Appropå fotbollsplanen, federal338 filmade idag när vi flög i byig vind på den... Jag kanske törs ta upp Mentorn där ändå!?
Krach-kit
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet. -
Ryktet säger att belysningsmasterna försökt få plan att övernatta högt där uppe förr, men långa stegar ändrade på deras planer..Senast redigerad av Medeashusse; 2013-09-18, 23:27.Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar
-
Den här övningen var riktigt kul!
Eftersom "min" fotbollsplan irriterande nog var övefylld med barn som sprang kors o tvärs för att orientera, åkte jag istället ut till "våran" äng i och övade "Snickarjävellandningar" (det kanske finns ett annat namn?) a' la Ripa uppvisning, med ES:n!!
Upp till 150-200 m, stalla och sedan spikrakt ner för att sedan plana ut ovanför marken och landa.
Totalt nervkittalande o riktigt, riktigt kul!
Blev lite svettig när en kastby gjorde en av dykningarna negativ, men det redde sig trots allt.
Förutom det att det var kul hade jag faktiskt ett syfte med övningen, att kunna dyka ner över hinder för att sedan direkt landa. Upptäckte att inflygningar över bollnät och annat gärna gör att landningen flyter ut lite väl nära bollnäten på andra sidan. Iofs så kanske dykhöjden idag var lite överdriven, men men..
Med ett par klaffar så kan det nog bli riktigt bra lite längre fram.
När jag väl tränat ett par acc så landade jag efter en helt vertikal dykning.
Den blev en aningen forcerad och det ser man om man tittar på gräset runt planet, men trots det inga skador!! :thumbup:
Senast redigerad av Medeashusse; 2013-09-19, 12:48.Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar
-
Testade du att ge fortsatt dykroder i det läget? Har du tillräckligt med höjd så kan man bunta runt...sen kanske dra på o göra loop helt plötsligt har du ritat en åtta i lufthavet
(å nu funkar tangenterna igen...)
Kommentar
-
Näääää, det gjorde jag inte!
Efteråt när jag fixat situationen, tänkte jag destå mer på citatet jag läst i en av Andy McNab's böcker “If you pray for rain, be prepared to deal with some mud.”
Men annars tycker jag det låter som en kul övning, men kanske inte idag!
Senast redigerad av Medeashusse; 2013-09-19, 14:35.Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar
-
Nog tycker jag gräset ser en aning skadat ut alltså...
När du gjort ett antal, otal, mindre mjuka landningar tenderar vingarnas hålla ihop bli lite slappt, det är ju meningen att de ska poppa åt sidan vid för höga G:n men till slut börjar de glappa av ren vana. När du kommer dit, sätt en bit kardborre på var vinghalva och sen en bit som du trär igenom, tex på ovansidan, när du monterar vingarna. Ser inte så snyggt ut kanske, med en kardborreremsa som går från ena sidan till den andra men det håller ihop. Fast då är det läge börja med snällare landningar åxå...----------------------------------
Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar
-
Det här planet har inte bara gjort ett "antal" dåliga landningar utan ett "otal" dåliga landningar och ett antal då det fått åka sopsäck hem!
Bra tips, tack! Faktiskt så är det stabben som lidit mest av landningarna i högt gräs, även de landningar som inte var lika våghalsiga/idiotiska som denna. Har stoppat in några små pinnar för att den inte ska vicka!Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar
-
Det hade precis börjat regna, så det var ändå dags att åka hem..

Det intressanta är att summan av krascher verkar konstant. Nu testade jag ett nytt trick på för låg höjd i för låg fart..
Hem o limma, limma, limma...
(Nybörjare som läser det här, en sån här krasch med ett EPP-plan är ingen fara, det är bara att limma ihop det igen och kanske förstärka på något ställe. Det är väl lite därför jag visar mina krascher här, för att visa att hela världen inte går under för att ett plan kraschar)Senast redigerad av Medeashusse; 2013-09-20, 10:19.Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar
-
Nynnade på Mikael Wiehes "Flickan o kråkan" hela vägen tillbaka till bilen..Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar
-
Precis! Det har varit ganska irriterande att det inte går att ta loss vingarna på den!
Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar
-
Ha, ha, ha! :p
Är det något jag lärt mig om rc-flyg, i varjefall för min egen del, är att det inte går att baka sockerkaka utan att knäcka ägg!
Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar
-
Hmmmm.... Det kanske är dags att dra upp Mentorn istället. Har inget lim kvar hemma utav någon konstig anledning..Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.Kommentar

Kommentar