Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Ha, ha, ha! Ok, en liten sprickbildning som inte var värre än den kunde vänta tills nästa service enligt underhållsplanen?!
Men det är ju ganska svårt att hitta "löshöhögar" inom det svenska jordbruket idag! Man kan ju som modellflygare kanske föreslå att de använder bubbelplast istället!
Någon som har något bra tips om hur man får ett mothåll när man drar fast klämadaptern med tillhörande propeller, på propelleraxeln??
########################
Ett litet viktigpetterpåpekande angående att flyga på betesängar där de kommer slå gräset/vallen för att göra foder till djur!
Om ni kraschar, se till att plocka upp ALLA delarna, varenda en, precis allt!
Jag skiter i om ni får gå kors o tvärs i en timma.
För om det ligger en skarp bit plast eller något annat föremål på fältet kommer föremålet eventuellt bli splitter när vallen slås och kommer sedan tas upp i ensilagebalarna för att sedan skära sönder tex en kossas mage/magar. De känner inte av på samma sätt som vi när de får in något främmande i munnen utan tuggar i sig det och dör, plågsamt.
De här är också något att fundera på även när man kastar ut något i farten från bilfönstret. Aluminiumburkar skär värst.
Dessutom lovar jag att ni inte får vara ens i närheten av det fältet igen eller någon annan bondes fält inom flera mils radie någonsin, om bonden hittar delar från flygplan på det.
Det här är ett problem som är reellt och vanligt förekommande för bönder som har betesängar/vall utmed vägar etc och leder till stort lidande för djuren, operationer och i många fall sk. nödslakt.
Senast redigerad av Medeashusse; 2013-08-24, 12:55.
Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.
Helt korrekt men för .... Se till att slipa bort graderna på både fram och bakkant på proppen - den ser livsfarlig ut. E står för El och ska inte användas till förbränningsmotor då den är för vek i konstruktionen.Mitthålet brukar vara för litet så att det måste borras upp. Du har kanske passringar som följer med proppen. I så fall kan du borra lite större men var noga med att propellern är balanserad. Den får inte glappa i hålet.
Ok, tack!
Den på bilden är kass, den var med och slogs med ensilagebalen häromdagen.
När jag beställde planet så bad jag dom och skriva vilken ersättningspropp jag skulle beställa samtidigt.
Den har jag satt på nu och den var inte bra alls! Mycket mindre och hälften av vertikalprestandan, så jag tänkte beställa samma modell som var med från början.
Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.
Japp, har provat allt och lite till! Det är ju helt suveränt att flyga Sbachen! Inte för att jag gör något speciellt bra, men för mig blev känslan mer distinkt och manövrarna flyter inte iväg åt alla håll utan har jag bestämt att vi ska flyga inverterar så har inte planet en egen åsikt. På gott och ont, måste tilläggas..
Ikväll så höll kniveggen på att bli ett stort yxhugg i backen istället. Insåg inte direkt hur mycket sämre prestanda det var på reservpropellern, men den här gången missade jag marken.
Faktiskt, trots Sbachen så avslutade jag kvällen med att softa-runt med ES:n på glid i 40 min. Helt perfekt väder, vindstilla, klarblå himmel och bara jag och knotten på ängen.
Äntligen känns det som om allt slit och alla svordomar börjar betala sig..
Jo, en kärra med symmetrisk vingprofil och rak vinge, typ 3D-kärror, gör vad dom blir tillsagda (så länge farten är tillräcklig!), och ett plan med semisymmetrisk vingprofil, eller t.o.m. plan undersida (och med lite v-form på vingen), strävar hela tiden att inta ett visst planflyktläge. Tjocka vingar är långsammare, tunna vingar är snabba.
Kolla vingprofilen, spännvidden och kordan på den här!
Sen brukar kärror med rejäl vingkorda vara snällare i längdsled, dessutom lättare att få ner farten vid landningar. Liten spännvidd ger snabba rollar. Så det är hela tiden en kompromiss vad man vill uppnå. Finns väl egentligen ingen universalkärra som klarar allt.
Men visst är det härligt att komma över trainersteget och busa runt lite som man vill...
Tack alla! Som jag sagt ett antal gånger innan, jag hade kommit någon stans i det här med flygeriet utan all hjälp från alla här på forumet. :thumbup:
Min kamrat 338federal filmade ikväll när lill-Sbachen kom upp i luften. Flyger inte så snyggt, inte så bra och allt är väldigt osymetriskt, men allt är fan så mycket bättre än på Ripa!
Kommentar