UAV projekt med målgång i slutet av Juni.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boopidoo

• dec 2008
    • 1937

Det spelar ingen roll att du har mer Ah/g med 2S än 3S. Det som spelar roll är Wh/g och då vinner du ingenting med att ha 2S. Det kommer att krävas 50% mer ström att uppnå samma effekt med 2S vs 3S.

Då både kamera och Arduino drivs med 12V är mitt tips att köra allting på ett stort 3S-batteri. Det borde ge mest Wh/g (mindre vikt för kontakter och kablar) och vara enklast att installera. Alternativt två parallellkopplade 3S. Skippa 2S då du inte vinner någonting, snarare tvärtom.

Jag har några Turnigy Nano-Tech 3S6Ah som fungerar ypperligt. Om du kan minimera antalet batterier och batterikontakter så ökar du även säkerheten och gör installationen enklare. Det blir även enklare att övervaka batteristatus om du endast behöver övervaka ett batteri istället för minst 3st.
    Senast redigerad av Boopidoo; 2012-04-16, 16:00.

Kommentar

• Skrotiz
      • jun 2009
      • 540

Kolla gärna in min andra tråd under Flygplan EL.
      Där har jag funderingarna på vilken drivlina jag ska använda mig av.
      Blev tipsad om att använda 2S dära, har inte bestämt ännu hur jag ska göra men sålänge jag kommer 40km på medhavda batterier så är jag nöjd.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
        • 1937

Jo, jag har svarat Mr J i den tråden.

Jag tror inte att det är några problem att komma 40km med 3S10Ah om du har en EZG. Tror faktiskt att du kan banta batterimängden en hel del.

Ett tips är ju att göra flygtester där du med hjälpa av en OSD kontrollerar strömåtgång, hastighet och tid. De beräkningsprogrammen som finns är ofta endast kapabla att räkna statiskt effekt och den slutar att ge korrekta resultat när hastigheten är allt annat än 0km/h. Så riktiga flygtester är A och O. Det gäller dock att hitta en bra kombination av motor och propeller. För EZG är detta betydligt lättare än EZ* eftersom den senare inte kan ta större propeller än 6".

Jag tror att du kommer att landa någonstans mellan 5 och 10Ah med ett 3S-batteri och det ger ju dig en aning om hur högt strömuttag du kan tillåta, dvs 5-10A, för att hålla 40km/h. Kanske den här motorn skulle vara lämplig? Den är relativt lätt, kan prestera 200W vilket borde räcka för att starta med en EZG i motvind och borde vara kanske snål i marschhastighet med en 10x3.8"-prop eller liknande. Du vill ju inte ha ett monster som klarar av att stiga jättefort eller gå jättesnabbt då det sällan går att kombinera med att effektivt kunna marscha i en relativt låg hastighet som 40km/h.

Ett bra exempel tycker jag är kajakmannens monster på hans eAVA. Den motorn är grym och propellrarna större än på mina mindre flygplan. Den stiger uti h*****e snabbt men är nog inte så effektiv att ligga och snålköra.

Kommentar

• Skrotiz
          • jun 2009
          • 540

Ursprungligen postat av Boopidoo
          Kanske den här motorn skulle vara lämplig?
          Vilken tänkte du på?

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
            • 1937

Hoppsan, jag glömde länken: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...00KV_315W.html

Kommentar

• Skrotiz
              • jun 2009
              • 540

Sitter och bygger easyglider, det blir med all säkerhet det planet som får genomföra resan då det verkar mer lämpat för en långflygning fullastat med prylar.
              Har monterat sid/höjd servona längst bak i stjärten och förhoppningsvis blir det nog med vikt för att kompensera kameror etc i nosen.
              Bilder kommer när jag lyckats fota lite

Kommentar

• Skrotiz
                • jun 2009
                • 540

Easyglidern ska provas med 3S3700 och en EMAXX motorn med 10x6 propeller.
                Komemr genomföra en längre fpv flygning så snart planet är ihopmonterat för att kontrollera strömförbrukning.
                Då jag saknar OSD så komemr jag flyga med en wattmeter i "cockpit" för att hålla koll på värdena.
                Mer info kommer(och snart lite bilder också).

Kommentar

• Impulze
                  • sep 2006
                  • 1347

nu bygger du redan, men en Cularis kanske hade varit grejjt utrymmesmässigt. Vart har ni tänkt er flygningen?

//Matte

Kommentar

• Skrotiz
                    • jun 2009
                    • 540

Jo den hade varit riktigt fin men de blir lite större plan, med större motor, propeller batterier, landningsbana och diverse.
                    Men till nästa projekt kanske

Fick hem lite prylar så bygget kan fortsätta.

Motor:

Propeller folding:

Och för att minnas vars det begav sig i början:

Kommentar

• marell01
                      • maj 2007
                      • 831

Coolt!
                      Hälsningar
                      /Marcus - Livet börjar vid 9G...

Kommentar

• Skrotiz
                        • jun 2009
                        • 540

Och flygningen kommer äga rum i norrbotten, detaljer och resväg kan vi gå in på senare

Kommentar

• Skrotiz
                          • jun 2009
                          • 540

Har nu stött på lite funderingar.
                          Ska montera navigationsljus och landningsljus på planet vilket inte är några problem.

Däremot så kommer jag vela ha landningsställ på planet, detta dels för att jag gillar att kunna starta och landa från marken men även för att kunna ha en kamera monterat under planet.

Jag tror att det kommer bli infällbara ställ eftersom dom då inte blir ivägen för kamerans synfält under flygning också vore det ju kul att ha infällbara då jag inte har det på någon modell i dagsläget.

Men jag funderar om jag kommer tvingas sätta ställen i vingarna så att planet inte blir vingligt på marken?

Sen har jag inte riktigt listat ut hur jag ska få plats med ställen i kroppen för jag vill ju inte att dom hindrar luftflödet under flygning då planet ska flygas långt och måste ha bra effektivitet, men det kommer jag nog på.

Har tänk köra med 3-punkts ställ med ett hjul i nosen och två bak, om någon har tips så är de bara säga till

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                            • 1937

Det blir alltid en kompromiss med landningsställ. Ta en rejäl funderare om ni verkligen vill ha det. Det innebär mer vikt och större luftmotstånd. Har ni någon priolista på vad som måste finnas och vad som inte är lika viktigt, dvs "need to have" och "nice to have"?

Kommentar

• Skrotiz
                              • jun 2009
                              • 540

Vi måste ju inte ha landningsställ men jag vill gärna ha det.
                              Först och främst för att jag vill kunna lyfta och landa från marken.
                              Sen för att det gör kamera installation under planet enkelt.
                              Och sen för att jag tycker de hade varit roligt att ha.

Så de blir väl en vill, en behöver och en bra att ha.

Ska fundera på det...

Kommentar

• Skrotiz
                                • jun 2009
                                • 540

Tror landningställen får stå över på detta plan, blir nog mycket jobb utan för att klara deadline så kändes onödigt att ge sig in på att konstruera landningsställ som fungerar riktigt bra i luften.

Vi har nu börjat programmera lite med arduino kortet som vi kommer använda som kontroll system i planet och ganska fort visade det sig att det kommer mest bara vara extra vikt att släpa med en mottagare i planet för att flyga det via rc länk.

Vi får se hur det blir men det lutar mer och mer mot ett helt autonomt plan, eller inte riktigt hel autonomt då vi kommer kunna styra det hela tiden fast målet är ju att det ska flyga av sig själv.
                                Som det är nu så är det nog bara landningen vi kommer styra då vi knappast hinner programera in ett landningsprogram eftersom det kräver en hel del finlirande med koden för att klara landningen perfekt oavsett väder.
                                Men man ska aldrig säga aldrig, vi kanske får tid att fixa det också, utan landningsställ blir landnings ögonblicket inte lika känsligt eftersom planet kan ta ett lite hårdare nedslag då det buklandar.

Kommentar

Arbetssätt...