Bästa FPV systemet för en rimlig summa?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • markusb
    • jun 2009
    • 1376

ch0) 0.910
    ch1) 0.980
    ch2) 1.010
    ch3) 1.040
    ch4) 1.080
    ch5) 1.120
    ch6) 1.160
    ch7) 1.200
    ch8) 1.240
    ch9) 1.280
    chH ) 1.320
    chC ) 1.360

Jag kör på chH eftersom jag fått något bättre video på den vid räckviddstest. Troligen hamnade jag lite fel i avstämning när jag byggde någon av antennerna, sändare eller mottagare. Har inte brytt mig om att fixa det än eftersom videolänken är(/var innan jag boostade) bättre än radiolänken ändå.

Du kan köra på plastantennen. Funkar inte lika bra men visst går det. Köp 0,8mm migtråd och lite SMA-kontakter och gör egna klöver! Lite pilligt men kul att ha fått ihop det själv. Läs på rcexplorer eller sök på IBCrazy clover på rcgroups.

Varsågod! Det känns bra att hjälpa till och veta att det kommer funka, när det råkade köra ihop sig.

Föresten.. vill du testa göra egna antenner? Jag har mängder med 0,8 tråd, kan skicka med en bit isåfall.

Kommentar

• bil sebbe
      • jun 2012
      • 271

Skicka med en bit tråd så kan jag testa göra några egna
      Men antennbyggaren i USA som jag har kontakt med, han har byggt klöver antennen men sedan så gick hans swr-meter sönder så han kunde inte fullfölja skewplannern. Alltså måste man inte "tune" antennerna med en swr-meter? Om inte, varför säger han det? Haha

Det blir nog bra det här!

Kommentar

• markusb
        • jun 2009
        • 1376

Måste inte mäta dom, han gör det för att han säljer troligtvis. Då är det bra om det stämmer.
        Jag skicka med en bit då!

Kommentar

• PinDuke
          • jun 2012
          • 494

Bil sebbe du kan få ned vikten på det systemet ganska mycket med enkla medel.
          Original tx med original whip antenn vägde på min våg 80 gram. Efter att tagit bort höljet på tx:en och bygget en egen CL antenn vägde rubbet 30 gram.

Kommentar

• bil sebbe
            • jun 2012
            • 271

Tänker inte hålla på o mixtra med grejerna nu när dom funkar. Markus har räddat livet på mina stackars grejer.

Det som saknas/behövs nu är antenner, original är rena skiten. Funkar inte för 5öre.

Minsta lilla rörelse så bryts allt o bilden fryser typ o blir svart vit.

Ska få en färdig byggd clover tunead antenn från USA, skewplannern skulle jag försöka mig på själv o bygga.

Tänkte ge mig på ett test så fort som möjligast mot veckans slut, finns inte en chans att få tag på SMA kontakter på mindre än 1månad. Kan jag då på nåt sätt ta kontakten och antenn sladd får original plast antennerna o använda?

Kommentar

• markusb
              • jun 2009
              • 1376

Fakta och nyheter om dagens teknikprylar För dig som är teknikentusiast Välkommen till vår teknikportal, där vi samlar information om allt från de senaste mobiltelefonerna och datorerna till smarta hem-lösningar och gaming. Här hittar du artiklar om populära Apple-produkter, nätverksteknik för bättre uppkoppling, och tillbehör som förbättrar din vardag. Vi ger insikter om ljud- och...

Visst är det hane man ska ha? glömmer alltid bort vilken variant som används

Kommentar

• neu
                • aug 2012
                • 1047

Nej det ska va hona om det är på antennen och till sebbe: Stressa inte då blir det bara fel Tänk på att vissa batteri inte gillar kyla fick bara ut 1/3 effekt I ett av mina batteri när jag skulle flyga föra helgen.

Kommentar

• PinDuke
                  • jun 2012
                  • 494

Precis hona är det som gäller och för att slippa köpa lös coaxialkabel och sedan krympa på en lös kontakt är det enklast att köpa en färdig "hona till hane sladd" och klippa bort hanen.
                  Sedan är det bara att böja till loberna och löda på.

Kommentar

• berthrsd
                    • feb 2011
                    • 413

De flesta tillverkare har väl ändå honan i videosändaren/mottagaren? Jag vet att fatsharks antenner har RP-SMA hane, men de är de enda jag har stött på?

Och enklast måste väl ändå vara att köpa en sladd med "rätt" kontakt i båda ändarna, och inte en hona-hane... Blir så mycket spill om man ska kasta varannan kontakt. Köpte själv en bunt 30cm hane-hane på ebay för en struntsumma (runt $4 per styck inklusive frakt, således ca 14 kr per antenn...)

Edit: Fatsharks har RP-SMA hane, och inget annat...
                    Senast redigerad av berthrsd; 2012-12-19, 08:20.

Kommentar

• berthrsd
                      • feb 2011
                      • 413

För att klargöra ytterligare... Det finns två varianter av SMA-kontakterna, SMA och RP-SMA.

SMA hane har invändiga gängor och stift
                      SMA hona har utvändiga gängor och inget stift

RP-SMA hane har invändiga gängor och inget stift
                      RP-SMA hona har utvändiga gängor stift

Kommentar

• berthrsd
                        • feb 2011
                        • 413

Ett sista tips om du vill bygga egna antenner är att bygga Windmill/Virevent/Fan/Turbine-antenner istället för det vanliga Cloverleaf/Skewplanar Wheel. Prestandan är likvärdig, men Windmill etc är mycket enklare att bygga, samt betydligt hållbarare.

Byggbeskrivning: http://www.truerc.net/images/tutoria...20tutorial.pdf

Kommentar

• PinDuke
                          • jun 2012
                          • 494

Vi menar nog samma sak men har olika namn på det.
                          Den typ av kontakt som oftast skall sitta på antennen är den till höger på bilden och som de flesta kallar för hona.
                          Skall man vara korrekt är det väl stiftet i mitten och inte höljet som avgör om det är en hona eller hane men det är samma som med JST och servokontakter att de flesta döper dom efter höljet och inte stiftet.
                          Att jag sedan köper hona-hanesladd och bara använder den ena är för att dom är billigare än att köpa hona-hona även om jag skulle få ut två på den senare.
                          Bifogade filer

Kommentar

• berthrsd
                            • feb 2011
                            • 413

Är det inte enklare att använda fastställda standarder istället för att hitta på egna namn på kontakterna? Sen ökar du förvirringen ytterligare genom att kontakten till höger är en RP-SMA hane och inte en hona...

Det är tillräckligt rörigt med SMA och RP-SMA ändå utan att vi hittar på egna benämningar...

Edit: LÄNK

Edit2: Det som ska sitta på antennen är således antingen en SMA hane eller RP-SMA hane​ (Fatsharks)

Kommentar

• PinDuke
                              • jun 2012
                              • 494

Jag vet vad som är en hona eller hane enligt den riktiga benämningen.
                              Dom flesta syftar dock på hur den yttre delen av kontakten ser ut.

Ta detta exempel. Är det hane till hane som Hobby King skriver eller hona till hona?
                              http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...0pcs_set_.html

Svaret skulle jag vilja påstå är en sak i dagligt tal men en annan om man skall gå efter den korrekta benämningen.

Kommentar

• berthrsd
                                • feb 2011
                                • 413

Att Hobbyking använder felaktiga benämningar är inte mycket till argument. Kabeln är en hona - hona.

Men nu var det inte servokablar vi pratade om, utan SMA- och RP-SMA-kontakter. Du menar alltså att:

* Vi ska kalla en SMA-hane för hona
                                * En SMA-hona för hane
                                * En RP-SMA hane för hona
                                * En RP-SMA hona för hane

Ja, det verkar ju mycket enklare... Finns ingen som helst risk för förvirring.

Kommentar

Arbetssätt...