att få in rätt styrning så tidigt som möjligt i mode 2 och det har nog tagit längst tid för mig att lära. just motor+höjd+skev gick hyfsat i början men när samtidigt sida skulle till kuggade det över i huvet men nu går det bra.
        Smart med "kullinkstagen" som vingstöttor! hade nog inte jag kommit på själv! Sen brotscha propeller istället för att borra. Jag "brotschar" prop. med dom här filarna(tre/fyrkantiga) i borrmaskin. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...ar-6-st-19996/

Viktigt att prop spårar alltså inte vobblar som inte är så bra.. skakar o lever fan hela fästet kan lossna då av vibrationer

Kommentar

• pgrts
          • jun 2006
          • 2015

Visst är det viktigt med vingstötta på en del modeller. Jag tror inte att vingbalken i Cessnan är så lång utan att det behövs en stötta. Men som du visar kan det lika väl vara en stötstång eller en lina. Det är dragkrafterna i ex en looping som ska tas upp så att vingen inte knäcks. Gissar att du inte kommer att bunta med den kärran ;-) Propellern är säkert bättre än original om det nu är en storlek som motorn orkar dra runt utan att bli för varm. Bakplattan till spinnern är väl för 3-bladig så rensa kanterna så att den blir jämn och se till att allting är i balans. Vibrationer kommer att döda modellen snabbt. Det finns flera bra snuttar på tuben om hur man balanserar proppar, men som "flygplans-ingenjör" kommer du säkert på något sätt.

Kommentar

• Medeashusse
            • maj 2013
            • 959

Det stämmer vingbalken är ganska kort uppskattningsvis, så det får bli stag på den. Iofs så är jag inte säker på längden eftersom jag inte fått balken ännu, en månad efter att jag betalat.
            Meckar jag dit de gamla stagen så blir det någon form av permanent lösning och det vill jag inte. Måste kunna ta av vingarna smidigt.

Testar o ser om jag kan snickra ihop något med de andra stagen. De har snäpplås så det borde bli smidigt.
            Ska fila till fästena i skrov o vingar och borra nya hål, så får vi se om det blev lika bra som jag hoppades på!
            Var inne på att vänstergänga ena änden och få någon form av vantskruv, men la ner den idén, orkar inte riktigt.
            Även en flygplansingenjör kan tappa lusten ibland!

Ha, ha! Ja, Vi får se om motorn brinner upp! Då lovar jag att ni kommer få se bilder på när jag packar ihop och komprimerar hela flygplanet!

Det finns även en "torpedvägg??" där motorfästet sitter som har en halvtaskig lagning, så jag borde nog ha hjälm när/om jag provflyger.

Ska mickla dit propellern och varva rejält för att se om det funkar.

Den var redan förborrad så det är bara att trycka dit den, det är väl mer det att det finns ett litet glapp gentemot axeln som jag som lekman inte gillar. Fick med lite adaptrar och någon prop-saver, men inget av det verkar passa på den här propellern.

Har på enklaste vis försökt kolla balanseringen på den och den verkar kunna "hänga" på alla håll utan att slå över.

Allright, då fortsätter jag att stötta med sidoroder! Har iofs upptäckt att på vissa skalamodeller bromsar det upp planet rejält och man måste släppa, men på andra så funkar det suveränt!

Kommentar

• pgrts
              • jun 2006
              • 2015

Kan du inte svarva till en egen vingbalk av ett "kvastaskaft"? Har du glapp kan du ju alltid vira om lite gängtejp till proppen sitter utan att glappa. Varva inte upp om du har obalans - såvida du inte har hjälm med visir över hela kroppen.....

Kommentar

• Medeashusse
                • maj 2013
                • 959

McGyver fick en ändå bättre idé än kvastskaft!
                Jag var faktiskt på Biltema häromdagen och kollade på deras gångstavar i kolfiber, just därför! :p

Man kanske kan limma fast handtagen på sändarspakarna eller nåt!?

Tyvärr, var de koniska så det bidde ingen vingbalk.. :(

Ok, var det så enkelt! Gängtejp, jag trodde att jag skulle behöva beställa ett par kartonger med grejor för att hamra fast propellern rätt! Vad bra!

Hur hårt ska jag dra åt? Lagom, hårt eller mycket hårt? Ja, det är svårt att definiera här men ändå, när eller långt ifrån gängpaj...

Tja, det blir som vanligt. Jag har alltid en förmåga att välja fritidssysselsättningar som kräver någon form av kroppsskydd!
                Senast redigerad av Medeashusse; 2013-06-30, 23:32.

Kommentar

• pgrts
                  • jun 2006
                  • 2015

Tänk bara på att det är aluminium du jobbar med. Lätt att ta i för hårt med släggan. Gåstavar har jag inte funderat över men långa teleskopmetspön är alltid bra att ha i bilen om man ska fiska ner en modell. Hörde berättas om en finne - Olli - som hade grejor att fiska ner moder från träd 30 meter upp - impad är ordet. När man sen pajat spöt kan man såg itu rören i delar och ha till mycket trevligt. En vingbalk som jag hittade på ICAs blomsteravdelning är en plastklädd grön pinne - plasten är i bambu-stil med lite "rällor". Strippad från plasten är det ett tunnväggigt stålrör som inte väger många gram.

Kommentar

• Medeashusse
                    • maj 2013
                    • 959

Det där med spö fick jag tips om för ett tag sedan, det gällde när man flög över sjöar. Han hade med sig kastspö för att få in misslyckade landningar.

30m är inte dåligt, det är VÄLDIGT långt upp i luften! :eek:

Jag ordnar säkert en vingbalk, men har ju hoppats i det längsta på att den skulle dyka upp tillsammans med ett antal andra "restnoterade" saker.

Om det är någon som har ett, typ ICA-tips, på ett rör som är 10mm så emottages det tacksamt!

Annars får jag åka till den lokala "sme'n" o kolla om han har något på lager

Kommentar

• Thomas
                      • jun 2006
                      • 7682

Dom där grönplastade blompinnarna som Patrik nämner är ett säkert kort!
                      Har använts i diverse modeller i ett hobbyrum nära mej...
                      Retroholic!

Kommentar

• Medeashusse
                        • maj 2013
                        • 959

Ok, så dom är 10mm!? Då ska jag svänga förbi en ICA-butik nära mig och inhandla ett dylikt stycke rör!

Kommentar

• Thomas
                          • jun 2006
                          • 7682

Precis!
                          Mätte precis, och mitt skjutmått säger precis 10 mm...

Precis!
                          Retroholic!

Kommentar

• Medeashusse
                            • maj 2013
                            • 959

Det är ju lysande, tack tack! :thumbup:

Kommentar

• Medeashusse
                              • maj 2013
                              • 959

Saker o ting verkar bara bli värre o värre!

(Tack Örjan för en otroligt snabb affär!)

Kommentar

• Medeashusse
                                • maj 2013
                                • 959

Då ska vi se om jag kan få lite hjälp igen!

Armadan ser idag ut som följer:

1. Easy Star II
                                2. FMS Cessna
                                3.
                                4. Sbach 342 1900 mm

Kan ni hjälpa mig att fylla i det evolutionära hålet på punkt 3, eventuellt med en punkt 3.5 också?
                                Det känns som steget mellan Cessna och Sbach kommer sträcka ljumskarna ordentligt. :p

Kommentar

Arbetssätt...