Hangplan?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simonarvestrand
    • jan 2012
    • 3850

expo är för mesar och pensionärer

tror faktiskt att en flytt av tyngdpunkt och höjdkompensation är svår med denna maskin

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7943

Nu ligger det en Alula även på mitt byggbord - tillsammans med ett par ytterligare byggen...
      Återstår att montera mottagare och ack och försöka hitta prylar som väger så rätt som möjligt för att få TP på rätt ställe.
      Roger

Kommentar

• Thomas
        • jun 2006
        • 7704

Blir spännande att se resultatet!!
        Retroholic!

Kommentar

• freddan_6
          • aug 2006
          • 2655

Ursprungligen postat av McRegor
          Nu ligger det en Alula även på mitt byggbord - tillsammans med ett par ytterligare byggen...
          Återstår att montera mottagare och ack och försöka hitta prylar som väger så rätt som möjligt för att få TP på rätt ställe.
          Roger
          Kanske ett 30-grams batteri så du får heldagsflygtid?

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7943

Kanske t o m behövs mera än 30 g....
            "Original-acken" (4 * 2/3 AAA) lär väl väga minst 35 g - kanske uppåt 40 g...
            Skall försöka få en stund i verkstan ikväll och se vad jag hittar som kan ge rätt TP.
            Man vill ju hellre ha batterikapacitet än bly trots allt. Fast blyet kan man kanske få plats med lite längre fram i kroppen så det är väl en aning effektivare.
            Roger

Kommentar

• freddan_6
              • aug 2006
              • 2655

Jag satte både step-up 1gram, mottagare 4gram och mitt lilla 370mAh 1S 9grams batteri i främsta hålet. Jag fick gräva ut lite grann i EPP-plasten. Bakre hålet för mottagaren är tomt så när som servoförlängningskablar går igenom. Servona sitter i sina hålor, men dessa ligger rätt nära tp. Då behöver jag en 808-kamera ovan toppen långt fram för att väga av jämnt. I och med framflytt av mottagaren tror jag att batteri på 16+9=25gram är rätt lagom för att väga av alulan.

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7943

Får väl försöka att nyttja grammen så effektivt som möjligt. Har du förstärkt kroppen på din med kolfiberstavar eller förlitar du dig på att den transparenta "plast-kondom" som följer med innebär tillräcklig förstärkning ? Om man ändå behöver gram framtill så borde man ju kunna offra några av dom på ett par kolfiberstavar och lite lim.
                Roger

Kommentar

• freddan_6
                  • aug 2006
                  • 2655

Jag har gjort som Simonverstrand med nosen, när jag lånade ut planet till min son, han var inte riktigt med på noterna hur känslig den är på höjd. Den stutsar bra kan jag meddela. Så jag säger till simonverstrand expo är också bra till för barn.

Därför har jag lite PU-lim (gult).
                  Den fick några kolfiberpinnar på sidan som förstärkning, hoppas det räcker.
                  Kolfiber är av typen stötstång för inomhus, jag tror diameter är 1.5mm.
                  Det blir dock inte många gram.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0268.jpg
Visningar: 1
Storlek: 61,9 KB
ID: 498345Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0271.jpg
Storlek: 63,3 KB
ID: 498346Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0269.jpg
Storlek: 70,3 KB
ID: 498344Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0272.jpg
Storlek: 68,1 KB
ID: 498347

Kommentar

• simonarvestrand
                    • jan 2012
                    • 3850

jupp är man inte mjuk i rörelserna så studsar den fint jag tror att man som helikopterflygare är lite mer finkänslig tror det är därför som jag inte känner behovet av expo expon är inbyggd i händerna

för barn och nybörjare så är expo helt klart att rekommendera kanske även minska utslagen lite på höjden tror egentligen man klarar sig med nån milimeter mindre.

min gick av jäms med vingen ett klockrent snitt perfekt i lagningssyfte dock har jag inte lagat än.

Kommentar

• McRegor
                      • maj 2006
                      • 7943

Freddan - var har du lagt TP ? De små ingjutna "punkterna" ligger ca: 30 mm ifrån framkanten. Har du lyckats balansera kärran där ? Jag har svårt - gick upp till en ack på 35 g + en liten blybit men lik förb...at så hänger den lite i baken när jag sätter den på "balans-stället". Och jag kan inte sätta acken längre fram, tyvärr.
                      Roger

Kommentar

• simonarvestrand
                        • jan 2012
                        • 3850

jag har stoppat i rätt mycket bly runt om accen . har även konstaterat att själva huvudet är rätt stabilt så det blir att skära ur lite och slänga i några bitar till.

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7943

Frågan är - hur mycket väger era prylar (inkl bly) som är placerade i det främre utrymmet ?
                          Den ack jag har i just nu är ungefär lika stor som originalacken och väger också lika mycket (runt 35 g). Omedelbart bakom acken ligger min lilla 3 g-mottagare som sen är ansluten med korta sladdar till servona. Långt fram, bredvid acken, har jag en liten blybit men det krävs tyvärr mera om kärran skall balansera i de "märken" som ligger ca: 30 mm bakom vingframkanten. Sen sitter det 2 st Dymond D60-servon i avsedda servobrunnar.
                          En annan sak... "Skevrodren" rör sig väldigt lite i vingspetsen. Borde man skära bort dom och köra med tejp-gångjärn istället eller skall det bara vara små rörelser i spetsen...
                          Roger

Kommentar

• simonarvestrand
                            • jan 2012
                            • 3850

tycker min rör sig bra ända ut men viss skillnad är det ju, men krävdes några manuella vikningar.

kan väga min nos imorgon jag har ju den lös

tror du får tp lite fel om du väger in 300mm in på vingen

Kommentar

• Thomas
                              • jun 2006
                              • 7704

Ursprungligen postat av simonarvestrand

tror du får tp lite fel om du väger in 300mm in på vingen
                              Ööhh...
                              I jämnhöjd med vingens bakkant då?? :sarcastic:
                              Retroholic!

Kommentar

• simonarvestrand
                                • jan 2012
                                • 3850

:icon_pidu:

tror nån smygändrat sitt inlägg

Kommentar

Arbetssätt...