Förlorat FPV-flygplan

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Timtimtim
    • apr 2012
    • 838

Ursprungligen postat av dvogonen
    http://www.ebay.com/itm/Mini-GSM-SIM...item3379f5c991

Hittade en tracker för under 24$ inklusive frakt på Ebay. Det blir under 170 kronor...
    Den ser lite smäckig ut, men jag har beställt en för att testa. Om jag förstår saken rätt är det i princip en GSM-telefon. Man stoppar i ett SIM-kort och skickar ett SMS till den. Sedan skickar den tillbaka ett SMS med koordinater. Jag kommer att plocka isär den och lätta så mycket som möjligt. Vi får se om/hur det går. I värsta fall har jag köpte en trådlös tjuvlyssningsapparat (jo den har mikrofon). Inte för att jag gillar att spionera på folk.
    Kom gärna med information sen när du fått den om hur den fungerar

Kommentar

• dvogonen
      • jul 2012
      • 491

Ja, det kommer jag att göra. Jag har inte så stora förhoppningar, men det är värt ett försök. Jag har varit med om att flyga bort modeller två gånger och har spenderat ett antal timmar på att leta efter andra.

Kommentar

• Timtimtim
        • apr 2012
        • 838

Ingen rth?

Kommentar

• dvogonen
          • jul 2012
          • 491

Nä, det känns lite avancerat för de enkla modeller jag flyger. Dessutom beror bortkomna modeller ofta på att tekniken eller själva flygplanskroppen fallerar på olika sätt. Och då kan ingen dator i världen flyga hem prylarna.

Kommentar

• Timtimtim
            • apr 2012
            • 838

Vad flyger du för modeller? nä det är sant, fallerar flygkroppen så går det ju knappast att rädda via RTH.

Kommentar

• dvogonen
              • jul 2012
              • 491

Jag flyger mest vingar. Det är förstås inte flygkroppen i sig som ger sig utan mer detaljer på dem som rodderhorn och gångjärn. Fast jag har knäckt några balsaplan i luften genom att pressa dem mer än vad de var byggda för. Men efter de haverierna behövdes inga eftersökningar. Planen föll tämligen spikrakt utan vingar :-)

Kommentar

• flunk
                • jul 2006
                • 396

gpstracker som någon sa är jäkligt bra. skicka ett sms till den så får du koordinaterna tillbaka i ett sms. finns massor på ebay till billigt pris. jag har en, fungerar perfekt. dock aldrig använt den i flygplanet, men jag ska nog stoppa i den för säkerhets skull vid långflygningar.

*edit* kollade lite snabbt, trodde att de var billigare än vad de verkar vara... fick min gratis så den jag har var ju billig...

well, well. kan ju vara en bra försäkring till att kunna hitta eventuellt bortfluget flygplan.
                Senast redigerad av flunk; 2012-08-12, 22:29.

Kommentar

• Timtimtim
                  • apr 2012
                  • 838

Vilken har du? för jag vet att många av de som finns på ebay är bara skit och har ingen "riktig" gps

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                    • 1937

Det låter märkligt, har aldrig varit med om att flygkroppen fallerat. Det är ju en självklarhet att man kontrollerar status på modellen innan flygning.

Kommentar

• flunk
                      • jul 2006
                      • 396

Ursprungligen postat av Timtimtim
                      Vilken har du? för jag vet att många av de som finns på ebay är bara skit och har ingen "riktig" gps
                      Denna: http://www.etronixmart.com/mini-real...ice-p-129.html
                      Fick den av en bekant som direktimporterade och sålde såna förut. Han har dem ej längre kvar dock.

Plockar man av höljet kan den inte väga mycket. Programvaran för livetracking är väl sådär, men man kan sätta upp en egen telnetserver och få in livekoordinaterna den vägen. Enklast är dock att skicka ett sms så svarar den tillbaka med aktuell position.

Kommentar

• Jode
                        • sep 2008
                        • 290

Det är alltså förutsatt att trackern har mobiltäckning på "crash-site"?

Kommentar

• flunk
                          • jul 2006
                          • 396

Ursprungligen postat av Jode
                          Det är alltså förutsatt att trackern har mobiltäckning på "crash-site"?
                          Mjo... Eller nja.
                          Du kan ju få kontinuerliga koordinatdata skickade också. Kraschar man i en bergsskreva utan täckning så har man i vart fall ungefärliga koordinater, såvida man inte flyger i total radioskugga. Fast gsmtäckningen får väl sägas vara ganska bra numera.
                          Vill du vara säker får du väl skaffa dubbla vhf/uhf beacons också för redundans, så kan du köra rävjakt... :-)

Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

Kommentar

• jolt
                            • jun 2012
                            • 20

Tja, kanske lite sent inlägg i debatten, men jag förlorade min quad i somras och den är fortfarande inte återfunnen. Hur som helst så anmälde jag det till försäkringsbolaget och jag fick tillbaka ungefär 80% av nypris, så jag är mer än nöjd med det. Har ICA-Bankens hemförsäkring som har drulleskydd (de köper i sin tur av Moderna Försäkringar).

Jag hade köpt olika delar från olika tillverkare och byggt quaden själv, men det gick som sagt bra ändå efter en ganska detaljerad anmälan.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                              • 1937

Ursprungligen postat av McRegor
                              Alltid tråkigt att förlora saker men än viktigare är ju trots allt att inte "flyende" kärror skadar människor när de slår ner.
                              //Roger
                              Jag håller givetvis med även om risken för detta är försvinnande liten såvida man inte flyger över en stad under karnevalstider.

Men liksom andra så finns det sätt att undvika detta. I en så pass stabil modell som Bixler borde du kunna ställa in FS så att den lägger sig i en svag sväng utan motorpådrag. Då kommer den att sakta sjunka och landa i närheten av var du tappade videon. Detta ifall du stänger av sändaren.

Men det finns generella tips när man tappar videolänk och fortfarande har RC-länk (vilket man bör ha). Det är att ge gaspådrag och stiga. Med högre höjd ökar chansen att få tillbaka videolänk. Men vid bibehållet videoavbrott så ska man givetvis inte hålla fullt gaspådrag, dra av gasen, stäng av sändaren och låt FS sköta resten. Har man RTH så aktiverar man givetvis denna.

Ange alltid telefonnummer och namn på modellen.

Kommentar

• Jode
                                • sep 2008
                                • 290

Jag har "beeper" som jag kan slå på via egen kanal (förutsatt att inte stömkretsen eller rx har mosats i landningen). Den hörs tydligt i en 50m radie (man bör väl ha ungefärlig koll på var man är när man fpv'ar .

Kommentar

Arbetssätt...