Krach-kit

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Medeashusse
    • maj 2013
    • 959

    #631
    Numnutchris hade faktiskt rätt, Mentorn klarade ganska rejält dåligt underlag med orginalhjulen, men jag tror att det bästa vore ett par Trexlerhjul för det var på gränsen.


    Nya flygstället, ett gammalt timmerupplag.



    Så var den premiären gjord!
    Som att flyga buss i jämförelse med EPP-Sbachen, men något helt annat att öva inflygningar med än de andra två modellerna. Det här kommer att bli riktigt bra tror jag.

    Det var obalans i propellern, så jag hann inte flyga så mycket, tyvärr.

    Hem o balansera och fortsätta limma Sbach!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

    Kommentar

    • pgrts

      • jun 2006
      • 2015

      #632
      Grattis med bussen! Du provade ju ett par minuter med Magistern som är föregångaren till Mentorn och i princip samma plan. Den var du inte vidare förtjust i vill jag minnas ;-) Men med lite vana planterar du den snyggt framför fötterna på dig även om det blåser 10m/s. Glöm inte att beställa en "transmitterbag" om du inte redan fixat en. Den skyddar inte bara mot vind och kyla utan även mot lite regn.
      ___________________
      patrik@pgdata.se

      Kommentar

      • Thomas

        • jun 2006
        • 7673

        #633
        Ursprungligen postat av pgrts
        Glöm inte att beställa en "transmitterbag" om du inte redan fixat en. Den skyddar inte bara mot vind och kyla utan även mot lite regn.

        Finns den i norrlandsutförande?? :sarcastic::sarcastic: Brrr....
        Retroholic!

        Kommentar

        • numnutchris

          • dec 2008
          • 989

          #634
          Ursprungligen postat av Thomas
          Finns den i norrlandsutförande?? :sarcastic::sarcastic: Brrr....
          http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._Muff_Red.html

          har för mej den finns i svatt åsså
          ----------------------------------
          Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

          Kommentar

          • numnutchris

            • dec 2008
            • 989

            #635
            Ursprungligen postat av Medeashusse
            Numnutchris hade faktiskt rätt, Mentorn klarade ganska rejält dåligt underlag med orginalhjulen, men jag tror att det bästa vore ett par Trexlerhjul för det var på gränsen.
            ---
            Missade att det var på ett grustag du flyger... Stenskott i propeller har vi råkat ut några ggr så större hjul kan nog vara bra där.:blush:
            ----------------------------------
            Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

            Kommentar

            • Thomas

              • jun 2006
              • 7673

              #636
              Ursprungligen postat av numnutchris
              http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._Muff_Red.html

              har för mej den finns i svatt åsså
              Hmmm...
              Ska det inte vara renskinn på insidan???:sarcastic:
              Retroholic!

              Kommentar

              • Mr J
                • maj 2006
                • 4130

                #637
                Ursprungligen postat av Thomas
                Finns den i norrlandsutförande?? :sarcastic::sarcastic: Brrr....
                Nä, men man kan extrautrusta den lite... http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html

                Lär bli varmt så-in-helsike enligt dom som har provat.

                Kommentar

                • Medeashusse
                  • maj 2013
                  • 959

                  #638
                  Jag hävdar fortfarande att Magistern absolut inte är ett nybörjarplan, det krävs ju två instruktörer på en elev för att överhuvudtaget få planet att flyga! Tillochmed när eleven lämnar över sändaren, så har två lärare tillsammans svårt att landa planet! MrJ är mitt sanningsvittne! :p

                  Däremot verkar Mentorn vara ett bra och stabilt plan som en nybörjare som jag kan klara av, eventuellt, kanske och/eller förhoppningsvis...

                  Allvarligt, bara på de få rundor som jag hann göra med den på lite drygt kvartsgas idag, kändes det att den var ganska annorlunda mot de andra planen jag har. Naturligtvis stabil som en oljetanker men framför allt så blev inflygningen för landning annorlunda och det var precis därför jag köpte på mig den.
                  Helt plötsligt hade jag ett plan som jag kunde korrigera mot sidvinden samtidigt som den fortsatte sjunka med ett jämt tempo som i sin tur och kunde korrigeras med sido o skevroder, vet inte riktigt hur jag ska förklara men det känns som om jag landar och inte bara sätter ner planet. Så har det inte riktigt varit med varken ES:n eller Sbachen. Kanske beror det på att Mentorn är större o tyngre?

                  Min transmitter bag och värmare ligger beredda i varukorgen hos HK, men jag har inte klickat på betalaknappen än!
                  Tja, norrlandsversionen av den torde på sin höjd vara en konsumkasse eftersom de tydligen har varit ute o flugit i -25 grader, med bara händer... -"Fingrarna blir ju lite stela efter en stund", var väl den enda kommentaren.

                  Thomas, jag kan skicka ner en pälsmössa, ett renskinn och ett par sälskinnshandskar som du kan ha på dig när du flyger hang under vintern i Skåne, om du bara i din tur skickar upp en konsumkasse i bra skick till mig!

                  Definitionsmässigt är det inte ett grustag även om det finns grushögar och grus på backen, utan det är ett timmer och flisupplag! Under gruset och flisen kan man faktiskt hitta stora sjok med asfalt, så om man putsar lite så kanske man kan hitta en asfalterad landningsbana på 10 X 10 m.
                  Men fram tills dess är det nog bäst att hitta lite bättre däck för terräng!

                  Om man tittar på panoramabilden så börjar inflygningen mellan stora tallen och stora gula björken till vänster och sedan måste man sätta ner planet precis framför sig hitom flishögen, mitt i bilden för där är det "bra" underlag och sedan får man se till att det inte rullar rakt in i någon av grushögarna till höger i bilden...
                  (Höll på att göra just det vid en av landningarna, men lyckades komma åt gas o skev i sista ögonblicket och strök landstället över sidan på högen! )
                  Panoramat ljuger en del vad gäller manöverutrymmet och det är typ inte lika mycket plats i verkligheten, så det kommer nog fler kraschbilder.

                  Ska väl se om jag inte kan börja med ett stenskott i propellern för den skadan har jag inte lyckats med tidigare, omväxling förnöjer!
                  Senast redigerad av Medeashusse; 2013-09-21, 08:13.
                  Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                  Kommentar

                  • Mr J
                    • maj 2006
                    • 4130

                    #639
                    Ursprungligen postat av Medeashusse
                    Jag hävdar fortfarande att Magistern absolut inte är ett nybörjarplan, det krävs ju två instruktörer på en elev för att överhuvudtaget få planet att flyga! Tillochmed när eleven lämnar över sändaren, så har två lärare tillsammans svårt att landa planet! MrJ är mitt sanningsvittne! :p
                    *Håller handen på en SEMOkatalog från '75 och svär på att det är hittills första, och förhoppningsvis enda gången jag har sett någon som har skolat med Trippelkommando* :sarcastic:

                    Kommentar

                    • numnutchris

                      • dec 2008
                      • 989

                      #640
                      Tänker inte argumentera om Mentorn, kom på att det i min blev testat en sån där liten datamojöng som stabiliserar upp planet och tom. kan räta upp det horisontellt om man vill, för kameraflygande. Och buss är den nog jämfört med sbachen, men det där med tre kockar i soppan hade man nog velat se
                      Däremot den där kinesvärmaren - Det skrevs att den blir varm och den (min) kör liksom av-på metoden, dvs kör full kräm tills den tycker det är varmt, stänger av och svalnar, slår på osv. Så gäller placera givaren lämpligt (blev ganska nära ett element) och se till man inte har direktkontakt själv med elementen - det där om att det blir hett; iallafall på 3S drivning om jag minns rätt :-P
                      ----------------------------------
                      Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

                      Kommentar

                      • Thomas

                        • jun 2006
                        • 7673

                        #641
                        Nu är det svårt att få tag på renskinn söder om Dalälven, men syntetiskt fårskinn går lika bra!
                        Så jag sydde ihop lite...

                        Retroholic!

                        Kommentar

                        • Medeashusse
                          • maj 2013
                          • 959

                          #642
                          Ha, ha! Så du var allvarlig! Lysande! Ska se om jag inte kan hitta en bit renskinn åt dig! Det blir inte varmare än så...
                          Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                          Kommentar

                          • numnutchris

                            • dec 2008
                            • 989

                            #643
                            Tur man bor i den globalt uppvärmda delen av världen då, där denna räcker långt som vindskydd:
                            http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ap_Ready_.html

                            Sen: glöm inte att det är lite lurigare med handstart o pôse över sändaren...
                            ----------------------------------
                            Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

                            Kommentar

                            • Medeashusse
                              • maj 2013
                              • 959

                              #644
                              Jag har kollat in den också, men den är inte fodrad??! Eventuellt funkar den ihop med en värmare, annars är det foder av renskinn som gäller!

                              Handstart, det är just därför jag är helt desperat efter att lära mig att starta och landa med landställ för snart är vintern här!! :o
                              Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

                              Kommentar

                              • Mr J
                                • maj 2006
                                • 4130

                                #645
                                Ursprungligen postat av Medeashusse
                                Jag har kollat in den också, men den är inte fodrad??! Eventuellt funkar den ihop med en värmare, annars är det foder av renskinn som gäller!

                                Handstart, det är just därför jag är helt desperat efter att lära mig att starta och landa med landställ för snart är vintern här!! :o
                                Ja, och då har du världens största flygfält, som dessutom är kraschvänligt...

                                /\/\vh // /\/\r J

                                Kommentar

                                Arbetssätt...