Taft Hobby Viperjet EPO, 90mm EDF/Mikroturbin

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henke2
    • mar 2011
    • 3188

Jag bygger just om min Viperjet med nya ben av en i mina ögon bättre design. Kittet är avsett för Super Sniper, så steg 1 blir att montera isär och kapa benen i rätt längd. Jag använder ett av de gamla huvudhjulen som nytt noshjul och monterar elektriska bromsar med något större hjul som huvudställ. Större hjul och bättre fjädring kommer göra gott för gräsfältet.

Senast redigerad av henke2; 2013-05-15, 09:56.
    Superhero

Kommentar

• petera38
      • dec 2008
      • 592

Följer noga vad som händer. Fler bilder, tack! :lollypop:

//Pete
      An Expert has done every mistake ...
      A Master has done every mistake....Twice! :stupido2:

Kommentar

• marell01
        • maj 2007
        • 831

Henke, fast jag aldrig träffat dig så är du min nya idol!!! Satans va fräckt flyget. Kan du inte komma upp till MFSI i Luleå och visa upp dig?

Tapatalk via mobil!
        Hälsningar
        /Marcus - Livet börjar vid 9G...

Kommentar

• henke2
          • mar 2011
          • 3188

Ursprungligen postat av petera38
          Följer noga vad som händer. Fler bilder, tack! :lollypop:

//Pete
          Kul, det kommer mera i den takt jag bygger. Hoppas Taft Hobby tar till sig av kritiken och implementerar liknande lösningar i framtiden.

Ursprungligen postat av marell01
          Henke, fast jag aldrig träffat dig så är du min nya idol!!! Satans va fräckt flyget. Kan du inte komma upp till MFSI i Luleå och visa upp dig?

Tapatalk via mobil!
          Hehe Tackar! Jag gillar att visa hur kul man kan ha när det är avkopplad flygning trots att det är jet, en klar fördel med 1 meter dämpande krockzon framför motorn om någonting skulle hända.

Men visst har vi setts, vi var ju sambos på F10 Dock inte i RC-sammanhang.
          Superhero

Kommentar

• henke2
            • mar 2011
            • 3188

Nya stället på plats. Noshjulet är klart medan huvudstället har temporära hjul (rätt storlek) i väntan på bromsarna. Med rätt dimensioner kan jag tapa i skummet om så behövs också. Fjädringen blev helt sagolik och jag trycker åter igen på att riktiga ben är en extremt prisvärd investering med sina 1000kr.

Superhero

Kommentar

• henke2
              • mar 2011
              • 3188

Nästa pryl att montera var en MUI30. Dvs en liten strömmätande hallsensor passande till min nya Jeti DS-16. Jag räknar alltså hur mycket ström bränslepumpen använder och skickar ner det till sändaren. Precis som på ett elflyg är det kapaciteten som pumpen förbrukat som styr flygtiden. Första repan flyger jag med timern, landar och noterar den åtgångna strömmen, exempelvis 31mAh. Nu sätter jag ett larm på just 31mAh eller strax innan och när jag når 28mAh så säger sädnaren "Henke, you are low on fuel. Roll out of knife edge and land!" Smutt

MUI30

Knife edge!
              Superhero

Kommentar

• marell01
                • maj 2007
                • 831

Den där radion verkar ju vara väldigt bra. O jag som precis köpt en 12-kanals spektrum modul och massa mottagare till min MX22a. Hade ju tänkt uppgradera mig med en DX18 för att kunna behålla alla mottagare men nu vete fan???
                Hälsningar
                /Marcus - Livet börjar vid 9G...

Kommentar

• henke2
                  • mar 2011
                  • 3188

Ursprungligen postat av marell01
                  Den där radion verkar ju vara väldigt bra. O jag som precis köpt en 12-kanals spektrum modul och massa mottagare till min MX22a. Hade ju tänkt uppgradera mig med en DX18 för att kunna behålla alla mottagare men nu vete fan???
                  DX18 efter MX22 är nerköp vad gäller känslan. DX18 kan tillräckligt mycket för att vara ett bra köp, men jag tyckte den var för plastig för min smak efter att haft JR i alla år. Man vänjer sig vid plasten hyfsat fort och tänker inte så mycket på att det knakar lite här och var, men det är tråkigt att köpa någonting för mycket pengar och sen tvinga sig till att gilla det. Jetin är i en kass för sig själv, kostar mer än DX18 dock.

Jag behåller min DX8 för att kunna köra BNF flygplanen.
                  Superhero

Kommentar

• henke2
                    • mar 2011
                    • 3188

Jag flög på Hökaklubben igår, den varmaste och förmodligen blåsigaste dag jag någonsin flugit på om man bortser från hangflyg. Viperjeten går dock bra ändå även om man får slå på lite marginaler Mot vinden gick det nästan att stå stilla och landningarna var bokstavligt talat i promenadfart!

Med extrema väderförhållanden så är det extra bra med den nya Jeti DS-16 sändaren som sköter tidtagningen genom att mäta strömmen till soppapumpen. Blåsig och varmt gör att det går åt mera soppa och då är en vanlig timer till liten hjälp. Med strömmätning så blir det alltid perfekt ändå.

Jag har ju monterat min T25 motor i Viperjeten, trots den extrema värmen så ger det kraft nog för att flyga rakt upp tills man är nöjd.

Det var också min första flygning med de nya Tamjet benen. Fungerade jättefint.

Varmare än såhär blir det inte!
                    Superhero

Kommentar

• mogge
                      • nov 2011
                      • 377

He,he henke. det var värst vad häftigt detta var!
                      Vi ses Lördag-söndag.
                      mogge

Kommentar

• henke2
                        • mar 2011
                        • 3188

Ursprungligen postat av mogge
                        He,he henke. det var värst vad häftigt detta var!
                        Vi ses Lördag-söndag.
                        mogge
                        Mogge är toknära att köpa jetflygplan. Kanske blir träffen i Augusti droppen
                        Superhero

Kommentar

• henke2
                          • mar 2011
                          • 3188

En användare som valt Tamjets Viper ben och de passar även med luckorna på plats.

Superhero

Kommentar

• Matjon
                            • jun 2007
                            • 126

Ursprungligen postat av henke2

Hur stora hjul har du monterat på huvudstället?

Bör få min Viper Jet i veckan och tänkte börja med större hjul innan jag köper tamjets ben.
                            Någon som vet var man hittar MPI lightweight aluminium wheels i Sverige eller EU?
                            Ystads Radioflygklubb

Kommentar

• henke2
                              • mar 2011
                              • 3188

Ursprungligen postat av Matjon
                              Hur stora hjul har du monterat på huvudstället?

Bör få min Viper Jet i veckan och tänkte börja med större hjul innan jag köper tamjets ben.
                              Någon som vet var man hittar MPI lightweight aluminium wheels i Sverige eller EU?
                              Original sväljer inte större än 45mm. Jag kör 65mm för stunden. Tycker Tamjet-benen med lättviktshjulen på bilden oven blev snyggt. luckorna fungera även med den setupen
                              Superhero

Kommentar

• Matjon
                                • jun 2007
                                • 126

Ursprungligen postat av henke2
                                Original sväljer inte större än 45mm. Jag kör 65mm för stunden. Tycker Tamjet-benen med lättviktshjulen på bilden oven blev snyggt. luckorna fungera även med den setupen
                                Aha, originalställen tar inte större hjul än som redan sitter på. Då får det väl bli tamjets direkt. Tack för du svarade!
                                Ystads Radioflygklubb

Kommentar

Arbetssätt...