Hangplan?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7943

Om ni kollade min länk tidigare så fanns ytterligare en länk därifrån till en elektrifiering av Alulan. Så funkar den inte som den är tänkt så blir det en liten inomhus-rova i den...:-)
    Roger

Kommentar

• kajakmannen
      • jun 2006
      • 1471

Vägrar kalla alula för plan!

Kommentar

• Thomas
        • jun 2006
        • 7704

Den är fräck med fågelmålning... om man får ha den i fred!!
        Retroholic!

Kommentar

• Modellflygarn
          • okt 2006
          • 452

Ursprungligen postat av simonarvestrand
          öppppppp skyll inte på mig , ni är mycket mer förstörda av rc världen än mig. jag köper typ en grej om året
          och hetsar aldrig någon att köpa saker.
          Ojojoj... Årtiondets underdrift...
          Niklas/
          Absolut söndagsflygare
          http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

Kommentar

• simonarvestrand
            • jan 2012
            • 3850

Ursprungligen postat av Modellflygarn
            Ojojoj... Årtiondets underdrift...
            Tyst med dig ditt "planrum" har också tetriskänsla

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Kommentar

• anspe
              • nov 2010
              • 21

Hej,

Vad är det för ställe du tänker på? Ovanför klosterruinen finns en liten öppning i skogen som funkar på sydostvind men det kan vara rätt så turbulent då. Sydvästvind är den klart dominerande vindriktningen.

Västsidan går nog att flyga på vid någon av rastplatserna men då får kärran bada när du tappar hanget :-)

Hjässan tror jag är lite för flack för att fungera men kanske om man har något riktigt lätt?

Anders

måste finnas bra hang på omberg, vet ett ställe som jag tror funkar men vet inte hur vindarna brukar ligga.

Kommentar

• simonarvestrand
                • jan 2012
                • 3850

jag har egentligen ingen aning om det finns nått bra där uppe vet bara att man åkt förbi några platser som borde funka
                har aldrig flugit nått där uppe men har inte långt dit så jag får forska lite.

Kommentar

• henke2
                  • mar 2011
                  • 3188

Ännu en anledning till att DLG är bra på hang, man kan ju kasta upp den 40meter, gå ut leta och sedan in igen om det inte bär

Kommentar

• simonarvestrand
                    • jan 2012
                    • 3850

sant. 24 minuter med dlg igår gav lite mersmak, ont i nacken idag

Kommentar

• Pumpe
                      • okt 2011
                      • 341

Jag har också funderat på dehär med Hang.
                      Behövs det nått liknande en klippkant eller kan man stå i en riktigt brant backe om det blåser rakt på?
                      Det närmsta stället jag kan komma på har tyvärr ingen bra landningsplats så planet måste hålla för rätt mycket. Kanske ännu hällre vara så lätt och billigt att bygga så man kan bygga några kärror och bara flytta servon mottagare när planet är utslitet.

Kommentar

• Thomas
                        • jun 2006
                        • 7704

En uppförsbacke funkar säkert för en liten lätt kärra, typ DLG.
                        Annars är ju en klippkant bra, nackdelen är bara att det blir så turbulent inne på land. Kan bli spännande landningar!
                        En flackare kant gör att vinden fortfarande bär en bit inåt land.

För nå'ra år sen var jag vid Santa Pola mellan Alicante och Torrevieja i Spanien.
                        Nu snackar vi hang! 140 meter lodrät bergvägg!
                        Och, som sagt, riktigt turbulent vid landningen... Det var en sån virvel, så det blåste UTÅT ett antal meter in på land.

Simple, private, ad-free video hosting for your business. Embed videos on your website, app, or help center, and see who watched.
                        Retroholic!

Kommentar

• simonarvestrand
                          • jan 2012
                          • 3850

hur mycket backe krävs då. egentligen borde ju en typ 10 meter hög vall kunna skapa en del spännande vindar?

Kommentar

• Mr J
                            • maj 2006
                            • 4130

hur mycket backe krävs då. egentligen borde ju en typ 10 meter hög vall kunna skapa en del spännande vindar?
                            Bara på kul så testade jag på den lokala skytteföreningens skjutvall en dag vinden låg rakt på, det var ett jäkla svängande, men det funkade. Men jag kom inte vidare högt upp...

Kommentar

• Pumpe
                              • okt 2011
                              • 341

Rejäla backar har jag ju gott om. Då behövs bara ett eller flera lämpliga plan.

Kommentar

• henke2
                                • mar 2011
                                • 3188

Ursprungligen postat av Mr J
                                Bara på kul så testade jag på den lokala skytteföreningens skjutvall en dag vinden låg rakt på, det var ett jäkla svängande, men det funkade. Men jag kom inte vidare högt upp...
                                Bryter inte det mot grundregeln om sunt förnuft att stå på en skjutvall och flyga?

Kommentar

Arbetssätt...