Krach-kit

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas

    • jun 2006
    • 7673

    #376
    Ska'ru bygga nåt från scratch, försök att hitta ett 'laser cut kit' från nån tillverkare, där brukar bitarna falla på plats som om det vore Legoklossar.
    Alternativet är att skära/såga ut alla bitar för hand!
    Och...
    INTE för puttenuttigt!
    En normal nybörjarbyggsats börjar på minst 1.20m i spännvidd...
    Retroholic!

    Kommentar

    • Medeashusse
      • maj 2013
      • 959

      #377
      Ahaa, så stort!?
      Tja, varför inte! En stor Spitfire kanske...

      Har ju precis fått hem ett plan som jag betalat för, som jag i skrivande stund sitter o reparerar utan att jag själv har kraschat det, så varför inte köpa en modell o sätta ihop!
      Senast redigerad av Medeashusse; 2013-06-20, 23:04.
      Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

      Kommentar

      • Medeashusse
        • maj 2013
        • 959

        #378
        Några bra idéer om hur jag ska fästa batteriet, får inte bli som sist med ES:en när batteriet lossnade och planet dansade maccarena i luften innan det avslutade med att idissla gräs!
        Tänkte först sätta det direkt på luckan och dra åt med band, men blev osäker på om det var en bra idé?


        Och när jag ändå håller på, är det någon som känner igen en sån här manick? Finns ingen text och inte ens en siffra på den. ESC?



        Glad midsommar förresten!
        Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

        Kommentar

        • pgrts

          • jun 2006
          • 2015

          #379
          Det där verkar vara skrot. Men det har säkert varit ett fartreglage en gång i tiden. Man tar nog inte och löder / klipper bort sladdarna om den hade funkat. Och var inte rädd för att bygga mindre modeller för att lära dig bygga. Allt behöver inte förses med stora motorer. Dumas och Herr är fina fabrikat och det finns även fina Checkiska byggsatser om man vill ha lite terapi kulna nätter. Kolla på bilderna i följande länk - där tror jag inte att det funnits så många laserskurna pinnar ;-) http://smos.homeunix.net/skala12.html
          ___________________
          patrik@pgdata.se

          Kommentar

          • Medeashusse
            • maj 2013
            • 959

            #380
            Mycket trolig att det är skrot liksom som det mesta på planet. Orkar inte ringa o fråga säljaren, vet att jag kommer bli riktigt otrevlig mot honom angående planets skick och lite andra osnygga saker. Det får vara, jag har viktigare saker för mig. Iofs var ES:n som ingick i köpet mycket fin, men Cessnans skick gör att köpet blev ganska sopigt i slutet ändå.

            Som Dvogonen uttryckte det i tråden "Nu har det hänt", "friflygning är för masochister" och de ser verkligen ut att gilla det!
            Nä allvarligt, det måste vara bra att några försöker hålla liv i det. Har svårt att tänka mig att det går övertyga en 12 åring att köra med gummibandsmotor om hen sett ett häftigt motorplan innan. Förresten, det gäller nog för barn i 40 års åldern också! :-D
            Men för min del är det först o främst byggandet o momenten som är viktiga, gummibandsmotor gör inte så mycket. I varjefall inte idag, men vi får se vad jag tycker när det väl blir dags!

            Batteriet o batteriluckan? Ska jag binda ihop det med luckan?

            Vad och var kan/bör jag förstärka planet?

            Ska jag smälla dit större däck, typ buggy för att klara start o landning på ojämnt underlag? De som sitter där nu är 45 mm i diameter.
            Om jag ska göra det vilken typ, gummi, skum eller finns det typ ballongdäck?
            Senast redigerad av Medeashusse; 2013-06-21, 10:50.
            Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

            Kommentar

            • multipass
              • aug 2011
              • 270

              #381
              MH en glad mittensommer är vad du är värd efter dina "luftaffärer" hehe Att "strappa" fast acken i luckan är ingen dum ide´..om luckan klickar, alltså sitter fast i ramen. Annars säkrare med kardborre i botten på ackutrymmet men kanske jobbigare o få loss. Detta verkar vara ditt minsta bekymmer nu ifall inte "reglaget?" får vara med i ringlekarna längre?? på bilderna verkar esc;n vara helt när det sitter i planet? avklippta strömsladdar? Ett nytt reglage (30A?) och FlyMetoSaahara är redo för nya tricks) Bara det att det verkar vara en Gravityack gör ditt begköp rätt så förtröstansfullt.
              60mm skumdäck jaadå och sen bort med hjulkåporna (ifall du kör från fussballplattenstacken) annars kan du låtat vara som det är.
              /m

              Kommentar

              • Medeashusse
                • maj 2013
                • 959

                #382
                Tackar och önskar det samma!

                Var nog lite otydlig, fartreglaget är ok och det har jag satt på plats redan!
                Manicken på bilden låg tillsammans med de bortslitna, spruckna och bortmonterade delarna i kartongen.

                Ahaaaa!
                Vad är en Gravityack och vad har man den till?

                Nja, det kommer nog bli lite värre än fotbollsplansgräs. Det kommer nog mer bli mer åt grushållet 0-20, 0-30 och eventuellt 0-50 (mm storlek på material i gruset). Så det blir ganska spännande och jag får se till att ha ordentligt med lim med mig. Men 60 mm skum ska jag kolla på. Måste nog knäcka om frambenet om ett sådant ska få plats.

                Ok, luckan låser med hakar o "snäpplås" så jag börjar med det.
                Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                Kommentar

                • pgrts

                  • jun 2006
                  • 2015

                  #383
                  Är det inte så att acken ska föras fram i planet från luckan? Kolla TP innan du fixerar acken.
                  ___________________
                  patrik@pgdata.se

                  Kommentar

                  • Medeashusse
                    • maj 2013
                    • 959

                    #384
                    Hmmmm.... Du har så rätt, jag får vänta lite med det då. Jag får kolla när jag lyckats limma o montera ihop allt.
                    Förresten, har inte en aning om var jag ska mäta TP/CG (är det ens samma sak?). Har inte lyckats hitta någon manual till kärran. FMS verkar överhuvudtaget inte vara speciellt intresserade av att lägga ut uppgifter på sin sida.
                    Senast redigerad av Medeashusse; 2013-06-21, 15:42.
                    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                    Kommentar

                    • multipass
                      • aug 2011
                      • 270

                      #385
                      Ursprungligen postat av Medeashusse
                      Tackar och önskar det samma!

                      Var nog lite otydlig, fartreglaget är ok och det har jag satt på plats redan!
                      Manicken på bilden låg tillsammans med de bortslitna, spruckna och bortmonterade delarna i kartongen.

                      Ahaaaa!
                      Vad är en Gravityack och vad har man den till?

                      Nja, det kommer nog bli lite värre än fotbollsplansgräs. Det kommer nog mer bli mer åt grushållet 0-20, 0-30 och eventuellt 0-50 (mm storlek på material i gruset). Så det blir ganska spännande och jag får se till att ha ordentligt med lim med mig. Men 60 mm skum ska jag kolla på. Måste nog knäcka om frambenet om ett sådant ska få plats.

                      Ok, luckan låser med hakar o "snäpplås" så jag börjar med det.
                      ok skönt att läsa det där med bec;en

                      ja så blir det när man inte bemödat sig att läsa hela tråden,, my bad..trodde det var en Gravity kvalitetsack (inte för att din verkar dålig)
                      som pgrts skrev tycker verkar vettigt..tyngdpunkt bestäms av ackplacering och brukar ligga nånstans runt vingröret. vet inte fms kanske är annnolunda fö mycket nybbe nu hich..,

                      Kommentar

                      • Medeashusse
                        • maj 2013
                        • 959

                        #386
                        *skrattar*

                        Ok, nu förstår jag vad du menade!
                        Man kanske inte ska föra några mer avancerade tekniska diskussioner på Midsommarafton!

                        Du pratade om accet och jag trodde du svarade på frågan vad den elektroniska prylen, som jag inte kände igen, var för något!! Suck!

                        Du hade dessutom helt rätt!! DET ÄR ett Gravity 2200 acc! Jag har inte läst mer än vad det är för mAh och Volt på det!
                        Fick med två sådana i köpet av planen.

                        Åhhh Gud, vad jag inte har en aning om vad jag håller på med!!


                        Vingröret är just en av grejerna jag är irriterad på, det fanns inte med i kartongen..

                        Ha en fortsatt trevlig afton! Det gäller även alla ni andra!
                        Senast redigerad av Medeashusse; 2013-06-21, 19:45.
                        Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                        Kommentar

                        • jocke1963
                          • dec 2007
                          • 2709

                          #387
                          Ursprungligen postat av Medeashusse
                          Förresten, har inte en aning om var jag ska mäta TP/CG (är det ens samma sak?).
                          TP= TyngdPunkt
                          CG= Centre of Gravity
                          Så, ja samma sak..

                          Kommentar

                          • Medeashusse
                            • maj 2013
                            • 959

                            #388
                            Tack Jocke!
                            De e' lite mycke' nu! :o
                            Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                            Kommentar

                            • Medeashusse
                              • maj 2013
                              • 959

                              #389
                              Dåså, då var jag igång igen!

                              Håller på med projekt Cessna och har kört fast med klaffarna.

                              Dom sitter monterade rätt, åt samma håll med servoarmarna och fungerar rent mekaniskt.
                              MEN i förhållande till sändarens kanal 6 knapp, trottelns trim, så är funktionen tvärt emot hur jag upplever världen! När jag trycker den upp så går klaffarna ner o vice versa.

                              Det fina är att min sändare tydligen inte kan reversera kanal 6. Jag har försökt, men det blir inte ens en liten vibration i servot. (Funkar bra på alla andra kanaler.)

                              Har läst igenom manualen och det står inget om hur man reverserar kanal 6, men det står iofs inte att det inte skulle gå.

                              Så min fråga är om det går att reversera rent mekansikt/elektriskt genom att tex kasta om sladdarna? Eller brinner något upp då?

                              Eller ska jag helt enkelt, bryta loss dom och jonglera om dom på något vis?
                              Vill ju helst slippa det och i vilket fall så vill jag gärna höra om alla metoder som finns tillgängliga i denna svåra stund!







                              Förövrigt kan jag upplysa om att det verkar synnerligen svårt för mig att träna om Xbox-tummarna till att jobba med penngrepp på sändaren! Har helt plötsligt har jag ingen koll på vänster-höger igen!
                              Men, men det är bara att nöta..
                              Inser i varjefall att allt blir stabilare för det blir svårare att komma ut till ändlägena på spakarna.
                              Senast redigerad av Medeashusse; 2013-06-23, 16:29.
                              Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                              Kommentar

                              • Thomas

                                • jun 2006
                                • 7673

                                #390
                                Hmmm....
                                Kul sändare! Rena Nintendo-konsollen!
                                Att vända rotationsriktningen på servon på den gamla goda tiden, alltså före computerradions tidevarv, var ett litet jox i sig.
                                Man får byta plats på pottens ytterkablar i servot, alltså lite lödarbete, och det blir lite pilligt på små servon. Dessutom skifta röd och svart kabel från servot till mottagaren.

                                Du får nog leva med att trimmen går på fel håll.

                                Förresten, varför används trotteltrimmen till kanal 6??
                                Retroholic!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...