Kordan är 295 mm och jag vill minnas jag räknade ut att 1,5-2 ° skulle motsvara 8-9 mm så jag tror det är under kontroll. Ska göra kalkylen en gång till för säkerhetsskull...
Jodå, 1,5° – 8 mm, resp 2° – 10 mm så det är helt OK då.
Kommer min Cub överleva premiären eller regna stickor från skyn...?
Kollaps
X
-
Hur många mm det skall vara är helt beroende på vingens korda. Det är lättare att ange 1,5 - 2 graders skränkning.
Det kan du rita ut på ett papper och mäta hur många mm det blir på given korda på den yttersta sprygeln.Lämna en kommentar:
-
Man ska inte lita på ögonmåttet
. Mäta är att veta, som någon har sagt! Det är 9 mm och liksidigt! Jag är nöjd om ingen säger något annat...
Lämna en kommentar:
-
Är i färd med att montera/fästa vingstöttorna mot kroppen nu. Har applicerat lister i vingspetsarna och vid roten, för att kontrollera skränkningen så den blir lika hö/vä. Då infinner sig frågan, hur mycket skränkt ska det vara? Vingarna är byggda med ca 7-8 mm men nu är det inte mer än 3-4. Det går ju med stöttornas hjälp att justera mängden. Vad rekommenderas? Ska jag spänna upp den till de från början eftersträvade 8 eller? Vad rekommenderar ni?Lämna en kommentar:
-
Ger mig lite ytterligare hoppJag kan ansluta mig till den sammanslutningen. Jag tog fram min avklädda 1/4 cubvinge av okänt ursprung och den har i och för sig fyra vingbalkar men alla är av balsa 8x8 och den saknar helt webbar. Du kan nog lugnt flyga med din Cub som den är. Och tänker man efter är det nog svårt att göra en vingbalk så stark att den uppväger stöttorna som sitter två tredjedelar ut på vingen . Min 1/4 Cub har haft minst fyra ägare och säkert flugits mycket med då den torde vara minst 25 år gammal. Att det sedan inte höll när jag missade att sätta dit muttrarna till skruvarna som håller vingstöttorna vid kroppen är ju en annan sak. Kroppen blev skrot vid kraschen men vingarna är hela. Jag undrar om det möjligen kan vara en tidig modell av Tony Clark. Mycket liknar den.
/Mats
Inga vingrör på mitt heller, 2 tappar per vinge i kroppen med motsvarande hål i rotsprygeln och så två skruvar som låses på insidan kroppen. Min tanke vid bygget var att de bara ska säkra vingroten vid kroppen och att vingstöttorna ska ta påfrestningarna. Det visar sig om det håller.
Lämna en kommentar:
-
-
Är det inte dessa furulister som man kallar vingbalkar? På min 1/4 Cub är dessa av 8x8 mm balsa och det tycks ha hållit i många år. På den var det inte heller någon form av vingrör utan vingahalvorna drogs mot kroppssidan med en liten vantskruv mellan rotspryglarna på varje vinghalva. Två små trätappar höll vingarna på rätt plats.
/matsLämna en kommentar:
-
Men du har väl dock, furulister längs vingarna, (som spryglarna är limmade på), samt webbar? Så är det iaf på min...
/MickeLämna en kommentar:
-
Min H9 1:4 Cub har bara ett kort vingrör av alu, kanske går in 30cm i var vinghalva.
sen vet jag ju iofs inte hur den är byggd, då den kommer färdig att användas, men den har stått ut med mina busflygnigar varje fall.
hoppas du får flyga din snart, Cuben är en härlig maskin.
min har flygförbud nu pga inslagen framkant. :(Lämna en kommentar:
-
-
Jag kan ansluta mig till den sammanslutningen. Jag tog fram min avklädda 1/4 cubvinge av okänt ursprung och den har i och för sig fyra vingbalkar men alla är av balsa 8x8 och den saknar helt webbar. Du kan nog lugnt flyga med din Cub som den är. Och tänker man efter är det nog svårt att göra en vingbalk så stark att den uppväger stöttorna som sitter två tredjedelar ut på vingen . Min 1/4 Cub har haft minst fyra ägare och säkert flugits mycket med då den torde vara minst 25 år gammal. Att det sedan inte höll när jag missade att sätta dit muttrarna till skruvarna som håller vingstöttorna vid kroppen är ju en annan sak. Kroppen blev skrot vid kraschen men vingarna är hela. Jag undrar om det möjligen kan vara en tidig modell av Tony Clark. Mycket liknar den.
/MatsLämna en kommentar:
-
-
Min 1/4 J3 Cub (Toni Clark) har ingen vingbalk... där är det vingstöttorna tar upp lasterna. Det funkar kanon, och har fått utstå en hel del lite hårdare flygning också (dock aldrig negativa belastningar):th_o:Lämna en kommentar:
-
"Lukta på blommorna" – det är precis vad jag har för avsikt
och lite fotograferande/filmande.
Bara för att jag ska ha rätt referenser, 60° bankning menar du då att vingarna är vinklade 60° från horisontalläget i planflykt?Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: