Bästa FPV systemet för en rimlig summa?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Timtimtim
    • apr 2012
    • 838

Om du har en FOX-800 så är det SMA hane som gäller

Välj själv efter behov,

http://www.ebay.com/itm/12in-SMA-mal...item256370c38e

http://www.ebay.com/itm/SMA-male-to-...E:L:OU:US:3160

Kommentar

• bil sebbe
      • jun 2012
      • 271

Kontakter är lugnt, ska ha sma med pigg. Kommer beställa hem kontakter färdiga med coaxial kabel från ebay.

Jag har ett problem, min videosändare vill seriöst inte fungera! Kanalerna strular osv. På vrx (på marken) har alla kanaler, konstigt nog också H och H. Även L o U. På vrx finns bara 4-9 o endast ett H o ett som ser ut som ett C. Dom vill inte skicka bild till varandra, har testat alla sätt som går med kanalerna!
      Testade idag inomhus i garaget, då ville dom skicka bild utan störningar till o med. En stund senare gick jag ut o startade upp allting, ingenting funkar! Och sedan inte inne heller. Vtx vill ibland inte ens starta upp (lampan lyser inte) har och ibland lyser den upp men slocknar långsamt.

Har testat med en datorskärm via en vga kabel som omvandlar till gul, vit o röd. Funkar inte då heller. Kan det va glapp i kabeln som följde med transmittrarna, dom gula o vita kontakter.?

Är väldigt tacksam för Markus hjälp med allting, synd bara att videolänkarna vill strula.

Kommentar

• markusb
        • jun 2009
        • 1376

Löd matningen till lipokontakten och skit i balanseringskontakten så tror jag att det kommer funka.
        Att vtx visar konstiga tecken och/eller dimmar upp och ner eller slocknar är ett tecken på låg/glappande matning.

Testa och återkom.

Kommentar

• flunk
          • jul 2006
          • 396

Sv: Bästa FPV systemet för en rimlig summa?

Kontakter benämns hane/hona utifrån de inre delarna, exempelvis stiftet i mitten på en koax. SMA och RP-SMA är ett bra exempel, RP-SMA står för reverse polarity SMA.

I de fall där en kontakttyp har flera stift och hål i bägge könen, går man efter vilken som har flest hål respektive stift. Är det samma antal i bägge går man efter ytterdelen.

Skickat från min Nexus One via Tapatalk 2

Kommentar

• bil sebbe
            • jun 2012
            • 271

Ursprungligen postat av markusb
            Löd matningen till lipokontakten och skit i balanseringskontakten så tror jag att det kommer funka.
            Att vtx visar konstiga tecken och/eller dimmar upp och ner eller slocknar är ett tecken på låg/glappande matning.

Testa och återkom.
            Nu har jag lött en ordentlig anslutning. Fpv delar nu samma kontakt som resten av farkosten. Har fixat en parallel kabel. Så försörjningen är inte problemet, kan va videosladden mellan rtx och bildskärm/glasögon.

Kan jag använda båda kontakterna från denna del? http://www.ebay.com/itm/12in-SMA-mal...item256370c38e
            Senast redigerad av bil sebbe; 2012-12-19, 18:57.

Kommentar

• Timtimtim
              • apr 2012
              • 838

Ursprungligen postat av bil sebbe
              Nu har jag lött en ordentlig anslutning. Fpv delar nu samma kontakt som resten av farkosten. Har fixat en parallel kabel. Så försörjningen är inte problemet, kan va videosladden mellan rtx och bildskärm/glasögon.

Kan jag använda båda kontakterna från denna del? http://www.ebay.com/itm/12in-SMA-mal...item256370c38e
              Du kan göra två antenner med den delen.

Kommentar

• PinDuke
                • jun 2012
                • 494

Det verkar som många använder den korrekta benämningen för hona/hane på SMA kontakter, då ska inte jag röra till det genom att använda den benämning jag trodde var vanligare i folkmun.

Begreppsförvirringen är kanske mer utbredd på servokontakter än på SMA.

Kommentar

• bil sebbe
                  • jun 2012
                  • 271

Sebastian bygger FPV antenner!
                  Ska bygga en Skew planner och en Clover Leaf, 1280mhz.

Jag har alla grejer nu, men några frågor kvarstår än så länge.

Hur lång ska Coaxial kabeln va på varje antenn?? kort/lång?

Vilken antenn ska va vart? Vad jag förstått så är Skew på VTX och Clovern på VRX?

Vad jag vet nu, jag kan använda likadana bitar (samma mått) till båda antennerna.

Jag ska ha 24cm längder och bända vid 6cm.

Har hittat en perfekt video att bygga efter, ska följa detta tillvägagångssättet:
                  <font size="5"><font size="2">

Skulle verkligen behöva svar på frågorna så jag kan fortsätta mina äventyr :ridinghorse::crazy_pilot:

Kommentar

• bil sebbe
                    • jun 2012
                    • 271

Har som vanligt bråkat med detta projekt också, då det inte vill går som jag vill.

Efter elände efter elände och funderingar (tjuvtittat lite på RcGroups) så kom jag på en lösning som gjorde att allting blev otroligt enkelt!

Att böja vinklarna var väll inga större bekymmer, men att löda ihop allting var en annan historia!

Jag sågade ut 4st 45graders vinklade klossar som jag tejpade dit delarna på. Satte sedan klossarna så som jag ville ha dom och sen var det bara att löda ihop ändarna

Så nu är klövern klar! Ska bara limma och finjustera vinklarna

Jag vill verkligen tacka MarkusB här på forumet som ställer upp så otroligt mycket och tar sig tid och delar med sig av sitt kunnande! Hade ej kommit så långt utan hans hjälp :applouse:

Forts. följer!

Kommentar

• markusb
                      • jun 2009
                      • 1376

Diy ska vara klurigt. Gillar man inte det så är rtf-modeller rätta vägen att gå.
                      Ev problem är till för att lösas, och det gjorde du nu och resultatet blev belåtelse.

Glöm inte mitt tips att sy ihop benen med kardeler, så slipper du klia dig i huvet när du får kass räckvidd pga brutna lödpunkter.

Kommentar

• PinDuke
                        • jun 2012
                        • 494

För att svara på din fråga så brukar man ha den med fyra lober, skew, på mottagaren och den med tre lober, clover, på sändaren.
                        Sedan bör du ha mindre avstånd till centrumdelen på antennen. På bilden ser den ut att sitta ganska högt upp.

Kommentar

• bil sebbe
                          • jun 2012
                          • 271

Har strul med VTX, något synbart fel?

(bilder tagna med mobilen)

Kommentar

• neu
                            • aug 2012
                            • 1047

Vad är det för strul? småroligt att din 800mw ser likadan ut som min 400/500mw

Kommentar

• bil sebbe
                              • jun 2012
                              • 271

När jag kopplar in ett färskt 3S lipo så lyser det bara ett sträck på den. Går inte att byta kanal eller någonting. Den funkade hos Markus, men inte här.

Kommentar

• neu
                                • aug 2012
                                • 1047

Kanske en dålig knapp eller så kan det va displayen som är konstig, prova att sätta på mottagaren och se om du kan få bild. Förmodar att du har antennen på annars så bränner du sändaren. Kan va något helt annat men börja med att prova om du kan få bild.

Kommentar

Arbetssätt...