Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Om ni kollade min länk tidigare så fanns ytterligare en länk därifrån till en elektrifiering av Alulan. Så funkar den inte som den är tänkt så blir det en liten inomhus-rova i den...:-)
Roger
Vad är det för ställe du tänker på? Ovanför klosterruinen finns en liten öppning i skogen som funkar på sydostvind men det kan vara rätt så turbulent då. Sydvästvind är den klart dominerande vindriktningen.
Västsidan går nog att flyga på vid någon av rastplatserna men då får kärran bada när du tappar hanget :-)
Hjässan tror jag är lite för flack för att fungera men kanske om man har något riktigt lätt?
Anders
Ursprungligen postat av simonarvestrand
måste finnas bra hang på omberg, vet ett ställe som jag tror funkar men vet inte hur vindarna brukar ligga.
jag har egentligen ingen aning om det finns nått bra där uppe vet bara att man åkt förbi några platser som borde funka
har aldrig flugit nått där uppe men har inte långt dit så jag får forska lite.
Jag har också funderat på dehär med Hang.
Behövs det nått liknande en klippkant eller kan man stå i en riktigt brant backe om det blåser rakt på?
Det närmsta stället jag kan komma på har tyvärr ingen bra landningsplats så planet måste hålla för rätt mycket. Kanske ännu hällre vara så lätt och billigt att bygga så man kan bygga några kärror och bara flytta servon mottagare när planet är utslitet.
En uppförsbacke funkar säkert för en liten lätt kärra, typ DLG.
Annars är ju en klippkant bra, nackdelen är bara att det blir så turbulent inne på land. Kan bli spännande landningar!
En flackare kant gör att vinden fortfarande bär en bit inåt land.
För nå'ra år sen var jag vid Santa Pola mellan Alicante och Torrevieja i Spanien.
Nu snackar vi hang! 140 meter lodrät bergvägg!
Och, som sagt, riktigt turbulent vid landningen... Det var en sån virvel, så det blåste UTÅT ett antal meter in på land.
hur mycket backe krävs då. egentligen borde ju en typ 10 meter hög vall kunna skapa en del spännande vindar?
Bara på kul så testade jag på den lokala skytteföreningens skjutvall en dag vinden låg rakt på, det var ett jäkla svängande, men det funkade. Men jag kom inte vidare högt upp...
Bara på kul så testade jag på den lokala skytteföreningens skjutvall en dag vinden låg rakt på, det var ett jäkla svängande, men det funkade. Men jag kom inte vidare högt upp...
Bryter inte det mot grundregeln om sunt förnuft att stå på en skjutvall och flyga?
Kommentar