Krach-kit

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Medeashusse
    • maj 2013
    • 959

Hade det inte varit för landningarna så hade mina plan sett mycket snyggare ut!

Jamen, hur kopplar jag ihop det? Ska jag lägga dom på varsin kanal och sedan göra hokus pokus mixning!? :what:
    Nu ligger skeven på en kanal med Y-kabel..
    Har ju som sagt ett gammalt vingpar med klaffar som jag skulle kunna använda, men det här lite svårare så varför inte!?

Fältet är ju ganska stort och kom precis på att det är ganska skönt när man kan vingla ner lite hur som helst. Jag kan koncentrera mig på själva landningen med vinklar och hastighet utan att behöva ha koll på kanterna på en landningsbana. :thumbup:

Idag var det torrare i gräset, inte en skråma på planet!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
      • 989

Ursprungligen postat av Medeashusse
      Hade det inte varit för landningarna så hade mina plan sett mycket snyggare ut!

Jamen, hur kopplar jag ihop det? Ska jag lägga dom på varsin kanal och sedan göra hokus pokus mixning!? :what:
      Nu ligger skeven på en kanal med Y-kabel..
      ---

Idag var det torrare i gräset, inte en skråma på planet!
      Ja, de måste ligga på varsin kanal och sen hokuspokus utifrån vad ens radio klarar av, borde stå i manual hur/vilka kanaler radion använder/rekommenderar. I futaborna har en färdig mix "Airbrake" kunnat användas, motsv. finns (nog) i de flesta radios med 5+ kanaler. Fast klarar du landa utan skråmor så behövs det kanske inte längre
      ----------------------------------
      Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• Medeashusse
        • maj 2013
        • 959

Ojdu! Nu ska vi inte dra några större växlar på den landningen, även en blind höna hittar ett korn ibland...

Ska dyka ner i manualen!
        Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• Medeashusse
          • maj 2013
          • 959

En liten sak som irriterat min nattsömn....
          Servokabel, vad är skillnaden på tvinnad och rak kabel, förutom att den tvinnade blir tyngre? Eller ska man inte ens använda den tvinnade till servon!?

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
            • 2015

Har man långa ledningar så kan en tvinnad kabel vara mindre känslig för störningar.
            Du kan använda tvinnad om du tycker att det är vackert också ;-)
            Alltså - använd den om du behöver en kabel i den längden.

Kommentar

• Medeashusse
              • maj 2013
              • 959

Tänkte väl att det hade med något elektriskt att göra, nu kan jag sova gott!

Kommentar

• Medeashusse
                • maj 2013
                • 959

Hepp, min radio säger att man inte får använda funktionen "Airbrake" om man inte kör setup för segelflyg! Ska kolla vidare....

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
                  • 2015

Hepp, min radio säger att man inte får använda funktionen "Airbrake" om man inte kör setup för segelflyg! Ska kolla vidare....
                  Det är nog rimligt.
                  Vanligen kör man broms för segelplan på samma spak som motorplan använder som trottel.
                  Jag har löst det med att köra motorn enbart som on-off på en återfjädrande knapp på motorseglare.
                  En motorseglare använder ju motorn bara ett par sekunder för att nå höjd i stället för att dra upp med lina.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                    • 7673

Du ville ju träna start och landning på en väg.
                    Antar att du har sett hur dom gör i Ståkkhålms-trakten...

Retroholic!

Kommentar

• Medeashusse
                      • maj 2013
                      • 959

Precis! Du såg bilden på flygställe 2 som jag har att tillgå här, en väg!

Ha, ha! Den filmen har jag sett innan, "plane wash" är bäst!

Kommentar

• Medeashusse
                        • maj 2013
                        • 959

Ehhh.... Nu måste jag fundera lite hur du menade Patrik...

"köra motorn enbart som on-off på en återfjädrande knapp"

Skulle jag ha trotteln på ES:n som knapp?

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
                          • 2015

..
                          Skulle jag ha trotteln på ES:n som knapp?
                          Det är inte helt enkelt att förklara men luftbroms/kråkbroms används ofta på seglare helt analogt från lite broms till mycket och regleras då enklast med trottelspaken. Seglare använder ju normalt sett inte motor så då är det inga problem.
                          Har man en motorseglare och använder den som segelplan är motorn enbart till för att ta upp planet till höjd och sen seglar man utan motor. I det fallet kan motorn gå 100% via en knapp.
                          En ES kör man inte alltid som segalre utan mera som en enkel trainer där man använder trotteln för att ställa motorn "lite lagom" hela tiden. På motorplan brukar man i stället använda flaps med fasta positioner vilket inte är detsamma som airbrake till en segelmodell. Du kan säkert programmera dina skev och flaps i din radio på ett annat sätt än att använda segelfunktionen airbrake. Om du vill kan jag skicka dig ett exempel som säkert kan fungera på din ES men då använder du 7 kanaler och många mixar.

Kommentar

• Medeashusse
                            • maj 2013
                            • 959

Ok, så om jag ska få till något fungerande så ska jag ha vingparet med klaffar på och sedan mixa o koppla?
                            Har ett svagt minne av något exempel där skevrodren användes som klaffar men med någorlunda bibehållen skevfunktion!??
                            Tror det var när jag snickrade klaffar "för länge sedan" som jag såg/läste om det eller har det brännt till ordentlig i skallen nu?

Har du det redan antecknat så skicka över beskrivningen, jag läser o lär!
                            Senast redigerad av Medeashusse; 2013-08-21, 20:58.

Kommentar

• Medeashusse
                              • maj 2013
                              • 959

Almost unbreakable stod det på kartongen. Kom till "almost" redan på första sneflygningen... Men annars var det en underbar flygdag och planet flög underbart fram tills en ensilagebal överföll det. Tog ur accet och flög vidare med ES:n..

Det finns inte någon ledande tillverkare av limproduker som vill erbjuda mig ett bra sponsoravtal?!

Trådämnet följs fortfarande oförtrutet....
                              Senast redigerad av Medeashusse; 2013-08-24, 12:07.

Kommentar

• Peterps
                                • nov 2012
                                • 135

Tycker det ser ut som en liten spricka bara, nästan unbreakable...

//Peter

Sent from my iPad using Tapatalk

Kommentar

Arbetssätt...