Skära frigolit, Hot Wire Cutter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bem

• apr 2009
    • 1643

Hej,
    Från Transfunks beskrivning av problemen med frigolitskärning nedan, som det blir svårt att lösa om man inte har en nån form av elektronisk styrning av strömstyrkan.

"Det stora problemet är strömmatningen till trådan. Trådens resistans är nämligen starkt temperaturberoende. När tråden kyls av cellsplasten så behöver den mer ström. En konventionell transformatorreglering eller reglering med förkopplingsmotstånd fungerar rakt motsatt och ger enorma inställningsproblem. Så snart tråden kyls och vill ha mer ström så blir spänningsfallet över Rf större och tråden får istället mindre ström.
    Med triac-styrning [som termosågen har] får man en strömkälla med nästan noll ohms inre motstånd och strömmen kan enkelt ställas in med en potentiometer. Tyvärr ger en enkel triac-styrning fasansfulla störningar på nätet och stör ut radio, TV, slår ut datorter osv. Den är därför förbjuden. Men med mer komplicerad elektronik, s k nollgenomgångsstyrning [som termosågen har], får man en bra lösning - lite störningar och bra reglering med enkel inställning."

/Bo
    Senast redigerad av bem; 2013-08-29, 08:55.

Kommentar

• LIP
      • maj 2006
      • 1315

Ursprungligen postat av bem
      Hej,
      Från Transfunks beskrivning av problemen med frigolitskärning nedan, som det blir svårt att lösa om man inte har en nån form av elektronisk styrning av strömstyrkan.

"Det stora problemet är strömmatningen till trådan. Trådens resistans är nämligen starkt temperaturberoende. När tråden kyls av cellsplasten så behöver den mer ström. En konventionell transformatorreglering eller reglering med förkopplingsmotstånd fungerar rakt motsatt och ger enorma inställningsproblem. Så snart tråden kyls och vill ha mer ström så blir spänningsfallet över Rf större och tråden får istället mindre ström.
      Med triac-styrning [som termosågen har] får man en strömkälla med nästan noll ohms inre motstånd och strömmen kan enkelt ställas in med en potentiometer. Tyvärr ger en enkel triac-styrning fasansfulla störningar på nätet och stör ut radio, TV, slår ut datorter osv. Den är därför förbjuden. Men med mer komplicerad elektronik, s k nollgenomgångsstyrning [som termosågen har], får man en bra lösning - lite störningar och bra reglering med enkel inställning."

/Bo
      Jag har en sådan som jag byggde för många år sedan, kan starkt rekommendera den om ni har komponentlista och om det går att få tag på komponenterna. Men det fixar säkert en elektronikkunnig.
      /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare åren 1964-1978.
      Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
      Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
      Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Kommentar

• Pumpe
        • okt 2011
        • 341

Hittade instruktionerna för Transfunks termosåg men det ser lite väl avancerat ut för mig även om det hade varit trevligt att ha den.

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7942

Apropå bågar....
          Jag använde förr en pilbåge som ändå låg och skräpade - den gav mycket bra "spänning" på Kanthaltråden.
          Vill också minnas att vissa kompisar använde en sån här gammal "spännsåg" - http://www.solbergahembygd.se/inventarier/spannsag.jpg
          Har du ingen så kolla nån loppis eller nån auktion - kostar säkert inte många kronor och den går ju dessutom att spänna.
          Men alla sätt är bra så VP-rörbågen som Mogge tipsat om är nog den allra enklast att få tag i.
          Roger

Kommentar

• bem

• apr 2009
            • 1643

Ursprungligen postat av LIP
            Jag har en sådan som jag byggde för många år sedan, kan starkt rekommendera den om ni har komponentlista och om det går att få tag på komponenterna. Men det fixar säkert en elektronikkunnig.
            Har du den lilla "hobbyvarianten" eller den större "verkstadsvarianten" (lite större låda med kylflänsarna på) elektronikenheten? Eller den varianten med ännu större låda med inbyggd toriod-transformator?

Komponentlista finns i bygganvisningen i PDF filen jag posta nedan.

Gissar det skulle kosta några hundra kr i komponenter att bygga verkstadsvarianten idag. Och till detta en 50 Volt 100VA(voltampere) effekt toroidtransformator. Enda som kanske tar lite tid och krånglar till det för en som skall bygga en idag är att göra kretskortet men det finns flera metoder och kretskortet till denna termosåg är ju inte alltför komplicerat.

/Bo

Kommentar

• Pumpe
              • okt 2011
              • 341

Värst vad jag läste snabbt då. Trodde bara att du hade lagt upp bilden på kretskortet.

Vissa av komponenterna finns inte att köpa på elfa så man får nog leta lite för att få ihop den.
              Måste verkligen kretskortet vara exakt som på ritningen, det viktigaste är väl att rätt komponenter kyls?

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7942

På min iCharger vill jag minnas att det finns ett särskilt "friggosåg-läge". Men Mogges lösning verkar ju väldigt enkel så varför göra det mera komplicerat....
                Roger

Kommentar

• bem

• apr 2009
                  • 1643

Ursprungligen postat av Pumpe
                  Värst vad jag läste snabbt då. Trodde bara att du hade lagt upp bilden på kretskortet.

Vissa av komponenterna finns inte att köpa på elfa så man får nog leta lite för att få ihop den.
                  Måste verkligen kretskortet vara exakt som på ritningen, det viktigaste är väl att rätt komponenter kyls?
                  Du kan säkert bygga på ett s k experimentkretskort.
                  Eller så kan du rita ut efter bästa förmåga med en etsfast penna och sen etsa bort kopparn runt om med etsvätska.
                  Gjorde jag en gång med et kretskort och det gick fint.
                  Såg även att det var nån firma på internet som gjorde kretskort på beställning åt en t ex från tidningsbild. Några hundringar vill jag minnas det kosta.

/Bo

Kommentar

• Pumpe
                    • okt 2011
                    • 341

Det har du nog rätt i, har läst det tidigare. en iCharger har jag ju tänkt att skaffa mig nån gång i framtiden.

Kommentar

• mogge
                      • nov 2011
                      • 377

Nu skickade jag efter en I charger efter en rekommendation av en av våra flitiga medlemmar. Ska bli spännande. Men vad jag däremot kom att tänka på för alla som ska börja med friggoskärning. Det är väl kanske inte givet för alla men att skära själv är nästintill omöjligt. Vi bygger en Viggen och av "spillet" skär jag ensam ut en kropp till en 2x50mm fläktkärra. Det är småbitar men nästintill omöjligt att köra själv. Våra Viggenmallar som naturligtvis är av olika skärlängd från ände till ände. Där märker jag upp mallarnas utsida med ett tuschstreck. Först delar jag upp 90 grader därefter 45 grader sedan 22,5. Det kanske inte är givet om man är nybörjare men det är ju otroligt viktigt att den som har minsta skärlängd kör saktare. DVS. Precis som kamelkaravanerna på sidenvägen, konvojerna över atlanten under WW2, Napoleons krig osv. Den saktaste bestämmer farten. Det är ju för att komma ut i slutet på skärningen samtidigt. Vissa mallar har vi märkt 1-12 eller 22,5 resp 45 osv. Det var iaf så jag lärde mig i tidernas begynnelse.Men OK den som har längst väg att skära må bestämma farten. Akademiskt. Kul är det iaf. Mogge:icon_pidu:

Kommentar

• LIP
                        • maj 2006
                        • 1315

Ursprungligen postat av bem
                        Har du den lilla "hobbyvarianten" eller den större "verkstadsvarianten" (lite större låda med kylflänsarna på) elektronikenheten? Eller den varianten med ännu större låda med inbyggd toriod-transformator?

Komponentlista finns i bygganvisningen i PDF filen jag posta nedan.

Gissar det skulle kosta några hundra kr i komponenter att bygga verkstadsvarianten idag. Och till detta en 50 Volt 100VA(voltampere) effekt toroidtransformator. Enda som kanske tar lite tid och krånglar till det för en som skall bygga en idag är att göra kretskortet men det finns flera metoder och kretskortet till denna termosåg är ju inte alltför komplicerat.

/Bo
                        Det är varianten med kylaren utanpå lådan, har fungerat mycket bra.
                        /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare åren 1964-1978.
                        Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
                        Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
                        Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Kommentar

• puggen
                          • dec 2006
                          • 483

Utan att ha läst alla inläggen i tråden kan jag som skärkompis med Mogge bekräfta att det är superenkelt att använda Lipoceller att driva frigolitsågen med. Vi driver den korta 0,5 m och 0,5 mm kantaltråd med 3s lipo och långa sågen knappt en meter med 4s lipo. Förr använde jag transformator som skulle justeras och donas med . Glöm detta och gör som ovan....

/Roffe
                          Flyg fort och lågt

Kommentar

• mogge
                            • nov 2011
                            • 377

Tur man har någon man kan muta med kaka o The. Nävars hoppas han orkar skicka lite bilder på vårat möte, men bättre än så här blir det inte. Superskärningar,var ordet sa Bull. Vad Bill sade vill jag inte berätta. Heppp

Kommentar

• bem

• apr 2009
                              • 1643

mogge,
                              Har du fått hem din iCharger och provat "foam" skärarläget på den än?
                              Kan den ha nån smart elektronik i sig, nåt liknande som Transfunks termosåg som löser det grundläggande problemet att när tråden kyls av cellsplasten så behöver den mer ström. Finns det nån beskrivning över vad foam läget på iCharger laddaren egentligen gör?

/Bo

Kommentar

• Sigun
                                • aug 2007
                                • 3942

Här är en trevlig liten film som David Windestål gjort med Flite Test gänget. Skäraren är gjord av VP-rör och det är kanske precis en liknande lösning som Mogge har?

Kommentar

Arbetssätt...