Krach-kit

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simonarvestrand
    • jan 2012
    • 3850

Jupp.
    bubblar rejält och suger ur accen. fast jag gillar spiken bättre frågan är hur bra det är för miljön bara

Kommentar

• Medeashusse
      • maj 2013
      • 959

Allright, jag testar!

Tack! [emoji4]
      Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
        • 2015

Jag brukar lägga mina batterier utomhus på en sten så får de bara ligga där i väder och vind.
        De har aldrig bråkat med mig. Nån gång har jag bara vikt upp höljet runt cellen och veckat ut folien - det har heller aldrig blivit någon värmeutveckling av det. Att slå i ett spik är brutalt och sannolikt ett sätt att om möjligt skapa en kortslutning med eld som inte är speciellt trevlig.

Kommentar

• simonarvestrand
          • jan 2012
          • 3850

Ursprungligen postat av pgrts
          Jag brukar lägga mina batterier utomhus på en sten så får de bara ligga där i väder och vind.
          De har aldrig bråkat med mig. Nån gång har jag bara vikt upp höljet runt cellen och veckat ut folien - det har heller aldrig blivit någon värmeutveckling av det. Att slå i ett spik är brutalt och sannolikt ett sätt att om möjligt skapa en kortslutning med eld som inte är speciellt trevlig.
          det är ju kortisen som är grädden på moset

Kommentar

• Medeashusse
            • maj 2013
            • 959

Pgrts: Det var ett meditativt sätt att angripa problemet, jag gillar det!

Simon: Ja, jo jag gillar också när det sprakar o pyser om saker, men inte just nu i sommarvärmen. :sarcastic:

Förresten, när jag ändå hittat tillbaka hit!
            Var hittar jag propeller/motoraxlar diam. 4 mm längd ca 60 mm?

Nej, jag vet inte vad motorn heter och har inga specar på den. Den satt i planet när jag köpte det och tydligen så var den dessutom handbyggd av någon.

Eller blir det enklaste att köpa en ny motor?
            Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
              • 489

Rcflight har axlar till många emax, gäller bara att leta lite. Vet inte om kombon 4 mm / 60 mm är hittbar dock…

Ang acken, frågar du mig förordar jag det meditativa sättet för miljöns skull… jag lödde ett par tåtar på en gammal 12V billampa och drar ur vad energi där är innan de hamnar i vår gamla bakugn i väntan på slutdestinationen på återvinningen.

Kommentar

• Medeashusse
                • maj 2013
                • 959

Faktisk så hittade jag till deras reservdelssida när jag googlade efter axlar, men som du skriver är det svårt att se om måtten stämmer. Blir nog en hel del mailande och mätande innan jag fått rätt storlek, om det nu ens finns någon som matchar min handgjorda motor.

Däremot hittade jag en motor som kanske kan passa i Mentorn, en EMax GT 2826/04 1090kv !?

Någon som vet något om EMax-motorer?
                Den har ett alldeles lagom pris, frågan är om den funkar bra?

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
                  • 489

Ursprungligen postat av Medeashusse
                  Faktisk så hittade jag till deras reservdelssida när jag googlade efter axlar, men som du skriver är det svårt att se om måtten stämmer. Blir nog en hel del mailande och mätande innan jag fått rätt storlek, om det nu ens finns någon som matchar min handgjorda motor.

Däremot hittade jag en motor som kanske kan passa i Mentorn, en EMax GT 2826/04 1090kv !?

Någon som vet något om EMax-motorer?
                  Den har ett alldeles lagom pris, frågan är om den funkar bra?
                  Jag har ett par stycken och tycker de fungerar bra, har inte förrän nyligen testat någon dyrare motor men köpte en Tiger-motor till min gamla Funcub. 100 gram motor jft den ursprungliga på drygt 130 men den levererar bra mycket mer prestanda trots den lägre vikten. Dyrare, jo men det är väl igen så att man får vad man betalar för.

Men tillbaks till Emax – Har inte den du länkat lite högt kv? Vad har du för prop på nu? Mentorn är väl inget fartmonster direkt så vill du inte snarare ha bra drag snarare än hög fart? Isf, hellre större prop med lägre pitch på ett lägre varvtal väl...

Kommentar

• Medeashusse
                    • maj 2013
                    • 959

Mycket troligt att jag lyckats få någon siffra fel när jag letat, därför har jag tagit som vana att fråga här!

Rcflight rekommenderar den här motorn till Mentorn när de säljer modellen, så det var väl ungefär så jag spårade iväg på den.

Multiplex rekommenderar en Himax C 3528-1000 till Mentorn och använder den i drivlinepaketet man kan köpa tillsammans med planet.

Men det är mycket möjligt att jag jämför äpplen med päron nu, gör jag det?

Som referens, så kunde/kan jag Knivegga med ett 3S 2200 mah 25C-30C och en 11 X 8.5 propp med den gamla motorn. Kanske inte vad som var tänkt med en Mentorn, men jag tycker det är kul!
                    Dessutom är den en dröm att handstarta, den "hoppar" själv ut från handen och flyger iväg.

Gör några vingliga försök 2 minuter in i filmen:

Senast redigerad av Medeashusse; 2014-08-03, 20:29.

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
                      • 489

Men dåså, bara att köra på den=) Snyggt fluget för övrigt!

Kommentar

• Medeashusse
                        • maj 2013
                        • 959

Nja.. Bra fluget vet jag inte, men roligt hade jag och det är det viktigaste! [emoji6]

Kommentar

• Medeashusse
                          • maj 2013
                          • 959

Nä, nu blev jag helt ambivalent i motorvalet till Mentorn!!!

Den här :

eller

eller kanske den här

???????

Vad jag menade med inlägget tidigare var att jag vill behålla prestandan som med den gamla motorn, där jag inte har en aning om specen!
                          Senast redigerad av Medeashusse; 2014-08-04, 21:57.

Kommentar

• jocke1963
                            • dec 2007
                            • 2709

.......
                            Som referens, så kunde/kan jag Knivegga med ett 3S 2200 mah 25C-30C och en 11 X 8.5 propp med den gamla motorn.
                            Väl fluget!
                            Men Knivegg ska ju göras några cm över marken, mer sport då...

Kommentar

• multipass
                              • aug 2011
                              • 270

..vill behålla prestandan som med den gamla motorn, där jag inte har en aning om specen!
                              Skulle nog som F-hultarn är inne på ta tex 13*5 prop om den går runt utan att ta i marken ihop med any Emax GrandTurbo hellre än Himaxantiklimax.. sen kniva skiten ur Mentorn som du ju redan lyckats med vh/m

Kommentar

• Medeashusse
                                • maj 2013
                                • 959

Ha, ha! Jocke, det var ungefär en sådan manöver fast inverterat, med sista Lipot för dagen efter 3 timmars flygning, som gjorde att proppaxeln gick av och den här motordiskussionen blev aktuell! 

Så om jag förstår dig Multipass och övriga i församlingen rätt, vore alternativ 1 den mest passande?

Kommentar

Arbetssätt...