SAAB JA37 VIGGEN edf *ritningar*
Kollaps
X
-
Läckert!
Hur tycker du att ytrymmena är? Jag tänkte att man ev. kunde kapa "ryggen" lite längre bak för att få en lite större lucka. Jag hade även tänkt att man kunde ha sidroderservot där om man nu vill ha ett sådant...
MVH
Peter ZKommentar
-
Lite så stod jag och funderade,man bör ju komma åt grejorna så en lucka blir det nog på ryggen. Sidoroder har jag inte bestämt mig för än, jag får fundera på det en stund. Utrymmena är fullt tillräckliga, Viggen är ju en rymlig kärra i verkligheten också.
Mvh RoffeFlyg fort och lågtKommentar
-
Idag har det blivit fäste till fläkten, men frågan är var ska jag placera den och hur stor acce ska man välja för att det ska bli balans på kärran. På bilder av andra EDF:er kan man se att fläkten sitter allt från mitten och till längst bak vid utblåset, någon som har en ide på detta. Fläkten är för övrigt en Wemotech 480 och motorn en Turnigy kv 3600 för 3-4 s.
/RoffeFlyg fort och lågtKommentar
-
Med en 3s 2200 hamnade fläkten där den är nu för att det skulle bli balans, då räknar jag med att TP blir en liten bit in på huvudvingen. Jag tror inte att Wemotec:en pallar för 4s , med 3s och fullskaft så går bladen i huset runt om, och draget var fullt tillräckligt för en depronkärra i denna storleken.
En utlopppsduct i overheadplast blev det också igår...
/Roffe
Flyg fort och lågtKommentar
-
Nu är nosvingarna på plats limmade och förstärkta med 2 st 2mm kolfiberpinnar rakt igenom kroppen, ovandelen på kroppen är också fastlimmad, nosvingarna gjorde jag inte rörliga. Erfarenheten från min JAS i samma konstruktion är att den kan vara fast, där är den rörlig kopplad med höjdrodret. Alla kablar är dragna i kroppen. Nu återstår nosen och ryggåsen att montera och sedan lite slipning så den blir lite rund i kroppen +rodren.
/Roffe
Flyg fort och lågtKommentar
-
Snyggt!!!
Nu blir jag ännu mer sugen på att börja bygga min. Tyvärr kom det lite emellan... Men snart så!!!
Jag tänkte göra remsor av depron som förstärkningar där kroppens översida sitter mot sidorna. Då kan man runda den mer utan att den blir svag.
Smart med kolfiberstavarna till canarderna. Det lär ju inte störa luftströmmen märkbart och verkar smidigt. Jag kanske skall rita in var de skall sitta på ritningen. Då är det ju enklare att få till rätt vinkel på dem också
MVH
Peter ZKommentar
-
Sv: SAAB JA37 VIGGEN edf *ritningar*
Oja..... Nu blivande man lite byggsugen.
Har en 64mm fläkt liggandes.
Får kanske knåpa ihop en framöver. :-D
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2Kommentar
-
Nu närmar det sig , den är nästan färdig
mycket annat har kommit emellan på sista tiden..
Nosen och huven på plats, 2mm balsa på vingframkanter mest för att skydda depronet. Målning får vänta tills den är provflugen..
Till Dennan, det är bara att ta fram depronet och börja skära med kniven, riktigt kul med sådana här projekt ibland....
/RoffeFlyg fort och lågtKommentar
-
Snyggt jobbat!
Hur känns vingen nu när den är färdigbyggd? Tror du att depronet är tillräckligt stabilt med bara en kolfiberlist som förstärkning? Nu har ifs du satt balsalister längs kanterna vilket är en bra idé. Är man lat kan man bara tejpa kanterna på depronet. Det gör rätt stor skillnad bara det men i det här fallet tror jag att vingen "mår bra" av att förstärkas lite. Jag har tom funderat på att glasa vingen för att göra den stabilare...
Skriv gärna några rader om hur du gjort huven och nosen!
Jag ser verkligen fram emot att höra om provflygningen!!!
MVH
Peter ZKommentar
Kommentar